Auteur |
Bericht |
Illector
|
Berichttitel: airco-inhoud G20 Geplaatst: zo apr 11, 2010 17:22 |
|
|
Vanner |
|
Geregistreerd op: zo apr 11, 2010 15:18 Berichten: 16 Woonplaats: Mol
|
Wie kan mij vertellen hoeveel kg R-22 in het airco-systeem moet voor 1992 G20 met wisselaar voorin uiteraard en ook 1 achteraan? Ik kan deze zelf vacuumeren en vullen met stikstof voor controle, enkel moet ik hierna wel weten voor de hervulling hoeveel koudemiddel er oorspronkelijk in hoort te zitten.
_________________ 1992 chevy Van G20 5.7 1977 Pontiac Trans Am 6.6
|
|
|
|
|
COTD
|
Berichttitel: Re: airco-inhoud G20 Geplaatst: di apr 13, 2010 22:16 |
|
|
Vanner |
|
Geregistreerd op: ma apr 23, 2007 20:54 Berichten: 1964 Woonplaats: deinze
|
kga es zien of da nie in mijne haynes staat, kmoet hem alleen nog terug vinden
|
|
|
|
|
Macgyver
|
Berichttitel: Re: airco-inhoud G20 Geplaatst: di apr 13, 2010 22:36 |
|
|
BESTUUR |
|
Geregistreerd op: di jan 29, 2008 08:37 Berichten: 3071 Woonplaats: Lichtervelde
|
Ik heb er ook al in zitten bladeren, en ik vond het toch niet direct terug. Ik heb deze ook al eens laten vullen, maar op de faktuur vond ik geen hoeveelheid terug. We vinden het wel
_________________ GMC Tiara '95
|
|
|
|
|
Illector
|
Berichttitel: Re: airco-inhoud G20 Geplaatst: do apr 15, 2010 21:40 |
|
|
Vanner |
|
Geregistreerd op: zo apr 11, 2010 15:18 Berichten: 16 Woonplaats: Mol
|
Ik heb zelf een Chilton manual voor de chevy, het enige wat hierin verteld wordt is dat men beroep dient te doen op een professional voor werkzaamheden aan het airco-systeem. Niet direct een antwoord wat ik verwacht van zo'n handboek. Ik vind het eigenlijk in zijn geheel een zware tegenvaller, dat boek. Heel veel gezever en rond de pot gedraai over vanalles en nog wat maar een groot gebrek aan echt essentiële informatie. Welke firma's kunnen de airco hervullen? Misschien met een simpel telefoontje dat men mij wel kan/wil verderhelpen.
_________________ 1992 chevy Van G20 5.7 1977 Pontiac Trans Am 6.6
|
|
|
|
|
COTD
|
Berichttitel: Re: airco-inhoud G20 Geplaatst: vr apr 16, 2010 12:43 |
|
|
Vanner |
|
Geregistreerd op: ma apr 23, 2007 20:54 Berichten: 1964 Woonplaats: deinze
|
ik denk dat ik hier iets heb gevonden in mijn haynes, kzal het vanavond eens onder mijn scanner leggen! ms dat je kan proberen bellen naar speedshop of een andere garage dat specifiek aan amerikaanse wagens werkt, die zouden u dat wel moeten kunnen zeggen (willen kan soms iets anders zijn)
|
|
|
|
|
COTD
|
Berichttitel: Re: airco-inhoud G20 Geplaatst: za apr 17, 2010 10:23 |
|
|
Vanner |
|
Geregistreerd op: ma apr 23, 2007 20:54 Berichten: 1964 Woonplaats: deinze
|
slecht nieuws, de eenheden dak gevonden had in mijn haynes (in quarts ) zijn blijkbaar voor het koelingsysteem en niet voor de airco er staat verder ook vermeld dat je voor dat soort zaken naar een specialist moet gaan...
