Inloggen    Forum    Registreren    Zoeken    Help

Forumoverzicht » Chevrolet & GMC » Mechanisch (Chevy & GMC)




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: HOW TO 'thuis transmissie spoelen'
 Bericht Geplaatst: za jun 21, 2014 08:21 
Offline
Vanner
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: wo feb 06, 2013 10:23
Berichten: 232
Woonplaats: Deurne - Antwerpen
Was bezig met mijn van op te knappen voor de vakantie en wou mijn transmissie ook een onderhouden hebben. Wat rond gelezen en de volgende uitgevoerd, hopelijk helpt het jullie ook!

Als je enkel de filter van de transmissie vervangt krijg je amper 5 liter nieuw vloeistof in, de rest blijft zitten in de oliekoeler, de leidingen etc.. Als je dus volledig wil spoelen wilt dit zeggen dat je maar lieft 15 liter (!!!) nieuw transmissievloeistof nodig hebt. In mijn geval was het DEX III kan zijn dat de nieuwere vans al DEX IV gebruiken. Vervolgens heb je nog twee dingen nodig:

Afbeelding

Een doorzichtig buisje (ongeveer een meter of 3) en een koppelstukje voor aan te sluiten op uw oliekoeler (ze weten het bij de speedshop wel daar heb ik de mijne gehaald. Ziet er zo uit:

Afbeelding

Dan wat moeten we doen:

1. De grille ontmantelen
2. Lokaliseer de transmissieolie koeler, de bovenste leiding moet los (als je een andere oliekoeler hebt kijk dan even na op je transmissie. Daar heb je net boven de connector/kickdown kabel aan de passagierskant 2 koppelstukken waar de leidingen op aangesloten zijn. Je moet de onderste leiding volgen dan losmaken op uw oliekoeler)

Afbeelding

3. Steek de koppelstukje van Speedshop/whatever in de doorzichtige buisje en goed vastzetten met een spanbandje. Daarna gewoon opschroeven op de gat die we net hebben vrijgemaakt op de transmissieolie koeler.

Afbeelding

4. Nu heb je best wat hulp nodig, ofwel zet je de andere kant van de doorzichtige buisje zo dat je het kan zien, deze kant steek je ook best in een emmer of iets waar je geen eetbare goederen mee gaat vervoeren/bewaren :mrgreen: Anders laat je een tweede persoon kijken naar het buisje aan de oliekoeler. Dan is het de motor starten. Je zult zien dat De vloeistof redelijk snel zal doorvloeien, het zal donkerrood/bruin/zwart eruit zien. Dat is normaal in meeste gevallen ik betwijfel dat mijn transmissie ook onderhouden is geweest (op de filter stond nog made in USA).

Afbeelding

5. BELANGRIJK vanaf het moment dat je grote bubbels ziet de motor onmiddelijk afzetten! Dat wil meestal zeggen dat er aal een groot deel vloeistof weg is van de transmissie. Daarna is het gewoon wat vloeistof bijvullen via de oliepeil check/buisje

Afbeelding

6. Na wat vloeistof te hebben ingegoten wachten we een minuut zodat alles in de oliepan is gelopen en starten we weer. Let erop dat je ook wat rondschakelt van P naar R en D en 2 en 1 etc zodat we zoveel mogelijk oude olie eruit krijgen. een liter of 10 verder zullen we zien dat de vloeistof ineens een andere kleur aanneemt

Afbeelding

7. Dat wil zeggen dat de transmissie gespoeld is. NU nog géén olie bijvullen, dat maakt het filter vervangen een pak gemakkelijker aangezien er minder olie in de pan ligt op het moment. We vervangen de transmissiefilter (hier geen foto's van gepakt staat uitgelegd in den Haynes) en vullen de olie bij van de laatste 5 liter ATF die we nog over hadden. En voila!

Je zult wel merken dat schakelen anders gebeurt (hoe ouder de transmissie hoe meer verschil je zult merken). Deze keer heb ik ook Daria eens laten werken en zij heeft toen ik bezig was met de filter te vervangen de oliepan van de motor (die moest ook in orde worden gebracht die pakking) en de cover van de koppelomvormer een nieuw kleurtje gegeven (jaja dat chevy orange voor wat méér PK's hé :mrgreen: )

Afbeelding

_________________
http://usvantime.blogspot.be/ - Subscribe!


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: HOW TO 'thuis transmissie spoelen'
 Bericht Geplaatst: za jun 21, 2014 12:16 
Offline
Vanner
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: ma apr 23, 2007 20:54
Berichten: 1964
Woonplaats: deinze
nice work!
een zeer interessant!
kheb al enkele malen mij boite olie met filter vervangen (minstens om de 2 jaar) maar van dat spoelen had ik nog niet gehoord!
nice work!


Omhoog 
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
 
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 

Forumoverzicht » Chevrolet & GMC » Mechanisch (Chevy & GMC)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten

 
 

 
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron