Wat ik eigenlijk bedoel, vindikator, is dat ik me afvraag of ge het oliepeil van je differentieel controleert wanneer die lange tijd gedraaid heeft, of dat je die beter controleert wanneer die echt koud staat?
Ik kan me voorstellen, als ge onder uw wagen kruipt en die bout opendraait en der sproeit daar warme olie uit , dat ge daar toch niet echt zou kunnen mee lachen. Zelf controleer ik dat altijd als mijn wagen koud staat. (Dat doe ik omdat ik vermoed dat die differentieel serieus warm kan krijgen door de wrijving en ik geen zin heb om mijn vinger in een soort "frituurketel" te doppen)
Efkes mijn beperkte kennis van wagens bovenhalen (corrigeer mij als ik verkeerd ben he, want gelijk ik soms van die flaters bega... )
Wagens met achterwielaandrijving hebben een differentieel. Dat is om er voor te zorgen dat je achterwielen zich afzonderlijk kunnen aanpassen wanneer ze een bocht zouden nemen (dus niet allebei even snel draaien, want anders zouden uw bandjes nogal beetje verslijten zeker ).
De differentieel bevindt zich tussen de twee achterwielen en heeft een beetje een kegelachtige vorm (zie foto)
http://www.kapaza.be/detail/popup.cfm?1559363.jpgAls ge uw differentieel checkt, dan volstaat het niet van efkes onder je van te kruipen en die bout los te draaien. Je Differentieel moet loodrecht staan, want anders krijg je een foutieve lezing. Dus moet je je Van "upjacken" en op sockets zetten. (In mijn geval dan toch, aangezien mijn achterste wat doorhangt. En in bijvoorbeeld Fastkid zijn geval ook, aangezien zijn achterste hoger staat. En for the love of all gods... kruip niet gewoon onder je Van als em enkel maar op zijn krik staat. Gebroken ribben zijn echt niet leuk).
Nadat je je bout er uitgedraaid hebt (bout zit achteraan je differentieel, bovenaan. Zie foto)
http://www.kapaza.be/detail/popup.cfm?1559363_2.jpg, is het beter om die niet meer terug er in te draaien. Beter is het om die bout te vervangen door een nieuwe (Die bouten zijn heel fragiel. De schroefdraad gaat snel kapot, maar ook de kop verslijt snel en als ge dan wat foefelt met uwen engelse sleutel , kunde rap een probleemke er bij hebben. Die bouten kun je kopen bij FABORY. Die hebben die altijd wel liggen).
Gewone motorolie is niet geschikt voor je differentieel. Mijn garagist beveelt -W90 olie aan. Maar je hebt ook W140 die ook wel geschikt is (en zelfs nog beter... Maar duur he).
Oh ja...en ge gebruikt best een pompke om die olie er in te persen, want tis nogal moeilijk om je olieflesje omhoog te houden , onder je Van.
Das een werkske van al bij al 10 minuten. Mij hebben ze wijsgemaakt dat ge uw differentieelolie best vervangt samen met uw gewone motorolie. Maar kem al gehoord dat er mensen zijn die dat maar om de 100 000 km of zo vervangen. Maar aangezien ik nogal paranoia ben...
(Met dank aan Kapaza voor de foto's)