Inloggen    Forum    Registreren    Zoeken    Help

Forumoverzicht » Chevrolet & GMC » Algemeen (Chevy & GMC)




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Miserie met een G20
 Bericht Geplaatst: vr aug 29, 2008 09:35 
Offline
Vanner
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: wo jul 30, 2008 18:52
Berichten: 662
Woonplaats: Behind the wheel
Hallo bende,

Eergisteren iets voorgehad met onze Kellog Van.
Toen we even naar een winkel waren geweest en we de G20 terug wilden starten, sloeg de motor niet meer aan.
De starter ging wel rond maar ik hoorde een geluid van iets dat aan het slippen was.
Eerst dacht ik natuurlijk aan één of andere riem die te los hing of de lucht pomp die vastgelopen was.
Maar niets was minder waar.
Toen even later twee goede vrienden van mij een kijkje kwamen nemen hebben we ter plekken de ontsteking opengevezen en eens een keer gestart.
Toen zagen we dat de rotor bleef haperen.

Dus, de Van tot in hun garage gesleept (tegen 5 km/h. Sneller gaat niet met een boitte die niet op druk staat) en gisteren begonnen met de reparatie werken.
Aanvankelijk dachten we aan een afgebroken dowel pin van de camshaft.
Dus eerst alle santebatiek afgebroken.
De grille, de radiators, ventilators, waterpomp, allerhande leidingen... and so on.
Toen we dan de timing cover verwijderd hadden kwamen we tot een veel ergere constatatie.
Het tandwiel van de camshaft? Wel, daar zaten geen tanden niet meer op en de ketting die erover liep kon je er zo afhalen.
De kroon van zo'n tandwiel is trouwens van plastiek! :shock:
Waarschijnlijk is dit stelselmatig gebeurd.
De ketting heeft één voor één alle tandwielen overgetrokken totdat er nog maar een stuk of vijf opstonden en toen was het uiteraard gedaan met rijden.
Ik heb evenwel nooit of nooit iets gewaargeworden tijdens het rijden alleen dat hij soms niet van de eerste keer in gang wou.
Nu is het maar te hopen dat de zuigers niet tegen de kleppen hebben gezeten.
dat valt achteraf dus nog te bezien.
Vandaag hopen we al een nieuw tandwiel te kunnen steken (speedshop had er nog één liggen) en kunnen we dan ook de staat van de kleppen eens nakijken.
Daarvoor moeten natuurlijk de rocker panels verwijderd worden en dat is ook al een rot jobke want er loopt vanalles over en naast dat eerst afgebroken moet worden eer ge die deksels eraf kunt halen.
Daar ben ik gisteren een uur aan bezig geweest en ze liggen er nog steeds op.

Ik moet zeggen dat het werken aan zo'n Van niet echt plezant is. Je kan daar maar beter geen kosten aan krijgen.

Als de motor té ver heen is gaan we toch moeten uitzien om het blok te reviseren of om een ander blok erin te hangen.

Wordt vervolgt.

ps : zal vandaag foto's nemen.

Greetz earthforceone

_________________
Chevrolet Alero 2001
150ci - 141hp


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Miserie met een G20
 Bericht Geplaatst: vr aug 29, 2008 09:55 
Offline
Vanner
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: wo apr 11, 2007 09:41
Berichten: 702
Mja, zo'n tandwielen zijn eigenlijk wel heel sterk zenne. tIs maar eens het eerste tandje afbreekt, dat het heel snel begint te verslijten. De kracht wordt dan immers verdeeld over de andere tanden. En dan breekt al snel een tweede en een derde zwakke tand af, waardoor nog meer kracht op de andere tanden wordt gezet ... en voor je het weet heb je een tandloos gebit...ik bedoel wiel.

Foto's van je probleem zouden inderdaad wel interessant zijn.
Veel knutselplezier... :shock:

_________________
200 liters of gas, 100 liters of gasoline and an idiot behind the wheel. I dare you to make me angry.


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Miserie met een G20
 Bericht Geplaatst: vr aug 29, 2008 12:34 
Offline
Vanner
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: zo mei 06, 2007 18:24
Berichten: 294
Woonplaats: zwevegem
als ge de keuze ebt tussen revisiemotor en n nieuwe kies ik na alle miserie die ik de afgelopen 6 maand aan mijn van eb gehad voo nen nieuwen. ge kunt ook uw koppen houden en n nieuw onderblokje kopen (kwestie van de kosten wat te drukken)

_________________
www.bsca.be


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Miserie met een G20
 Bericht Geplaatst: vr aug 29, 2008 19:12 
Offline
Vanner
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: do maart 13, 2008 22:34
Berichten: 42
Woonplaats: Sint-Niklaas
Na alle kosten da ik aan de mijne al heb gedaan, heb ik ook al liggen denken aan nen nieuwen blok moest ik echt zware brokke rijde. Op hoeveel moogde dan ongeveer rekene voor een deftig blokske?


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Miserie met een G20
 Bericht Geplaatst: vr aug 29, 2008 21:24 
Offline
Vanner
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: wo jul 30, 2008 18:52
Berichten: 662
Woonplaats: Behind the wheel
Hallo bende,

Vandaag nog wat verder geknutseld aan onze G20.

Ik heb er tevens van geprofiteerd om enkele foto's te maken.

Afbeelding
Dit was dus de boosdoener.
Je ziet dus duidelijk dat de kroon volledig om zeep is.
Dit onderdeel weegt bijna niks en het verwonderd me dat het meer dan 20 jaar heeft kunnen meegaan.

Afbeelding
Binnenkant van het blok waar de twee tandwielen zitten van de krukas (onderkant) en denokkenas (boven). Hier loopt dus de distributieketting over.

Afbeelding
Van iets verder gefotografeerd.

Afbeelding
Zo zag mijn blokske eruit voordat alles afgebroken moest worden om de kleppendeksels te verwijderen. Een echt rotjobke aangezien ge bijna nergens goed aankunt.

Afbeelding
De ontsteking ook uiteen gezwierd. De rotor draaide toch niet meer goed en ze zat ook in de weg.

Afbeelding
Na een heleboel sloopwerk er eindelijk in geslaagd om de kleppendeksels te verwijderen.
Daaronder dus de rockers.

Afbeelding

Afbeelding
De rockers vanuit een iets andere hoek getrokken. Deze worden trouwens aangedreven door nokken van een 350ci. Dit was indertijd een optie voor de 305ci en gaf een pk boost van zo'n 40 paarden.

Afbeelding

Afbeelding
Mijn vriendin (ja, ook zij steekt de handen uit de mouwen en weet hoe ge een rakkenjak hanteert) die de kleppendeksels reinigt met witte geest.

Afbeelding
Deze vacuumaansluiting was fit en aldus ineens een nieuwe gestoken. Dit komt het verbruik zeker ten goede want het was een vrij groot lek.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
De tijdelijke montage van alle nieuwe onderdelen.
Aangekocht bij Speedshop voor 30 euro.
Bestaat uit een groot tandwiel (nokkenas), kleiner tandwiel (krukas) en distributieketting.
En ze zijn vervaardigd van metaal en dus niet van plastiek zoals origineel.

Afbeelding
Het eidresultaat.
We kunnen er (op dit gebied) weer zo'n 20 jaar tegen.
Met dank aan Ronald Bonheure die me met raad en daad heeft bijgestaan.
Een echte krak!

morgen alles terug opbouwen en zien of we de motor aan de praat krijgen.

Wordt vervolgt.

Greetz earthforceone

_________________
Chevrolet Alero 2001
150ci - 141hp


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Miserie met een G20
 Bericht Geplaatst: vr aug 29, 2008 22:17 
Offline
Vanner
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: di apr 03, 2007 20:38
Berichten: 418
Woonplaats: Oost Vlaanderen
Hello,

Mijn broer liet een nieuwe motor in zijn pick-up plaatsen....Motor plus plaatsen. 5.7 ..4.500 euro bij de Cremer Te Schellebelle...

Je ziet, al bij al valt dat mee....

Ed

_________________
Chevy Avalanche


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Miserie met een G20
 Bericht Geplaatst: za aug 30, 2008 06:12 
Offline
Vanner
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: do sep 27, 2007 16:40
Berichten: 904
Woonplaats: Deinze Oost vlaanderen
Dat ziet er were schone uit
goe gedaan Zulke dingen zien ik graag ge leert er iets van

mag ik ne keer vragen op den 14de foto gebruik je daar een eigenaardig stuk gereedschap is dat iets speciaal voor chevy of ook voor andere merken en voor wat dient het

Greats BLEU BEAR

_________________
AfbeeldingCHEVY 5.7 GLADIATOR CONVERSION VAN

LIFE IS GREAT WHEN YOU DRIVE A V8


BALUBA Conversions inc.

