Inloggen    Forum    Registreren    Zoeken    Help

Forumoverzicht » Chevrolet & GMC » Electrisch systeem (Chevy & GMC)




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: GMC Savana 2001 driving lights relay ?
 Bericht Geplaatst: di okt 07, 2014 13:51 
Offline
Vanner
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: di aug 27, 2013 11:41
Berichten: 67
Woonplaats: Melle
Vandaag kwam ik thuis met de van en wat bleek ... mijn koplampen bleven branden terwijl het contact uit staat. Huh?! hoekandannu was mijn eerste gedacht.
Even aan het google'en geslagen en dit blijkt een vaak voorkomend probleem te zijn bij Savana en Express vans. De DRL-relay ( DrivingLights ) blijft waarschijnlijk hangen op de aan-stand.

Nu had ik al een probleem met de day driving lights van toen ik de van kocht, soms werkten ze en soms niet maar héél erg vond ik dit tot nu toe niet. Telkens ik de koplampen manueel aanleg werken ze altijd dus dat is het voornaamste.
Maar die relay blijkt dus al veel langer defect te zijn en nu zeker want de lampen blijven aan staan altijd. Ik heb de DRL fuse eruitgehaald dus de lampen zijn nu uit.

De vraag is nu, waar vind ik de DRL-relay in mijn van ?
Volgens het Haynes handboek in de relay-bracket onder het stuur. Op die relay bracket zit 1 zwart doosje kubusvormig , geen idee wat het is maar zeker geen DRL-relay denk ik.

Dus vraag 1: Hoe ziet een DRL-relay eruit
Vraag 2: waar vind ik de DRL-relay ?


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: GMC Savana 2001 driving lights relay ?
 Bericht Geplaatst: di okt 07, 2014 13:58 
Offline
BESTUUR
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: di jan 29, 2008 08:37
Berichten: 3071
Woonplaats: Lichtervelde
Het simpelste is voelen.
Je zekering terug insteken, en de lichten doen aan en uitschakelen en ondertussen voelen vanwaar het geklik komt.
Moet inderdaad aan de voeten van de bestuurder zitten.

Het is niet de meest technische uitleg dat ik geef, maar het helpt wel. :lol:

_________________
GMC Tiara '95


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: GMC Savana 2001 driving lights relay ?
 Bericht Geplaatst: di okt 07, 2014 16:52 
Offline
Vanner
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: di aug 27, 2013 11:41
Berichten: 67
Woonplaats: Melle
Heb ik ook al aan gedacht om het zo te proberen zoeken. :lol:
Wat raar is is dat op de relay-bracket maar 1 zwart blokje zit ( geen idee wat het is, staat er niet op ) terwijl er eigenlijk minstens 2 horen te zitten naar wat ik in de electrische schema's vind. Er zou een lichten-aan-tuuter en DRL-relais moeten opzitten.

De DRL-ralay zou er zo moeten uitzien :
http://www.partsgeek.com/catalog/2001/c ... relay.html

Mocht iemand het alsnog ergens op het www vinden of weten dan hoor ik het graag.


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: GMC Savana 2001 driving lights relay ?
 Bericht Geplaatst: di okt 07, 2014 17:50 
Offline
BESTUUR
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: di jan 29, 2008 08:37
Berichten: 3071
Woonplaats: Lichtervelde
Bij de meeste Vans is die tuuter relais uitgehaald.
En heb je eigenlijk niet nodig.
Dus het kan idd zijn dat er maar 1 zal inzitten.

_________________
GMC Tiara '95


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: GMC Savana 2001 driving lights relay ?
 Bericht Geplaatst: di okt 07, 2014 20:14 
Offline
Vanner
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: di aug 27, 2013 11:41
Berichten: 67
Woonplaats: Melle
Ik zal die kubus er eens afhalen , ziet er blijlange niet hetzelfde uit als op de link van hierboven van Partsgeek. Op een youtube filmpje over exact mijn probleem bij een GMC van mijn bouwjaar met 5.7 motor kan je hetzelfde onderdeel zien als op de link van Partsgeek. Niet origineel bij mij eventueel want er zat duckted tape rond die kubus ? Ik zal de pinnetjes van mijn mysteriekubus eens vergelijken met het originele onderdeel en wie weet ...

Nu goed, de lichten werken met de manuele schakelaar wel dus kheb geen probleem als het donker is alleszins. Who needs day driving lights anyway maar kga het toch proberen maken.

Mijn van tuutert ook niet trouwens wat er soms toe leidt dat ik mijn lichten vergeet uit te doen want ik krijg geen waarschuwing meer.


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: GMC Savana 2001 driving lights relay ?
 Bericht Geplaatst: vr okt 10, 2014 19:45 
Offline
Vanner
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: di aug 27, 2013 11:41
Berichten: 67
Woonplaats: Melle
Het mistery cubusje is de relais van mijn manuele lichtschakelaar. Als ik mijn lichten aan en uit doe voel ik duidelijk geklik in dat blokje.
Maar ik weet dus nog altijd niet waar mijn day driving relais zit , tenzij dat ingewerkt zit in dat zelfde cubusje.
Kan iemand met een CMC/Chevy zoals de mijne eens kijken onder je stuur naar de relais bracket wat erop zit en hoeveel relais erop zitten ? Je hoeft daar zelfs niks voor los of open te vijzen want je ziet het zo zitten.

Update: Weet iemand of er een contact zit op de parkeervoetrem ? Zoja waar ? Dat kan ook nog een oorzaak zijn.


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: GMC Savana 2001 driving lights relay ?
 Bericht Geplaatst: za okt 11, 2014 00:09 
Offline
BESTUUR
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: di jan 29, 2008 08:37
Berichten: 3071
Woonplaats: Lichtervelde
DavidN schreef:
Update: Weet iemand of er een contact zit op de parkeervoetrem ? Zoja waar ? Dat kan ook nog een oorzaak zijn.


Ik weet er een paar die met hun handrem op 1 klikje rijden.
Omdat die niet willen dat de lichten constant branden bij het rijden.
Maar als zo'n dergelijk contactgegevens kapot is , denk ik niet dat je cruise control bv nog werkt.

Ben zelf een G20 rijder, voor de vergelijkenissen zal iemand anders moeten inspringen. :wink:

_________________
GMC Tiara '95


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: GMC Savana 2001 driving lights relay ?
 Bericht Geplaatst: za okt 11, 2014 19:48 
Offline
Vanner
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: di aug 27, 2013 11:41
Berichten: 67
Woonplaats: Melle
Ik heb mijn licht ( grappige zinsspeling ) eens opgestoken bij Franky Americanperformance daar die mij tot nu toe ook met enkele zaken goed heeft geholpen en mij van de juiste onderdelen heeft voorzien. Tot nu toe zat hij er altijd boenk op als ik een probleem had. Hij zegt dat het 100% zeker afkomstig is van het contact op de handrem. Dus eens goed zoeken één dezer dagen en morgen kijken of de cruisecontrol nog werkt.


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: GMC Savana 2001 driving lights relay ?
 Bericht Geplaatst: za okt 11, 2014 23:11 
Offline
BESTUUR
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: di jan 29, 2008 08:37
Berichten: 3071
Woonplaats: Lichtervelde
Eens je die gevonden hebt, moet die makkelijk uit te meten zijn met een ohmmeter.
Maar allé, je bent op het goede spoor heb ik de indruk.
Suc6

_________________
GMC Tiara '95


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: GMC Savana 2001 driving lights relay ?
 Bericht Geplaatst: za okt 25, 2014 00:37 
Offline
Vanner

Geregistreerd op: di sep 14, 2010 10:57
Berichten: 113
interessant.. dat getuut werkt op men zenuwen.. en het feit dat men koplampen altijd aan zijn eigenlijk ook.. eens zien of ik die relais kan vinden morgen :-p


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: GMC Savana 2001 driving lights relay ?
 Bericht Geplaatst: za okt 25, 2014 11:18 
Offline
Vanner

Geregistreerd op: di sep 14, 2010 10:57
Berichten: 113
net gaan zoeken en terwijl een gaspedaal geinstalleerd.. gewoon da plastic plaatje met een veer & bout.. maar geen relais gevonden.. was er een filmpje van? of ist mogelijk om ff ne foto te regelen?

groetjes


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: GMC Savana 2001 driving lights relay ?
 Bericht Geplaatst: zo okt 26, 2014 20:19 
Offline
Vanner
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: di aug 27, 2013 11:41
Berichten: 67
Woonplaats: Melle
Ik heb nog steeds geen contactrelais gevonden op de voetrem. Daylights doen het dus nog steeds niet. Mijn cruise control doet het nog gewoon perfect ook.
@edge1981: als je de day lights wil uitschakelen gewoon plon DRL uittrekken uit het plonkastje en opgelost. Alles blijft dan bij mijgewoon werken behalve de day driving lights. Foto van wat bedoel je ? De relaisbracket ? Die zit net onder je stuur, een U-vormig zwart stuk metaal met daarop 1,2 of dus 3 relais. Bij mij zit er maar 1 op maar er is plaats voor 3 relais. Als je uw lichten doet branden terwijl het contact uitstaat en het is stil in uw van hoor je de relais klikken en heb je hem zo gevonden. Als je nug een tuuter hebt moet het helelmaal makkelijk zijn om die bracket te vinden.

Als er dus iemand iets tebinnenschiet qua contact van de voetrem laat gerust weten want ik vind hem niet.


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: GMC Savana 2001 driving lights relay ?
 Bericht Geplaatst: zo okt 26, 2014 22:21 
Offline
Vanner

Geregistreerd op: di sep 14, 2010 10:57
Berichten: 113
ok thx morgen eens goed kijken.. dat getuut mag echt wel weg.. en het is dus niet stil in de van.. omdat het heel den tijd tuut :-p


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: GMC Savana 2001 driving lights relay ?
 Bericht Geplaatst: zo feb 01, 2015 23:18 
Offline
Vanner
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: di aug 27, 2013 11:41
Berichten: 67
Woonplaats: Melle
De D-lights branden nog steeds niet. Ik vind nergens een relais of contact ... niet dat het me zo erg stoort maar mocht iemand alsnog iets weten dan hou ik mij aanbevolen.


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: GMC Savana 2001 driving lights relay ?
 Bericht Geplaatst: do feb 05, 2015 00:14 
Offline
Vanner
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: ma jul 14, 2008 21:29
Berichten: 532
Woonplaats: schoot tessenderlo
Als ik het goed heb, de Daylights van dit model VAN branden dacht ik eigenlijk altijd , bij mijn van, model 2003, branden deze bij het starten altijd , als je je lichten opzet dimmen ze . maar ik kan ze ook afzetten, dan moet ik mijn lichtschakelaar van "of stand" naar links draaien, en zijn ze uit, de schakelaar komt dan terug in de "of stand" lichten, draai ik verder naar rechts , gaan mijn lichten aan .
bij het model als uwe van is dit dacht ik niet , ik heb zo een vermoeden dat deze zijn afgekoppeld .
Ik krijg soms op de keuring ,naar gelang van wie keurt, ook hier opmerkingen over, die begrijpen niet dat dit breedte lichten zijn.heb dat al eens uitgelegd, ze zeggen dat dit niet standard is in belgie .
nu heeft dit geen betekenis, en ik trek mij er niks van aan, doe ze niet uit als ik binnen rijdt .
mijn Daylights lichten zijn oranje , soms krijg ik tegenliggers die beginnen te flikkeren met hun lichten , wel plezierig , ge valt in ieder geval goed op .


Omhoog 
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
 
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ] 

Forumoverzicht » Chevrolet & GMC » Electrisch systeem (Chevy & GMC)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten

 
 

 
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron