Welkom op ons forum, hairy bear.
Er zijn er hier nog die weinig of nooit naar meetings gaan, maar zich gewoon op ons forum inschrijven om ervaringen uit te wisselen, vragen te stellen of vragen te beantwoorden. Dus je hoeft geen lid te worden om je hier welkom te voelen.
Er zijn hier nog een paar cowboys en zelfs een paar indianen. Maar zolang die elkaar niet afschieten, is iedereen hier meer dan welkom.
Wat je verwarmingsprobleem betreft, dat kan heel veel zijn. Eigenlijk zou je eens van begin af aan moeten aflopen wat er juist aan mankeert.
Je begint bij je thermostaat. (wat jij je klok noemt , dacht ik). Die thermostaat meet de temperatuur van de radiator. Wanneer de thermostaat meet dat de warmte te hoog wordt, zet die het vliegwiel (ik noem dat zo, maar weet eigenlijk de benaming er niet voor...De ventilator? ) in gang zodat er bovenop de waterkoeling ook luchtkoeling komt.
Je verwarming in de auto, kan er voor zorgen dat er kleppen geopend worden in je motorblok (om het eens simplistisch te zeggen
) waardoor er ook lucht (en dus warmte) kan ontsnappen uit je motorblok .
En dan is er nog 1 element... je airco. Die gebruikt de warmte van de radiator om zelf koeling te bereiken. Dat kan je vergelijken met de koeling van een frigo. die verhit 1 element, waardoor de freon (en hoe heet dat bij die nieuwe modellen?) de airco afkoelt.
Dus wat kan er allemaal mis zijn.
1) verkeerde of kapotte thermostaat. De thermostaten in onze Vans zijn amerikaans en meten in Fahrenheit. Die gaan tot 260 fahrenheit (zoals te zien op je metertje). Wanneer je bijvoorbeeld een europese thermostaat in je Van hebt steken, dan schiet die al in gang vanaf hij 110 graden Fahrenheit bereikt (ongeveer 45 graden celsius).
Maar het kan ook dat de thermostaat verkeerd ingesteld is en te vroeg in gang schiet. Dat is een computerprobleem en moet je bij een Vanleverancier laten uitmeten. (Tenzij je zelf over de apparatuur beschikt daarvoor. ) Die sluit dan een computer aan aan de boordcomputer van je Van en kan dat aflezen.
2) radiator. Het eerste waar ik aan denk is te weinig vloeistof. MAar als daar al 10 mensen hebben op staan kijken , dan vermoed ik dat dat eigenlijk haast niet kan. Ik zou je aanraden om eens je koelvloeistof of water uit je radiator te laten lopen en nieuwe koelvloeistof toe te voegen. Misschien zit er vuil of roest in. Misschien zit hij gewoon verstopt... Onderaan je radiator zit een kraantje. (Velen zullen je aanraden dat kraantje niet te gebruiken, maar gewoon het darmpje door te snijden en achteraf het darmpje te vervangen. Dat kraantje is nogal broos en breekt makkelijk af. Zo'n darmpje is sneller te vervangen. )
Kijk ook na of het type radiator dat er in zit, overeenkomt met je motorblok. Misschien heeft de vorige eigenaar er een radiator ingestoken die gewoon te zwak is. (Te klein, te smal, ...) tZou niet de eerste keer zijn dat zoiets gebeurd.
3) Misschien werkt je vliegwiel niet. (Heet dat echt zo?). Vooral wanneer je je airco gebruikt, is zo'n vliegwiel echt wel nodig. Hij blaast de warme overtollige lucht uit de motor en koelt tegelijk ook de radiator(s) af. Ik heb al vaker gehoord dat die vliegwielen klem zitten of dat de relais van de thermostaat kapot is , waardoor het vliegwiel niet in gang schiet.
Praat misschien ook eens met Insanity. die heeft een soortgelijk probleem gehad. Geen idee eigenlijk hoe die dat heeft opgelost.