ik heb er enen van javac, de tx-3 met een 100 litervat en een dubbele cilinderkop.
http://www.javac.eu/
(normaal is er ook een javac.be, maar hij opent niet vandaag)
wil ik met een luchtdrukhamerke werken dan gaat het nog net, af en toe het vat es laten op druk komen.
wil ik schuren polieren en slijpen op luchtdruk dan is em te licht denk ik of ik zou heel dikwijls het vat op druk moeten laten komen.
de prijs?
net onder de 500 euro nieuw
Power 3HP
Voltage 230/380V
Air Intake 425L
Air Discharge 325L
Receiver 100L
Pump Rotations 1250
Cylinders 2
Start System Direct start
Bore 65mm x 2
Working Bar 10Bar
Dimensions 122x48x103mm
Weight 120Kg
dit is het minimuum wil je een deftige compressor hebben die niet om de haverklap aan het draaien gaat.
ik heb er maar één nadeel aan ondervonden en dat komt door de lage prijs,, er zit een minder goed (goedkopere)afstel-unit (kweet niet hoe dat echt noemt)op waardoor het moeilijk was om hem te laten op en afslaan op je zelf ingestelde druk.
ik wou hem bvb doen opslaan als de druk onder de 6 bar was en weer doen stoppen als ik 10 bar had, eerst liep em bijna helemaal leeg eer em wou opslaan ondanks de regelbare start stop,, ik heb er een betere afstelunit opgezet van een betere kwaliteit en toen was afstellen heel makkelijk en heeeeeel juist.
tweedehands niet aan beginnen, als de cilinders versleten zijn kan je al direkt gaan reviseren of geeft em veel minder lucht dan zou moeten,,, iets dat je moeilijk kan controleren.
om te spuiten kan je volgens dat sommigen zeggen ook met een kleiner modellleke gaan werken, maar die staan dan constant te draaien en als je druk wegvalt of varieert krijg je een andere spuitnevel,,je kan dan elke keer staan wachten tot je vatje op druk is..
zelfbouw is ook zoiets,,tegen het einde vd rit heb je zoveel kosten gemaakt als een nieuwe en zit je met een eigen brouwsel dat misschien niet half zo goed werkt.
de spuitpistolen en afstelkranen ,vochtvangers zijn een nog duurdere uitgave dan je compressor,,
en als laatste vraag, waar ga je je lak nog halen, nu alles watergedragen moet worden ipv thinner-gedragen laksystemen.
watergedragen droogt te langzaam in een garage, er is ook al verf die met uv gedroogt moet worden,
ik heb me ook volledig ingespannen om te kunnen spuiten maar ik vrees dat het vinden van lak een probleem gaat worden.+ niet alleen de lak veranderd, ook de spuitpistolen zijn aangepast aan de watergedragen lak.
zonder spuit en droog cabine is het quasi onmogelijk om met de nieuwe verpichte watergedragen lak te werken. en de andere oude systemen van lakken verdwijnen uit de winkelrekken zegt men overal.
dus,,,is het aanschaffen van een compressor nog een goeie gedachte?
mischien kan je in de toekomst enkel nog een grondlaag spuiten?
dit word een lange topic ;;;;;;;;;;;