Inloggen    Forum    Registreren    Zoeken    Help

Forumoverzicht » Chevrolet & GMC » Algemeen (Chevy & GMC)




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: LPG Tanks max. volume
 Bericht Geplaatst: za okt 25, 2008 13:18 
Offline
Vanner
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: do sep 11, 2008 12:58
Berichten: 22
Hey Vanners, vraagje men Van staat als het goed is op de boot, en ik ben nog op zoek naar de beste gas installatie en vooral ook, wat is het maximum volume dat je onder je van kan hangen? ik wil dus geen tank binnen in de van maar enkel onderbouw, meestal zie ik 90l en 100l maar kan er nog meer onder of is dit het maximum dat eronder past?
Greetz Gino


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: LPG Tanks max. volume
 Bericht Geplaatst: za okt 25, 2008 13:39 
Offline
Vanner
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: wo apr 11, 2007 09:41
Berichten: 702
Nieuw model of oud model?

In t nieuwe model, heb je een reservewiel dat in de kofferbak ligt. Toeval wil nu dat je daar een lpgtank kan in steken die er mooi in past (90 liter) Dat is een ronde bandvormige tank. Je reservewiel kan je dan met een frame aan de buitenkant van je Van hangen, wat meteen ook veel mooier oogt.
Onder je wagen (nog steeds nieuw model) kan je 4 keer 80 litertanks hangen.
Je kan er ook voor kiezen om je benzinetank weg te nemen (hoe vaak rij je op benzine in belgie? )en die tank van 150 liter te vervangen door een tankje van 40 liter met externe pomp. Dan heb je nog eens genoeg plaats om een tank van 80 liter te hangen.
Dus in totaal (zonder inbreuk te doen aan je interieur), kan je 490 effectieve liters onder je wagen hangen. (We noemen dat ook wel eens een "Al Quada mobiel.)Trek daar 20% van af (want elk van die tanks mag je maar voor 80 procent vullen) en dan kom je aan een slordige 400 liter. De nieuwe modellen kunnen daarmee toch al makkelijk 2600 kilometer ver rijden. (barcelona heen en terug :mrgreen: )en dan kom je aan 7.8 personen. Dus laten ze maar maximaal 7 personen in je wagen.
En nu denk je "Ah, ideaal, ik heb maar 7 zitplaatsen". Maar ze rekenen dan nog es een forfait voor de bagage (als camper). Dus moet je oppassen vooraleer ge uw tanks steekt, hoeveel tarragewicht uw wagen gaat wegen. Want anders zou het wel eens kunnen dat je op de keuring te horen zult krijgen dat je maar maximaal 3 passagiers mag meepakken.

Persoonlijk vind ik dat 200 liter eigenlijk al ruim voldoende is. (Dan zit ge toch al in Barcelona. En geef toe...eens ge daar zijt, wilde toch niet meer terug he?)

Waar je moet op letten :
Een tank heeft een gewicht. (En koffietje wint hierbij de nobelprijs voor de logica :mrgreen: ). Nu kan je zeggen, pff...die Van kan dat dragen, en daarin heb je gelijk.
Maar... Een tank van 200 liter weegt leeg ongeveer 75 kilo. Met 200 liter gas er in , kom je aan 275 kilo. De wet zegt dat je met een volle tank naar de keuring moet. Dus, komt er 275 kilo bij het tarragewicht van je wagen.
Je Van zal ongeveer 2600 kilo wegen. (zonder gas). Maximaal toegelaten massa : 3500 kilo.Dat maakt dat je nog 900 kilo overhebt.
Voor een camper rekenen ze 80 kilo per persoon. Dat maakt dat je 11 personen in je wagen kan steken.
Met de gasinstallatie er in heb je 2875 kilo tarra. Dat maakt 625 kilo in reserve (3500 - 2875)
80 kilo per persoon. 625:8=

_________________
200 liters of gas, 100 liters of gasoline and an idiot behind the wheel. I dare you to make me angry.


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: LPG Tanks max. volume
 Bericht Geplaatst: zo okt 26, 2008 13:53 
Offline
Vanner
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: wo apr 11, 2007 09:41
Berichten: 702
vooral voor de typsnelheid. :lol:

_________________
200 liters of gas, 100 liters of gasoline and an idiot behind the wheel. I dare you to make me angry.


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: LPG Tanks max. volume
 Bericht Geplaatst: zo okt 26, 2008 14:43 
Offline
Vanner
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: do sep 11, 2008 12:58
Berichten: 22
Amaaai Koffietje dat kan tellen,.....alles in 1 keer beantwoord, tís trouwens nen 2002 Chevy van. Ik denk ook dat ik met 200 liter voldoende heb dan kan ik toch al een stukske rondcruisen he!
Nog is bedankt he!

Greetz,

Gino


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: LPG Tanks max. volume
 Bericht Geplaatst: ma okt 27, 2008 10:29 
Offline
Vanner
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: di jul 10, 2007 08:58
Berichten: 94
Woonplaats: Gent
Elky schreef:
1 liter benzine weegt 0.73 kg, 1 liter Lpg weegt 0.55 kg.
leve Google :wink:


200 liter gas weegt dus 110 kg

ipv een ringtank kan je er ook 2 cilinders laten plaatsen met meer capaciteit maar die hangen lager en is niet aan te raden.

150 liter bruto is gemakkelijk te doen. Voor nog meer heb je extra kosten en volgens mij de moeite niet. Je kan nog altijd op benzine rijden als het echt moet, dan heb je in totaal 220 liter...

Lees eens topic tot op het einde: viewtopic.php?f=2&t=195


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: LPG Tanks max. volume
 Bericht Geplaatst: ma okt 27, 2008 13:44 
Offline
Vanner
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: di apr 03, 2007 20:38
Berichten: 418
Woonplaats: Oost Vlaanderen
Hmmmmm Koffietje, je schrijft " Je kan er ook voor kiezen om je benzinetank weg te nemen " dat is toch wel niet zo'n goed idee ?.... Zijn onze garagisten mis als ze zeggen, dat je REGELMATIG eens op benzine moet rijden om de motor te smeren...

Er zijn ook nog altijd de landen, waar je tijdens de zomer lege gasstations tegenkomt...
Oostenrijk, is zo'n land waar de gas uitverkocht is in de maanden juli en augustus....en zo zijn er nog meer....

In elk geval , op sommige meetings deed ik ook al eens navraag, en veel kenners wijzen ook op het goede onderhoud motor door, al was het maar enkele kilometers bij vertrek op benzine te rijden....

Zijn er hier mensen die daar wat meer over weten.....?

Grtz

Ed

_________________
Chevy Avalanche


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: LPG Tanks max. volume
 Bericht Geplaatst: ma okt 27, 2008 14:24 
Offline
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: za nov 12, 2005 14:53
Berichten: 1208
Woonplaats: waregem
1. hoeveel tanks je onder je wagen kan hangen is van veel zaken afhankelijk. Je moet rekening houden met je gewicht. zo moet je geen 160 liter links hangen want dan hangt de van schuin. Je moet rekening houden met uitlaat, runningbords eventuele leidingen van airco, nachtverwarming, enz.

2. wat ed zegt. Naftbak zou ik niet wegnemen. ik heb nu een defecte benzinepomp (wordt volgende week vermaakt) IK moet zeggen, ferm ambetant. Vroeger als ik beiden had was ik altijd zeker dat ik thuis raakte, benzine kan je overal tanken. DUs is de gas op, geen problee ik rijd verder op benzine en kan benzine tanken. Nu moet ik altijd opletten dat ik voldoende gas heb. Op zondag en na sluitingsuur kan je in veel stations nl niet tanken (wel autostrade). ook in buitenland en zo is benzine wel handig.

3. rijden op benzine doe je best eens af en toe. benzine mag niet telang in je tank blijven zitten anders wordt ie ook slecht. Ook altijd zorgen dat je tank min een kwart gevuld is. anders kan de benzinepomp onvoeldoende koelen. Voor de mensen met de nieuwere modellen van vans (+95) raad ik zeker een kopsmering aan. kost niet veel en zorgt ervoor dat je toch voldoende smering krijgt bij het rijden op gas. Ook heb ik mij laten wijsmaken dat je op lpg best een thermostat steekt met een iets lagere temperatuur.

_________________
chevy g20 '92 lowtop van;
---my other ride... is your sister!---


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: LPG Tanks max. volume
 Bericht Geplaatst: ma okt 27, 2008 15:04 
Offline
Vanner
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: wo apr 11, 2007 09:41
Berichten: 702
Af en toe op naft rijden...das zogezegd voor de smering van de koppen. Is dat nodig? sommige zeggen van wel, anderen zeggen van niet. Ik weet het zelf niet.
Er bestaan bedruppers die de zogenaamde opdroging door LPG kunnen wegwerken. Die kosten iets van 50 euro. Maar ik heb daar mijn bedenkingen over.
De ene LPG boer zegt dat dit enkel nodig is voro nieuwe modellen omdat die hun cilinders niet van gietijzer zijn. De andere zegt dan weer dat dat enkel voor oude modellen is omdat de LPG (in tegenstellin tot LPI) soms onnodig hoge temperaturen geeft...
Ik ken auto's die al jaren lang enkel op LPG rijden en daar is niets mis mee.

En trouwens...ik heb ook gezegd dat ze die gigantisch grote tank kunnen vervangen door een kleiner tankske he :wink:

_________________
200 liters of gas, 100 liters of gasoline and an idiot behind the wheel. I dare you to make me angry.


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: LPG Tanks max. volume
 Bericht Geplaatst: ma okt 27, 2008 15:06 
Offline
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: za nov 12, 2005 14:53
Berichten: 1208
Woonplaats: waregem
voor lpg heb je normaal speciale geharde koppen/kleppen nodig. Kopsmering is zeker aan te raden bij de aluminium blokken. Voor de prijs moet je het niet laten. Voor de gewonen gietijzeren blokken moet een thermostaat die iets vroeger opent al wat verschil maken.

_________________
chevy g20 '92 lowtop van;
---my other ride... is your sister!---


Omhoog 
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
 
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 

Forumoverzicht » Chevrolet & GMC » Algemeen (Chevy & GMC)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten

 
 

 
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar: