Afgekeurd op voorste vering bij onze "vrienden" van SBAT. Nieuwe Monroe shocks gekocht links + rechts bij Franky.
Dan de van omhoog gezet vooraan, wielen eraf genomen.
De onderste 2 bouten komen mooi los zonder enig probleem ( sleutel 13 ) na inspuiten met WD40.
Maar dan komt de aap op de koord. Aan de bovenste moer kan je slecht aan door de hoge locatie van de bovenste draagarm maar je kan er net aan met een ringsleutel 15. Het probleem is dat de shock shaft kan draaien in de behuizing. Is bij de nieuwe Monroe's ook zo. Dus als je de moer wil losdraaien draait héél die as mee ipv dat de moer loskomt draai je dus héél de as mee. En dan mag je draaien tot als je een kilo weegt maar er komt dus niks los. Dan heb ik een vise grip op de bout gezet vanboven maar die moer zit echt goed vast en de shock shaft draait gewoon door in de vise grip. Niks aan te doen, ik krijg die bovenste moer niet los.
Youtube is je beste vriend, dus filmpjes gezocht van vervangen van voorste shock absorbers van allerhande auto's. Bij de meeste schokbrekers zit de shaft vast in de ontspannen toestand en kan je dus niks doordraaien. Of er zit onderaan een speciale moer erop om de shaft tegen te houden ... niks van dat alles bij de Savana zo blijkt
Dan geven ze de raad als de moer echt vast gecorodeerd zit om die hele bout af te zagen. Allemaal goed en wel, maar bij de Savana lukt dat niet omdat die bovenste draagarm zo hoog zit en je er gewoon niet bijkan met een zaag of slijpmachiene.
Enig idee iemand, hebben jullie de shocks al vervangen vooraan ?