Inloggen    Forum    Registreren    Zoeken    Help

Forumoverzicht » Chevrolet & GMC » Mechanisch (Chevy & GMC)




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: "Service engine soon"
 Bericht Geplaatst: ma apr 14, 2014 22:28 
Offline
Vanner
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: di aug 27, 2013 11:41
Berichten: 67
Woonplaats: Melle
Ik had al één en ander gezocht op de OBD fora maar geen oplossingen gevonden.
Maar dankzij deze tip heb ik er 2 gevonden + wat de oorzaak is + hoe te repareren dus alvast bedankt Jochevy.
P1345 camshaft sensor : zou blijkbaar een kleine afwijking zijn op de timingketting. Deze zou moeten gesteld worden met ik vermoed een stroboscoop ? Dat kan ik dus zelf niet repareren.

P0128 coolant sensor : volgens wat ik gevonden heb wil die code zeggen dat het verwarmingselement niet optimaal meer werkt en aan vervanging toe is. Het element warmt nog wel maar het duurt blijkbaar langer dan normaal om de normale operating temp te bereiken. Dit verwarmingelement zou ik dus kunnen vervangen.

Wat die 2 oxygen sensors betreft ben ik er nog niet helemaal uit hoe het juist zit maar ik heb gevonden dat ze meestal foutcode P0155 en P0141 geven wanneer de sensor zelf stuk is en dus niet het onderdeel waarop ze bevestigd zitten. Eén van de grote indicatoren dat er een onderdeel zou stuk zijn is erg hoog verbruik en het falen van de emissietest op de keuring. Mijn van verbruikt niet abnormaal veel en de emissietest deed ik op de keuring nog 2 weken geleden zonder het minste probleem. Dus ik vermoed dat het idd de sensoren zelf zijn die stuk zijn en vervangen moeten worden. Nu zitten er blijkbaar 4 oxygen sensoren in onze van en ze zijn alle 4 verschillend. Het zoeken naar diegene die stuk is/zijn blijkt nog niet zo simpel als ik het zo lees.


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: "Service engine soon"
 Bericht Geplaatst: di apr 15, 2014 10:38 
Offline
Vanner
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: wo feb 06, 2013 10:23
Berichten: 232
Woonplaats: Deurne - Antwerpen
Als ik mij niet vergis een kapotte ecu coolant sensor (p0128) kan ervoor zorgen dat uw O2 sensoren niet in closed loop komen en hierdoor ook een foutcode zullen geven omdat de ECU denkt dat ze niet snel genoeg switchen. Ik zou eerst de coolant sensor vervangen en de thermostaat evt, dan codes wissen en zien of de O2 sensoren nog steeds foutcodes geven

_________________
http://usvantime.blogspot.be/ - Subscribe!


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: "Service engine soon"
 Bericht Geplaatst: di apr 15, 2014 21:56 
Offline
Vanner
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: di aug 27, 2013 11:41
Berichten: 67
Woonplaats: Melle
Ik maak er binnenkort werk van. Je leest het hier wel. Bedankt alweer.


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: "Service engine soon"
 Bericht Geplaatst: zo feb 01, 2015 22:59 
Offline
Vanner
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: di aug 27, 2013 11:41
Berichten: 67
Woonplaats: Melle
Ok we zijn weer een tijd verder, even een update.
Het is eindelijk gelukt om de 8 bougies te vervangen , wat een huzarenklus !! bijna 3 uur werk met 3 man pfff. Je kan er dus bijna niet aan bij sommige bougies en dan is het verlengstuk op verlengstuk met daartussen een ellebooggewricht dat een eigen leven gaat lijden, maar goed GELUKT :-)
Niet moeilijk dat ik meerdere cylinder misfire codes kreeg, de bougies waren nog de originele uit de fabriek en hebben er dus 128 000 miles opzitten. Dat "toepeke" in het midden was half weggebrand.

Nu heb ik enkel nog foutcode P1345 timing/correlation issue. Even over en weer gemailed met chevy franky en hij is er zeker van dat het de distribution cap en rotor zijn die moeten vervangen worden dus die onderdelen heb ik besteld. Ik heb de distributiekap al eens even open gehad vorige week om een nieuwe camshaft sensor te plaatsen maar de foutcode P1345 is nog niet weg ermee.
De andere crankshaft sensor heb ik ook vervangen. Mijn distributor zit erg smerig en roestig dus het zou wel eens kunnen kloppen dat de foutcode hiermee is weggewerkt, op de rotor zat ook wel wat speling in alle kanten dus ja ...

Ik heb ook nog steeds een foutode op O2 sensor bank2sensor 1 dus deze heb ik ook besteld bij Franky alsook een foutcode op de thermostaat dus deze eveneens besteld.

Binnenkort dus terug even tijd maken voor wat TLC en hopen dat alles weg is qua codes. Ik had 7 foutcodes toen ik de van kocht en nu nog maar 3 dus we zijn op goede weg.

Heeft iemand hier op het forum een scantool waarmee je timing kan aflezen ? Als ik na de distributor cap vernieuwing de P1345 nog heb is dat het volgende wat ik zou willen ( laten ) doen zodat de timing zeker op 0° staat of zo dichtmogelijk bij o°.


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: "Service engine soon"
 Bericht Geplaatst: ma feb 02, 2015 03:00 
Offline
BESTUUR
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: di jan 29, 2008 08:37
Berichten: 3071
Woonplaats: Lichtervelde
Interessant allemaal. Je weet van aanpakken DavidN

Kortweg, de Van zal straks weer lopen gelijk een zonnetje.
Versleten bougies, delco,enzulke meer , daar geraak je niet mee vooruit.
Je zal een merkbaar aangenamere Van onderhouden!

Voor de achterste bougies er uit te krijgen bij de express modellen, is er een flap in de wielkast die je kan opendoen.
En die je een betere toegang geeft om met je sleutel eraan te kunnen.
Maar ik vrees dat mijn uitleg hier wat aan de late kant komt.
Aangezien je het werkje al hebt uitgevoerd. :?

En ja , ik heb een OBD lezer waarmee je ook de life data uit het voertuig kan halen.

_________________
GMC Tiara '95


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: "Service engine soon"
 Bericht Geplaatst: ma feb 02, 2015 10:16 
Offline
Vanner
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: di aug 27, 2013 11:41
Berichten: 67
Woonplaats: Melle
Het is de eerste auto dat ik heb waar ik zelf aan kan sleutelen en ik geniet er wel van moet ik zeggen. Geeft veel voldoening als iets lukt en je het verschil voelt tijdens het rijden.

Dus binnenkort de bestelde onderdelen maar eens plaatsen en zien wat het geeft.
Ik vind voorlopig onder de 1700€ geen obd tool die live data kan lezen. Erg interessant om te hebben Mac Gyver.


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: "Service engine soon"
 Bericht Geplaatst: ma feb 02, 2015 11:48 
Offline
BESTUUR
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: di jan 29, 2008 08:37
Berichten: 3071
Woonplaats: Lichtervelde
Kijk eens op onderstaande link.
Dat is het type die ik heb.

http://www.diagnoseapparatuur.nl/obd-fo ... nnova-3140

_________________
GMC Tiara '95


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: "Service engine soon"
 Bericht Geplaatst: ma feb 02, 2015 20:22 
Offline
Vanner
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: di aug 27, 2013 11:41
Berichten: 67
Woonplaats: Melle
Die tool had ik idd gezien al maar wist niet dat deze ook de timing weergaf.
Nuja net geen 300€ is nog altijd veel geld om éénmalig m'n timing te checken maar op termijn het overwegen waard. Deze ziet er erg goed uit.


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: "Service engine soon"
 Bericht Geplaatst: ma feb 02, 2015 21:01 
Offline
Vanner

Geregistreerd op: di maart 12, 2013 15:32
Berichten: 33
hey david, :roll:
ik ben van gentbrugge, en heb een MAXI SCAN 509 Autel,
heb daar de nederlanse handleiding van, wil het u wel eens uitlenen dan kan u het zelf doen,
ik heb dat eens gedaan maar begrijp er de ballen van !!!!,stuur maar een berichtje
groetjes freddy


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: "Service engine soon"
 Bericht Geplaatst: ma feb 02, 2015 22:03 
Offline
Vanner
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: di aug 27, 2013 11:41
Berichten: 67
Woonplaats: Melle
Je hebt een berichtje Freddy :!:

Weet trouwens iemand hoe je de timing kan verdraaien ? Het distributor deksel kan er volgens mij maar op 1 manier op en de rotor ook en ik zie niet meteen een verdraai-optie tov de as of mis ik iets ?

Op het net vind ik dit , de vraag is hoe je die kan verdraaien :

To insure proper alignment of the distributor, perform the following:


With the ignition OFF, install a scan tool to the DLC.
Start the engine and bring to normal operating temperature. IMPORTANT: Cam Retard Offset reading will not be accurate below 1000 RPM.
Increase engine speed to 1000 RPM.
Monitor the Cam Retard Offset.
If the Cam Retard indicates a value of 0°+/-2°, the distributor is properly adjusted.
If the Cam Retard does not indicate 0°+/-2°, the distributor must be adjusted.
ADJUSTING PROCEDURE
With the engine OFF, slightly loosen the distributor hold down bolt. IMPORTANT: Cam Retard Offset reading will not be accurate below 1000 RPM.
Start the engine and raise engine speed to 1000 RPM.
Using a scan tool monitor Cam Retard Offset.
Rotate the distributor as follows:
4.1. To compensate for a negative reading, rotate the distributor in the counterclockwise direction.
4.2. To compensate for a positive reading, rotate the distributor in the clockwise direction.
Repeat step 4 until 0°+/-2°, is obtained.
Turn the ignition OFF.
Tighten the distributor hold-down bolt


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: "Service engine soon"
 Bericht Geplaatst: wo feb 04, 2015 16:02 
Offline
BESTUUR
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: do mei 08, 2008 20:31
Berichten: 1009
Woonplaats: Gentbrugge
Mss ook nog interessant : http://www.obd-partner.nl/

_________________
Don't drive faster than your guardian angel can fly


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: "Service engine soon"
 Bericht Geplaatst: do feb 26, 2015 03:30 
Offline
Vanner

Geregistreerd op: za jul 28, 2012 22:59
Berichten: 56
Bij die van mij gaat er 10w40 op ander is ze te rap verdwenen en moet ik steeds bijvullen.

Mijn lampje brand ook regelmatig heb ook regelmatig de melding misfire als ik op lpg/lpi rij op benzine heb ik dat niet. Af en toe krijg ik zelfs de melding krukassensor en toch is er niets aan , kan blijkbaar gebeuren als je op LPG rijd vermelden ze mij.

Nu een melding ontvangen lambda links voor en achter.


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: "Service engine soon"
 Bericht Geplaatst: vr feb 27, 2015 20:50 
Offline
Vanner
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: di aug 27, 2013 11:41
Berichten: 67
Woonplaats: Melle
Mijn van verbruikt ook wat olie moet ik zeggen, misschien ook beter ietsje dikkere viscositeit nemen idd.
Ik ga ervan uit dat wat olieverbruik normaal is bij een V8 ?

Tot nu toe blijven de foutcodes uit van de zaken die ik vervang.

Ik heb overigens héél betaalbare OBD scanners gevonden op Alixpress, ook van Autel onderandere en chinese kopieen ervan die het ongetwijfeld ook goed doen.


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: "Service engine soon"
 Bericht Geplaatst: vr maart 06, 2015 01:48 
Offline
Vanner

Geregistreerd op: za jul 28, 2012 22:59
Berichten: 56
Heb nog steeds nog wat olie verbruik maar heel wat minder of nu met die 10w40 .
Moet toch 1 keer 2 liter olie bijvullen tussen mijn beurten in is dit normaal of hoe zit dat bij jullie.


Vanne rookt niet meer of een normale auto maar waar verdwijnt deze olie dan ?

Onder de Vanne niets terug te vinden .


Omhoog 
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
 
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Forumoverzicht » Chevrolet & GMC » Mechanisch (Chevy & GMC)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten

 
 

 
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron