Streetvanners Belgium vzw
https://streetvanners.be/forum/

Ik haat die keuringfoefelaars...
https://streetvanners.be/forum/viewtopic.php?f=3&t=830
Pagina 1 van 2

Auteur:  Koffietje [ do sep 18, 2008 12:26 ]
Berichttitel:  Ik haat die keuringfoefelaars...

uw LPGtank moet volledig gevuld zijn.
"Euhm, nee, die kan maar maximum voor 80% gevuld worden."

uw ophanging vooraan en achteraan geeft te weinig contact met de baan
"euhm.... dat zijn bladveren achteraan :shock: wat kan daar nu mis mee zijn?"

uw vignet voor lpg installatie is niet zichtbaar
"Ja, dat weet ik. das omdat er in een camper een bed moet zitten en mijn lpgtank zit onder mijn bed. Ge moet u efkes bukken, misschien met een zaklampje, en dan kan je dat aflezen."

uw CO2 waarden zijn te hoog. Ik meet 1208.
"Ah, en hoeveel mag dat maar zijn?"
1200
"ah...vandaar dat gat in de ozonlaag."

Wat was er nog... ah ja...mijn spiegel heeft een barst.
"MAar dat zit vastgeplakt."
Mensen kunnen zich daaraan snijden.
(Hier kon ik efkes niets op zeggen...ik was te druk bezig met mijn mond open naar hem te staan staren in absolute bewondering voor zoveel domheid in 1 persoon...)

Maar dat was allemaal NA de fiasco. Zie je, ik ga nooit zelf naar de keuring. Ik heb daar niet genoeg tolerantievermogen voor en geduld al helemaal niet. Dus laat ik dat door iemand anders doen. Gewoonlijk mijn garagist of zijn broer.
Zijn broer is nen brave mens. HEt soort dat zich zou verontschuldigen omdat ze zo hard geroepen hebben nadat je expres met je Van over hun voet(en) hebt gereden.
Die was met Ellie naar de keuring gereden en blijkbaar moet het bij haar allemaal een beetje in t verkeerde keelgat geschoten zijn. Want na de keuring, reed hij het station buiten en daar viel ze, pal in het poortgat , compleet stil.
Met alle mechaniciens van de keuring hebben ze geprobeerd haar terug in gang te krijgen, maar Mademoiselle vertikte het.
Dus belde mijn garagist naar mij , om te vragen of ik Ellie zou kunnen overtuigen om toch dat deurgat terug vrij te maken. Mocht ik nog eventjes een uur verspillen om tot bij haar te rijden ook.
Ze staan daar allemaal, met engelse sleutels, batterijladers, ohmmeterkes, ... rond Ellie, alsof ze loslopend wild is.

Ik stapte in...wat zachte woordjes om haar te troosten, kdraai het contact om en hop...meteen schiet ze in gang.

Kmoet eerlijk zijn...toen ik dat keuringsverslag zag, had ik veel zin om haar terug in t deurgat te gaan placeren...

Auteur:  joff [ do sep 18, 2008 18:13 ]
Berichttitel:  Re: Ik haat die keuringfoefelaars...

als ge nu een bril opzet ,

of een escorte inhuurt voor een uurke he ;)

gegarandeerd prijs :p

Auteur:  earthforceone [ do sep 18, 2008 19:16 ]
Berichttitel:  Re: Ik haat die keuringfoefelaars...

Desalnietemin heeft Koffietje hier wel een punt.

Zij die op de keuring tewerkgesteld zijn (zij die in een normale garage niet mogen gaan werken vanwege een té laag gehalte aan grijze massa in de pan) mogen al blij zijn dat ze werk gevonden hebben.
Het zijn meestal ook maar menskes met een héél platte pré die niet in shiften mogen werken en die geen extra premie krijgen omdat ze een gevaarlijk werkske hebben uitgevoerd.
Dan komt er plots iemand bij hen langs die graag zijn "peperdure" Amerikaanse oldtimer of Van wil laten keuren.
Een wagen waar op z'n minst een zware 6 in lijn in ligt en dat veel verbruikt.
Bijgevolg kunnen alleen mensen met een dikke pré zich zo'n wagen permitteren.
Om nog maar te zwijgen over die machtig mooie Mustang Fastback van 1968 die je met blindheid slaat vanaf het moment je het chassisnummer wil opzoeken.

Telkens ik naar de keuring rijd met een voertuig houd ik mijn hart vast met het gedacht : "wat zal het nu weer zijn" of, "wat gaan ze nu weer uitvinden".
En het is waar dat je soms de zenuwen krijgt van het commentaar wat je dikwijls moet verduren. Soms breken ze uw auto tot op de grond af en rij je buiten met een groene kaart en soms wordt er zwijgzaam verder gekeken naar uw auto en krijg je een rode kaart.

"Hallo, meneer, kan uw kop niet uitstaan meneer, voila zie, rode kaart, meneer"

Wat betreft de keuringsregels op Campers is het dikwijls zo dat de keurders zelf de wet niet goed kennen omdat de regering ze té complex maakt en om de vijf botten wel een regeltje aanpast.
Maar troost jullie allen : we rijden in principe nog goedkoop met onze Vans en het is maar te hopen dat die infantiel van een Schouppe het voorbeeld van Nederland niet gaat willen volgen want daar doen ze ook nogal achterlijk op de keuring en kan je navenant pakken meer rijtax gaan betalen.

Greetz earthforceone

Auteur:  Macgyver [ vr sep 19, 2008 09:33 ]
Berichttitel:  Re: Ik haat die keuringfoefelaars...

Maar wat ik raar vind is dat je de Van van Koffie niet kan vooruit duwen als je hem in neutraal zet.(en bijgevolg de keuring een uur lam legt :P :P )
Bij mij lukt dat wel,,in neutraal kan je hem- afhankelijk van de ondergrond natuurlijk-,simpelweg, zonder dat de moter draait, verduwen.
Is mijn vitessebak anders dan die van Kofiie???
Beide Chevy's G20,met 2 jaar verschil van bouwjaar.
Weet iemand daar een uitleg voor????

Auteur:  fastkid [ vr sep 19, 2008 10:03 ]
Berichttitel:  Re: Ik haat die keuringfoefelaars...

normaal moet je hem in neutraal kunnen verduwen. daarvoor heet ie toch ook Neutraal/vrijloop...

Auteur:  Brutus [ vr sep 19, 2008 11:02 ]
Berichttitel:  Re: Ik haat die keuringfoefelaars...

Ze heet wel Ellie :mrgreen:

Auteur:  joff [ vr sep 19, 2008 17:25 ]
Berichttitel:  Re: Ik haat die keuringfoefelaars...

mijne van kan ik alleen verduwen in vrijloop

5.0 tbi th 700r4

Auteur:  Macgyver [ vr sep 19, 2008 20:19 ]
Berichttitel:  Re: Ik haat die keuringfoefelaars...

Ik begin al te denken dat Elly niet in neutraal stond,waardoor zij ook niet wilde starten...

Auteur:  joff [ vr sep 19, 2008 20:27 ]
Berichttitel:  Re: Ik haat die keuringfoefelaars...

dan kunde uwe sleutel ook ni omdraaien he als hij ni in park sta...

Auteur:  Koffietje [ ma sep 22, 2008 18:03 ]
Berichttitel:  Re: Ik haat die keuringfoefelaars...

Efkes nen rappen update EN een oproep .

Bon, mijn tank is gevuld en dat was blijkbaar voldoende vol. (Em kon het meterke niet aflezen op mijn tank. Maar ja...ge moet dan ook weten hoe je dat deksel er af moet draaien natuurlijk he...)

Mijn ophanging is nu 100 % in orde. (Nadat ik van elke band ongeveer 1 bar aan lucht afgelaten heb...) Dus ik rij weer veilig op de baan. :roll:

Mijn LPG vignet is plots weer leesbaar. Hip hip hoera. (Ze hebben een alfabeet gevonden...)

De spiegel is nog steeds gebarsten en vormt nog steeds een gevaar voor passanten hun ogen, vingers en andere eventueel snijbare menselijke onderdelen. Maar doordat ik er een "sleep-es-een-caravan-"spiegel aangehangen heb, is dat nu ook weer dik in orde. Want die caravanspiegel is WEL goed. (Ook al hangt die bovenop mijn kapotte spiegel waaraan je je nog steeds kan snijden...) Dus als ge mij ziet afkomen zaterdag, misschien best efkes ulder ogen bedekken...want zo goed ben ik niet verzekerd .

En dan is er nog mijn Lambdawaarden. Ik dacht dat lambda iets te maken had met de ophanging. Immers, juist doordat je een slechte ophanging hebt , gaat het gat van je wagen gaan slingeren. Maar dat bleek lambAda te zijn...en daar kijken ze blijkbaar niet naar.
Maar nu blijkt mijn katalysator kapot te zijn. (Versleten...) Dus moet die vervangen worden. Ik hou al mijn hart vast, want ik weet langs geen kanten wat zo'n katje kost. (en aangezien er niet meteen op t internet prijzen te vinden zijn, maak ik me nog veel meer ongerust). Der is toevallig niemand die een goei katje in zijn bezit heeft dat ik efkes mag gebruiken? (En begin nu niet allemaal met "ik leen mijn vrouw niet uit..."grapjes te maken he). Of beter nog, enen die een goei katje heeft liggen om te verkopen? tis maar...kmag er nu 14 dagen mee rondrijden. Maar kzou dat liever wat willen verlengen met een jaar , nog. :mrgreen:

Auteur:  vindikator [ ma sep 22, 2008 18:32 ]
Berichttitel:  Re: Ik haat die keuringfoefelaars...

Welk jaar is u Van?
Voor 94 is een kat niet verplicht en kun je die het beste gewoon er tussen uit laten.
Mijn gedacht toch in ieder geval.

Auteur:  fasted [ ma sep 22, 2008 18:56 ]
Berichttitel:  Re: Ik haat die keuringfoefelaars...

Hi,

Ik betaalde voor mijn Cat 150 eurokes....black market stuff....origineel 250 eurokes...
Wel voor mijn Van...

Grtz

Ed

ps : zijn er 2 dacht ik...........onder onze Van " dus t'stuk.

Auteur:  Black ant [ ma sep 22, 2008 21:44 ]
Berichttitel:  Re: Ik haat die keuringfoefelaars...

idd vindikator,
Ik heb een nieuwe uitlaat gestoken en mijn katalisator er niet meer tussen
geplaatst.
Voor de keuring was dit geen probleem.
Dit is enkel voor wagens voor 94.

Wat soms ook gebeurd is de katalisator leeg maken en er zo weer tussen steken.

Auteur:  fasted [ ma sep 22, 2008 22:27 ]
Berichttitel:  Re: Ik haat die keuringfoefelaars...

Heloa,

Wat soms ook gebeurd is de katalisator leeg maken en er zo weer tussen steken

Moet de motor dan weer niet aangepast worden ?

Grtz

Ed

Auteur:  Koffietje [ ma sep 22, 2008 23:41 ]
Berichttitel:  Re: Ik haat die keuringfoefelaars...

Dat doen ze meestal om een schoonder geluid te verkrijgen via de uitlaat. In je katalysator zit een stof (ik noem dat altijd een lavasteen omdat dat daar enorm op lijkt) die fijn stof en dergelijke meer tegenhoudt.
Dus als ik dat zou doen, dan zou dat geen enkel nut hebben want mijn lambdawaarden zouden nog altijd even hoog en misschien zelfs hoger zijn.

Het is inderdaad wel zo dat je je wagen moet laten herafstellen telkens je aan je uitlaat foefelt. Je afstelling bepaalt immers hoeveel druk er door je uitlaat geperst wordt. Is die druk te hoog dan raakt je motor verzadigd doordat de lucht niet op tijd weg kan. IS die te laag, dan krijg je een terugslag doordat de druk in de uitlaat hoger is dan de geproduceerde druk die via de motorblok in de uitlaat komt. Dat heet een "backfire". Hoewel dat bij V8 motoren niet zo vaak voorkomt, heb ik de indruk. MAar misschien komt dat door de onnoemelijke lengte van die uitlaten?

Pagina 1 van 2 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/