|
|
|
|
|
COTD
|
Berichttitel: Re: airco-inhoud G20 Geplaatst: za apr 17, 2010 10:53 |
|
|
Vanner |
|
Geregistreerd op: ma apr 23, 2007 20:54 Berichten: 1964 Woonplaats: deinze
|
ms iets beter nieuws,normaal hangt er in je motorruimte altijd een sticker waarop vermeld staat hoeveel "gas" je op je airco systeem moet doen kben bij de mijne eens weesten zien (chevy g20 '95) en 'k heb het volgende gevonden: er moet dus 1,36kg op maar mijn systeem wordt wel gevuld met R-134a (voor de mensen die dit chinees vinden, dat is in feite de naam van het soort gas dat op je airco wordt gedaan) als je zegt dat je Van van 92 is dan denk ik niet dat die zal moeten gevuld worden R-22 want das volgens mij al een ouder soort gas! enfin, zoek eens naar zo'n sticker, ms heb je geluk! bij mij is hij te vinden in de "linker bovenhoek" als je voor de capo staat en in de motorruimte kijkt greetz
|
|
|
|
|
Macgyver
|
Berichttitel: Re: airco-inhoud G20 Geplaatst: za apr 17, 2010 15:02 |
|
|
BESTUUR |
|
Geregistreerd op: di jan 29, 2008 08:37 Berichten: 3071 Woonplaats: Lichtervelde
|
Ik wou eigenlijk ook zoiets antwoorden. Qua inhoud speelt dat niet zoveel geen rol, tis te zien of je een aico vanachter hebt ofniet. Dat zal de inhoud bepalen. Normaal worden deze gevuld tot een bepaalde druk, zoals Cotd vermald 1,36 kg druk in vloeistof. Ik weet niet van waar je bent, maar ik heb mijin airco laten revisreen en vullen in Ieper, langs de vaart.
Macgyver
_________________ GMC Tiara '95
|
|
|
|
|
Illector
|
Berichttitel: Re: airco-inhoud G20 Geplaatst: ma apr 19, 2010 20:04 |
|
|
Vanner |
|
Geregistreerd op: zo apr 11, 2010 15:18 Berichten: 16 Woonplaats: Mol
|
Ik sta er van te kijken dat een van van '95 al gevuld werd met R-134. Ik heb ondertussen na wat telefoontjes doorgekregen dat er 2.1 kg op zou moeten. Ik ga morgen eens de kap binnenin verwijderen en op zoek gaan naar zo'n sticker (ik kon met een zaklamp iets van stickerwerk zien op de aircopomp zelf maar dit is onbegonnen werk om het zo af te lezen). Ik had niet verwacht dat dit zomaar ergens erop zou staan maar die kans heb ik dan blijkbaar ook nog als extra zekerheid. Vooraan met de kap open is er in elk geval geen enkele sticker buiten deze van emissions, met schema van EGR valve ed erop. Dat wordt weer wat boutwerk, bij mijn van is het zo gemaakt dat de binnenkap over de motor alleen maar eruit kan als er een voorzetel is losgehaald. Al bij al wel een goed moment voor nog eens een degelijke periodieke inspectie te doen daarbinnen.
_________________ 1992 chevy Van G20 5.7 1977 Pontiac Trans Am 6.6
|
|
|
|
|
Illector
|
Berichttitel: Re: airco-inhoud G20 Geplaatst: do apr 22, 2010 23:00 |
|
|
Vanner |
|
Geregistreerd op: zo apr 11, 2010 15:18 Berichten: 16 Woonplaats: Mol
|
Daarstraks zelf de airco hervuld, eerst gevacumeerd en lektest, vervolgens R-22 erop gedaan. Origineel moet er 1.47 kg R-12 op, maar omdat dit niet meer te krijgen is heb ik er R-22 ingedaan, wat een koudemiddel van dezelfde soort is maar wel hogere drukken teweegbrengt. Dit is met name belangrijk voor de condensor en condensorleidingen (radiator voor de koelwaterradiator). En een ander belangrijk voordeel is dat de compressorolie niet hoeft vervangen te worden door half-syntetische olie noch moeten er pakkingen ed worden vervangen. Bijgevolg minder vulling erin doen dan bij R-12, het systeem werkt met een 'slokabsorber' ipv een capilairtje of expansieventiel, dwz dat het koudemiddel wat niet gasvormig is geworden in de verdamper (het radiatortje achter de blowermotor waar de koude wordt overgedragen aan de lucht naar het interieur) eerst onderin de metalen pot toekomt die er een tiental cm vandaan zit in mijn geval waarna de compressor bovenaan het potje het koudemiddel wegzuigt dat hier gasvormig dient te zijn. Hierbij is het dus zeer belangrijk dat er niet teveel koudemiddel gevuld is zodat de compressor geen vloeistof kan aanzuigen. Als deze dit wel doet zal hij snel overlijden. Ik heb ook ontdekt dat er een beveiling op de zuigdruk zit, als deze onder de 2 bar komt schakelt de compressor uit, dan krijg je het waarschijnlijk voor vele mensen bekende aan-uit-aan-uit enz verhaal van de compressor(te weinig gas op het systeem). Ik heb nu 1.2 kg R-22 gevuld wat een zuigdruk van 2.3 bar geeft. Hierdoor blijft de compressor mooi aan één stuk doordraaien en krijg ik een ingeblazen-lucht temperatuur van -1 °C op de max stand bij aanzuig van 15 ° lucht (de buitentemperatuur) Airco werkt dus beter dan ooit tevoren. Eigenlijk iets te koud maar ik denk beter te koud dan helemaal geen airco. Risico hierbij is dat de verdamper kan invriezen maar dan moet het toch al raar doen vermits ik de airco pas langdurig gebruik als het echt snikheet is buiten. Airco-herstellers zouden dit systeem omvormen naar R-134, wat een nog iets hogere druk teweegbrengt dan R-22 EN de olie moet vervangen worden + enkele andere onderdelen.
Verder heb ik er zeker goed aan gedaan om de binnenkap nog eens te verwijderen, ik heb namelijk een koelwaterlekkage ontdekt, weliswaar nog miniem maar niet aangewezen om hiermee lang door te rijden uiteraard. En verder de cruise control hersteld nu ik erbij kon, de module waar het vacuum op aangesloten is lekte door.
_________________ 1992 chevy Van G20 5.7 1977 Pontiac Trans Am 6.6
|
|
|
|
|
Macgyver
|
Berichttitel: Re: airco-inhoud G20 Geplaatst: vr apr 23, 2010 06:39 |
|
|
BESTUUR |
|
Geregistreerd op: di jan 29, 2008 08:37 Berichten: 3071 Woonplaats: Lichtervelde
|
Voila, weer nen gelukkige Vanner derbij zie.
_________________ GMC Tiara '95
|
|
|
|
|
COTD
|
Berichttitel: Re: airco-inhoud G20 Geplaatst: za apr 24, 2010 09:25 |
|
|
Vanner |
|
Geregistreerd op: ma apr 23, 2007 20:54 Berichten: 1964 Woonplaats: deinze
|
als da geen deftige uitleg is dan weetik het ook nie ze! goe da het probleem is opgelost!
|
|
|
|
|
triker geert
|
Berichttitel: Re: airco-inhoud G20 Geplaatst: ma jun 28, 2010 18:53 |
|
|
Vanner |
|
Geregistreerd op: ma nov 10, 2008 19:00 Berichten: 152 Woonplaats: sint-niklaas
|
vraagje, op mijne airco moet R-12 op. Is dit nog ergens te krijgen dat iemand weet? Heb bij mij in de buurt al eens gevraagd maar was nopes.
_________________ SEE YOU ON THE ROAD SOMEWHERE...
|
|
|
|
|
Brutus
|
Berichttitel: Re: airco-inhoud G20 Geplaatst: ma jun 28, 2010 20:20 |
|
|
BESTUUR |
|
Geregistreerd op: do jul 05, 2007 20:41 Berichten: 2041 Woonplaats: Deinze
|
Lievens in Gent.
_________________ Chevy Van 5.7 BALUBA Conversions inc.COTD'S Kustom Shop
|
|
|
|
|
triker geert
|
Berichttitel: Re: airco-inhoud G20 Geplaatst: ma jun 28, 2010 22:25 |
|
|
Vanner |
|
Geregistreerd op: ma nov 10, 2008 19:00 Berichten: 152 Woonplaats: sint-niklaas
|
bedankt Brutus, weet je toevallig ook een richtprijs?
_________________ SEE YOU ON THE ROAD SOMEWHERE...
|
|
|
|
|
|