Hoeveel bar er in je band moet is afhankelijk van verschillende factoren.
Het type band, (grootte, dikte, ...) en het type voertuig.
Op de papieren van je wagen (en anders vaak aan de zijkant van je voordeuren) staat meestal gedetailleerd beschreven welk type band je best kiest en welke druk je er moet op zetten.
Veel mensen gaan er van uit, als ze hun auto volladen, dat ze dan meer druk moeten zetten . Maar dat zijn fabeltjes. Het enige dat je dan bekomt, is dat je band sneller gaat verslijten.
Een goed opgeblazen band is lichtjes peervormig onderaan. Maar wanneer je tegen je band stampt, dan mag die maar 1 keer terugveren. (dus ne keer tegen de band schoppen, zoals je wel vaker ziet doen tijdens de opkoop van tweedehandsauto's , is zinloos. Je moet er echt een stamp tegen geven.)
Na verloop van tijd kan je aan je banden zien of ze goed opgeblazen zijn of niet (en of ze goed uitgelijnd zijn). Een goed opgeblazen band verslijt even snel langs de zijkant van het baanvlak , als in het midden.
Een band die te licht is opgeblazen, zal sneller verslijten langs de zijkanten. Een band die te hard is opgeblazen zal dan weer sneller verslijten in het midden. Jammer voor die ene set banden, maar ondertussen weet je dat dan wel voor je volgende set.
En dan is er nog een verschil tussen warme en koude banden. Warmte laat materialen (ook gassen zoals lucht) uitzetten. Dus hoe warmer je band, hoe groter de druk in je band. Veel mensen gaan dan hun band gaan lossen
, wat niet echt slim is, want s' anderdaags staan ze dan plots met een veel te losse band.
En als allerlaatste...laat je banden oppompen met stikstof. dat kost ietsje meer dan met gewone lucht, maar stikstof zet niet uit onder hogere temperaturen. (of toch niet zo veel...(voor t geval er een chemicus of fysicus meeleest
) )