COTD's Kustom Shop


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Miserie met een G20
 Bericht Geplaatst: za aug 30, 2008 06:34 
Offline
BESTUUR
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: do jul 05, 2007 20:41
Berichten: 2041
Woonplaats: Deinze
bleu bear schreef:
Dat ziet er were schone uit
goe gedaan Zulke dingen zien ik graag ge leert er iets van

mag ik ne keer vragen op den 14de foto gebruik je daar een eigenaardig stuk gereedschap is dat iets speciaal voor chevy of ook voor andere merken en voor wat dient het

Greats BLEU BEAR


ben het nie zeker maar da lijkt goed op een sleutel voor filters te lossen :? :?

_________________
AfbeeldingAfbeelding


Chevy Van 5.7
BALUBA Conversions inc.
COTD'S Kustom Shop


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Miserie met een G20
 Bericht Geplaatst: za aug 30, 2008 09:37 
Offline
Vanner
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: wo jul 30, 2008 18:52
Berichten: 662
Woonplaats: Behind the wheel
Brutus schreef:
bleu bear schreef:
Dat ziet er were schone uit
goe gedaan Zulke dingen zien ik graag ge leert er iets van

mag ik ne keer vragen op den 14de foto gebruik je daar een eigenaardig stuk gereedschap is dat iets speciaal voor chevy of ook voor andere merken en voor wat dient het

Greats BLEU BEAR


ben het nie zeker maar da lijkt goed op een sleutel voor filters te lossen :? :?


Yep, dat is correct
We hebben die sleutel gebruikt om de nokkenas te kunnen verdraaien om hem op het juiste timing punt te krijgen tov de krukas
Op die tandwielen staan elks een puntje en die twee puntjes moeten goed overeenkomen met elkaar. Omdat dit niet langer het geval was moesten we dit dus overnieuw doen.
En met zo'n sleutel kunt ge net kracht genoeg zetten om heel die nokkenas te verdraaien.

Zodadelijk gaan we verderdoen en hopelijk draait hij straks terug.

See U!

Greetz earthforceone

_________________
Chevrolet Alero 2001
150ci - 141hp


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Miserie met een G20
 Bericht Geplaatst: za aug 30, 2008 12:14 
Offline
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: za nov 12, 2005 14:53
Berichten: 1208
Woonplaats: waregem
Moest je een nieuwe moter nodig hebben zou ik Prostreet aanraaden. Ik had ook een nieuwe moter nodig en heb toen heel wat adressen afgebeld en gelopen. Prostreet kwam er veruit als beste en goedkoopste uit. bekiijk www.prostreet.nl

_________________
chevy g20 '92 lowtop van;
---my other ride... is your sister!---


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Miserie met een G20
 Bericht Geplaatst: za aug 30, 2008 19:19 
Offline
Vanner
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: wo jul 30, 2008 18:52
Berichten: 662
Woonplaats: Behind the wheel
Hallo bende,

Vandaag dus verder gedaan aan de Van.

Zoals jullie al gezien hebben staken gisteren de nieuwe onderelen al op hun plaats en moesten we vandaag dus alles terug opbouwen.

Eerst dus de timing cover (het deksel dat het distributiehuis afdekt) er terug opgevezen nadat er eerst een nieuwe pakking opging.
Bij een small block (305ci en 350ci) moet je dan de karterpan een kleine cm laten zakken om dat deksel er terug op te zetten.
Er zit aan de onderkant van de distributiebehuizing een rubberen pakking en die wringt een beetje tegen als je de pan niet laat zakken.
Die pan zit dus vast met een 10 tal boutjes en sommige daarvan zitten vlak naast de starter. Dat duurde dus wel even eer deze pan loskwam.
Maar éénmaal dit gedaan was ging het deksel er zo weer op.

Dan de waterpomp, ventilator met liquid coupling, radiator . . .
Kortom, de hele mik mak er terug opgevezen en stilaan leek de afgebroken Van terug op een normale Van.

Wat hebben we er allemaal uitgepleurd?
Wel, alles wat overbodig was.

De airco werkte bij ons toch niet meer dus die loodzware pomp hebben we er niet meer terug ingestoken. Daarvoor heeft Ronald twee bussen gedraaid om de spatie op te vangen die hierdoor gecreerd werd om er voor te zorgen dat de servopomp er nog opkon.
Die twee pompen zitten gedeeltelijk aan elkaar verbonden met één en dezelfde beugel, vandaar.
Ook de extra radiator die er voor de airco inzit ligt nu ergens te roesten.

Cruise control is er ook uit.
Dat werkte bij ons ook niet meer en daarbij, ik vindt dat nogal gevaarlijk.
En als het niet deftig werkt is het toch maar een vacuumlek.

De luchtpomp en alle leidingen (dat wat lucht in de exhaust manifold blaast en de uitstoot van verbrande gassen bevorderd) is ook de schrootbak ingegaan.
De gaatjes die op de uitlaatspruitstukken overblijven zijn dichtgemaakt met koperen dichtingen.

Een EGR klep zit er bij mij ook niet meer in.
Het gat dat daarvan overgebleven is, is dichtgemaakt met de metalen spacer van deze klep waarvan de gaatjes zijn dichtgelast. Dat werkje was eigenlijk al langer gedaan toen ik een Edelbrock carbu gemonteerd heb.

In elk geval is m'n G20 weeral wat kilo's lichter geworden en de V8 die er nu inzit lijkt tenminste op een V8 in plaats van een uitgebouwde stofzuiger waar van alles uitsteekt en aanhangt.

De kleppendeksels zijn inmiddels ook weer voorzien van nieuwe pakkingen, dus dat gaat ook weeral minder lekken.

En, én, én.

Hij ging nog in gang ook ! ! !

Ontsteking terug geregeld en hij draait als een naaimachine.

Wat de stoterstangen betreft?

@dragon : die zijn hydraulisch.
Als je oliedruk wegvalt doordat je distributie het laat afweten sluiten de kleppen zich vrijwel onmiddelijk en op die manier worden ze ook niet geraakt door de pistons.
Wij hebben extra change gehad doordat we eerst nog gereden hadden, de motor hadden stilgelegd en terug wilden starten. tussen die fases heeft de distributie het laten afweten. De oliedruk was dus toch nihil en de kleppen gingen dus ook niet open.

Dus, als je dit ooit meemaakt met een motor waarvan de kleppen hydraulisch werken is dit eigenlijk nog niet zo'n ramp (tenzij 250 km/h reed want dan blijven de kleppen nog ff meegaan tot alle druk weggevallen is)

We rijden dus weeral een beetje geruster.

Greetz earthforceone

_________________
Chevrolet Alero 2001
150ci - 141hp


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Miserie met een G20
 Bericht Geplaatst: za aug 30, 2008 19:26 
Offline
BESTUUR
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: do jul 05, 2007 20:41
Berichten: 2041
Woonplaats: Deinze
en nu terug naar de keuring voor een zitplaats erbij met al dat weggevallen gewicht :lol: :lol:

proper werk geleverd, bedankt voor de uitleg. kan meschien nog nodig zijn :wink:

_________________
AfbeeldingAfbeelding


Chevy Van 5.7
BALUBA Conversions inc.
COTD'S Kustom Shop


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Miserie met een G20
 Bericht Geplaatst: zo aug 31, 2008 08:00 
Offline
Vanner
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: do sep 27, 2007 16:40
Berichten: 904
Woonplaats: Deinze Oost vlaanderen
Dat is inderdaad goed nieuws. Bedankt voor de vele uitleg er bij.
Weten weer al het een en het ander bij Thanks

Keep on vanning
BLEU BEAR

_________________
AfbeeldingCHEVY 5.7 GLADIATOR CONVERSION VAN

LIFE IS GREAT WHEN YOU DRIVE A V8


BALUBA Conversions inc.

COTD's Kustom Shop


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Miserie met een G20
 Bericht Geplaatst: zo aug 31, 2008 10:25 
Offline
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: za nov 12, 2005 14:53
Berichten: 1208
Woonplaats: waregem
ja inderdaad, bedankt voor de uitleg.
Ben content voor jou dat de moter weer ok is. Als je zo'n dingen tegenkomt slaat de schrik je al snel aan het hart. Ma bon... ie draait weer en we hebben er allemaal iets aan bijgeleerd! :wink:

_________________
chevy g20 '92 lowtop van;
---my other ride... is your sister!---


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Miserie met een G20
 Bericht Geplaatst: zo aug 31, 2008 11:37 
Offline
Vanner
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: za aug 12, 2006 11:42
Berichten: 455
Woonplaats: Tongeren
Alle geluk met een ongeluk dus.
Blij dat alles goed gekomen is. :D

_________________
Express high top van 1999.


Omhoog 
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
 
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Forumoverzicht » Chevrolet & GMC » Algemeen (Chevy & GMC)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten

 
 

 
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron