Inloggen    Forum    Registreren    Zoeken    Help

Forumoverzicht » Chevrolet & GMC » Mechanisch (Chevy & GMC)




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: bakjes van de remolie
 Bericht Geplaatst: vr mei 27, 2011 21:10 
Offline
Vanner
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: ma nov 10, 2008 19:00
Berichten: 152
Woonplaats: sint-niklaas
Kan mij eens iemand duidelijk maken hoe dat precies zit met de vulbakjes van de remolie? Ik heb er 2. Een hoog met een mininmumpijl op en een lager wat er voor staat waar geen mininmumpijl opstaat. Waarvoor dient dat laag bakje eigenlijk? Zal waarschijnlijk een domme vraag zijn maarja. :roll: Is een G20 van 1992.

_________________
SEE YOU ON THE ROAD SOMEWHERE...


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: bakjes van de remolie
 Bericht Geplaatst: zo mei 29, 2011 09:53 
Offline
Vanner
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: wo jul 30, 2008 18:52
Berichten: 662
Woonplaats: Behind the wheel
Hoi Geert,

Dat is eigenlijk geen domme vraag maar zelfs een heel goede.

De reden waarom een hoofdremcylinder of masterpomp twee kamers heeft die gevuld zijn met remolie is om ervoor te zorgen dat er ten alle tijde een gelijkwaardige druk kan uitgeoefend worden op de cylinders die zich in de remklauwen bevinden en dat je die druk ook kan opvoeren door op het rempedaal te duwen.

Je zal zien aan zo'n masterpomp dat er onder die twee bakjes een soort van pijp zit die de twee bakjes met elkaar verbind. In die pijp zit een cylinder of piston (ook wel membraan genoemd). Die piston bepaalt hoeveel olie er van de ene kamer naar de andere kamer kan stromen en aldus zal die piston bepalen of er geremd moet worden of niet. Die piston word bedient door middel van de druk die je voet uitoefent op het rempedaal en hoeveel lucht er op dat moment bijeengedrukt word. Dus, als je begint te remmen gaat het vacuumsysteem die piston van de masterpomp doe bewegen en gaat diezelfde piston remolie doen verplaatsen van de ene kamer naar de andere en zodoende word de druk in de remleidingen verhoogt en gaat je Van uiteindelijk gaan stoppen. Als je stopt met op het rempedaal te duwen is er een veertje die de piston van de masterpomp doet terugkeren naar zijn "nul" stand en gaat je Van terug beginnen rijden (als je gas geeft natuurlijk ;) )

Zo, hopelijk iets wijzer nu?

Greetz earthforceone

_________________
Chevrolet Alero 2001
150ci - 141hp


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: bakjes van de remolie
 Bericht Geplaatst: zo mei 29, 2011 12:44 
Offline
Vanner
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: ma nov 10, 2008 19:00
Berichten: 152
Woonplaats: sint-niklaas
oke maar moet er in het lage bakje dan ook remolie zitten en hoeveel?
Heb het probleem dat als ik rustig rem de van serieus naar rechts afwijkt.Ik heb voor al nieuwe remklauw, rem schijven en blokken gestoken na dat de linkse rem was blijven plakken en oververhit was geworden. Ligt dit dan aan de hoofdpomp???

_________________
SEE YOU ON THE ROAD SOMEWHERE...


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: bakjes van de remolie
 Bericht Geplaatst: zo mei 29, 2011 13:36 
Offline
Vanner
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: wo jul 30, 2008 18:52
Berichten: 662
Woonplaats: Behind the wheel
Het kleinste bakje moet altijd vol olie zitten. Indien niet: olie bijvullen en ontluchten.

Als dat niet helpt en uw Van blijft wegtrekken als je remt dan zou je in principe een nieuwe masterpomp kunnen plaatsen maar ik zou dan eerst eens nagaan of je Van goed uitgelijnd is en of de sporing correct afgesteld staat want ook dit kan ervoor zorgen dat je Van wegtrekt als je remt. Dat laten uitlijnen is in elk geval goedkoper dan die nieuwe masterpomp laten plaatsen.

Ik lees precies in je reactie dat je maar één klauw hebt gestoken en eigenlijk is het beter om de twee zijdes aan te pakken. Zo'n klauw is nu echt de kost wel niet.
Heb je ook de lagers van de remschijven mee vervangen alsook de vetringen? (staat los van jouw probleem hoor maar geef het maar ff mee aangezien oude lagers en nieuwe schijven niet de beste vrienden zijn van elkaar).

Dus:

1- Eerst eens opnieuw olie bijvullen en ontluchten.
2- sporing en uitlijning nakijken bij de bandenboer (tenzij je daar zeker van bent dat het dit niet kan zijn)
3- De TWEE remklauwen vernieuwen (tenzij je dit al gedaan hebt)
4- Als niets van hierboven soelaas bied, masterpomp vervangen (en alles ook ontluchten).

Veel succes

Greetz earthforceone

_________________
Chevrolet Alero 2001
150ci - 141hp


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: bakjes van de remolie
 Bericht Geplaatst: zo mei 29, 2011 22:05 
Offline
Vanner
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: ma mei 02, 2011 21:46
Berichten: 60
Woonplaats: vrasene

Bedankt voor de uitleg earthforceone, ben net bezig mijn Van in orde te krijgen, en de vorige eigenaar vertelde me dat deze Van net hetzelfde probleem vertoond.
Je hebt dus alvast 2 leden geholpen, waarvoor dank uiteraard...

Hou jullie op de hoogte...

_________________
Groeten Ben


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: bakjes van de remolie
 Bericht Geplaatst: zo mei 29, 2011 23:08 
Offline
Vanner
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: ma nov 10, 2008 19:00
Berichten: 152
Woonplaats: sint-niklaas
ja, heb beide zijde volledig vernieuwd. En daarna naar de bandenboer geweest voor uitlijning. Had de week ervoor ook 4 nieuwe banden laten plaatsen. Maar kon ze toen niet laten uitlijnen wegens een kapotte shaps. Die heb ik dan ook aan beide zijde vervangen.
Het rare is dat het eigenlijk begonnen is na dat ik de nieuwe rempomp,schijven en blokken geplaatst heb. Dus na dat de linker rem is bijven "plakken".
Welnu een ander vraagje: Vind het raar dat op de linker en rechterklauw een verschillende maat van ontluchtingsventiel zit. Op de linkse zit sleutelmaat 10 en op de rechter sleutelmaat 08. Is dat normaal?
In ieder geval al bedankt voor de tips.

_________________
SEE YOU ON THE ROAD SOMEWHERE...


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: bakjes van de remolie
 Bericht Geplaatst: ma mei 30, 2011 10:26 
Offline
Vanner
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: wo jul 30, 2008 18:52
Berichten: 662
Woonplaats: Behind the wheel
Kerry schreef:

Bedankt voor de uitleg earthforceone,


Graag gedaan Kerry.

triker geert schreef:
ja, heb beide zijde volledig vernieuwd. En daarna naar de bandenboer geweest voor uitlijning. Had de week ervoor ook 4 nieuwe banden laten plaatsen. Maar kon ze toen niet laten uitlijnen wegens een kapotte shaps. Die heb ik dan ook aan beide zijde vervangen.
Het rare is dat het eigenlijk begonnen is na dat ik de nieuwe rempomp,schijven en blokken geplaatst heb. Dus na dat de linker rem is bijven "plakken".
Welnu een ander vraagje: Vind het raar dat op de linker en rechterklauw een verschillende maat van ontluchtingsventiel zit. Op de linkse zit sleutelmaat 10 en op de rechter sleutelmaat 08. Is dat normaal?
In ieder geval al bedankt voor de tips.


Als je uw Van al hebt laten uitlijnen kan dat het probleem inderdaad niet zijn.

Dat de linkse rem is blijven plakken kan gelegen hebben aan een versleten remklauw of een piston die haperde. Omdat het verschil in kost tussen een revisieset en een nieuwe remklauw niet zo groot is, is het beter om de klauwen ineens te vervangen. Ik heb ooit eens klauwen gekocht voor een niet abs'er en die kwamen toen op 50€ 't stuk. Niet zo duur eigenlijk.

Een verschil in sleutelmaat van de nippels is niet zo belangrijk. Zolang je maar kan ontluchten.
Ik zou eens een keer alle olie van het remsysteem aflaten (eventueel opvangen en hergebruiken indien dit zeer recente olie is) en terug opnieuw ontluchten. Je moet tijdens het ontluchten niet als een gek op speed op het rempedaal liggen stampen. Dat kan je evengoed zeer rustig doen terwijl iemand anders de nippels open en dicht draait.
Doe dan nog eens een testrit.

Als er dan nog een probleem is zou ik de montage van die chappen nog eens goed herbekijken. Het kan best zijn dat er ene niet goed gemonteerd zit (er een beetje scheef opzit of zo) en dat ze de Van op die manier hebben uitgelijnd.
Hebben ze bij die uitlijning ook de "sjimmen", die achter de wishbones zitten tegen het chassis, nagekeken? Daar kan ook veel aan verandert worden. Ik zeg het maar omdat ik weet dat als je chappen gaat vervangen de uitlijning meestal niet meer klopt. Bij het vervangen van stuurstangen kan je het verschil eruit regelen aan de stuurstang zelf maar bij chappen kan je niks afregelen en soms moeten die sjimmen dan nagekeken worden. Heb het meegemaakt met mijn huidige Van zelfs nadat ik stuurstangen had vernieuwd en afgeregeld. Het is ook zo dat het uitlijnen van een Van op zich al niet zo simpel is omdat er zoveel bewegende delen zijn van de stuurinrichting dit in vergelijking met de modernere en veel betere Mc Phersons ophanging.

Kijk dat allemaal al eens na en laat iets weten.

Veel succes!

Greetz earthforceone

_________________
Chevrolet Alero 2001
150ci - 141hp


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: bakjes van de remolie
 Bericht Geplaatst: ma mei 30, 2011 22:11 
Offline
Vanner
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: ma nov 10, 2008 19:00
Berichten: 152
Woonplaats: sint-niklaas
alvast bedankt, maar heb dit alles al gedaan. Het zijn nieuwe remklauwen en geen gereviseerde.
Vandaag is ze opnieuw blijven plakken, de linkse( is dezelfde als de eerste keer) ik snap er echt niets meer van. :evil:
Zou het dan toch de masterpomp zijn???
Iemand enig idee wat dit kost? :roll:

_________________
SEE YOU ON THE ROAD SOMEWHERE...


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: bakjes van de remolie
 Bericht Geplaatst: di mei 31, 2011 08:02 
Offline
Vanner
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: wo jul 30, 2008 18:52
Berichten: 662
Woonplaats: Behind the wheel
triker geert schreef:
alvast bedankt, maar heb dit alles al gedaan. Het zijn nieuwe remklauwen en geen gereviseerde.
Vandaag is ze opnieuw blijven plakken, de linkse( is dezelfde als de eerste keer) ik snap er echt niets meer van. :evil:
Zou het dan toch de masterpomp zijn???
Iemand enig idee wat dit kost? :roll:


Je hebt in elk geval geen half werk gedaan door gloednieuwe klauwen te steken. Sterk bezig!

Maar, in jouw geval zou ik dan toch maar een keer opteren voor een nieuwe masterpomp.
Zo'n ding kost toch een aardige duit hoor.
Samen met een de remkrachtversterker zou het rond de 300€ komen. De hoodremcylinder alleen draait rond de 100€ (prijzen komen van Cars and Stripes en da's gene goedkope in bepaalde spullen).
Ik zou eens naar Speedshop bellen voor prijs te vragen. Ze kunnen zeer vlot aan stukken geraken sinds ze een magazijn in de States hebben geopend.

Ik hoop dat het snel (en voordelig) opgelost geraakt.

Greetz earthforceone

_________________
Chevrolet Alero 2001
150ci - 141hp


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: bakjes van de remolie
 Bericht Geplaatst: di mei 31, 2011 18:20 
Offline
Vanner
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: wo jul 30, 2008 18:52
Berichten: 662
Woonplaats: Behind the wheel
Hey Geert,

Als je wil testen of de masterpomp nog degelijk werkt moet je eens het volgende doen.
Je legt je motor stil en begint dan op het rempedaal te pompen totdat die bikkelhard word.
Dan houd je uwe voet op het rempedaal en start je de motor.
Vanaf de motor aanslaat moet die pedaal bijna volledig ingedrukt kunnen worden door lichte druk van uwe voet en dit moet vrij snel het geval zijn.
Als dit zo is dan scheelt er niks aan uw masterpomp. Anders is ze stuk en moet ge ze vervangen.

Ik heb daarstraks eens gaan informeren bij mijne pa (die 42 jaar ervaring heeft in de automechaniek) en die denkt dat die vastzittende remklauw niet veel te maken heeft met de masterpomp. Als de masterpomp stuk is dan zouden al uw remmen vast komen te zitten. Hij denkt eerder aan een probleem met de piston van die remklauw.

Greetz earthforceone

_________________
Chevrolet Alero 2001
150ci - 141hp


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: bakjes van de remolie
 Bericht Geplaatst: di mei 31, 2011 22:16 
Offline
Vanner
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: ma nov 10, 2008 19:00
Berichten: 152
Woonplaats: sint-niklaas
bedankt EF1. Heb net nog eens de banden eraf gesmeten en eens goed bekeken. Maar heb nu nog een vraagje. Zit er aan de piston in de remklauw een soort dichting? Heb de indruk dat aan de rechtse een dichting zit en aan de linkse deze dichting stuk is en tussen de piston en de remklauw zit? Kan dit of heb ik dit verkeerd gezien???? :oops:

_________________
SEE YOU ON THE ROAD SOMEWHERE...


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: bakjes van de remolie
 Bericht Geplaatst: wo jun 01, 2011 07:29 
Offline
Vanner
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: wo jul 30, 2008 18:52
Berichten: 662
Woonplaats: Behind the wheel
Er zit inderdaad een dichting op de piston van de remklauw en die moet er juist opzitten anders kan je problemen krijgen.
Ik zou desbetreffende klauw eens demonteren en de zaak eens wat beter bekijken.
Zo'n piston kan je eruit krijgen door de blokken te verwijderen om dan vervolgens op de rem te duwen. Met een beetje chance gaat die dichting nog goed zijn maar anders ga je dus een andere dichting moeten steken. Zo'n dichting is, denk ik, niet apart te verkrijgen en zit meestal in een revisiesetje.
Maar voordat je naar de onderdelenboer gaat hollen bekijk je eerst maar eens even wat het probleem zou kunnen zijn en haal je die ene klauw er gewoon even af.

Keep us informed.

Greetz earthforceone

_________________
Chevrolet Alero 2001
150ci - 141hp


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: bakjes van de remolie
 Bericht Geplaatst: vr jun 03, 2011 19:10 
Offline
Vanner
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: ma nov 10, 2008 19:00
Berichten: 152
Woonplaats: sint-niklaas
dichting is niet stuk. Heb gisteren alles gedemonteerd. Wel aan een zijde is de klauw gescheurd ter hoogte van de bovenste bout. Heb er even een andere op gezet zodat ik terug kan gaan want na 3 weken al gescheurd is volgens mij niet normaal. Maar nog steeds blijft de van naar rechts trekken als ik rustig rem. Als ik door rem heeft de linkse klauw meer tijd nodig om los te komen dan de rechtse klauw. Weet het eerlijk gezegd niet meer.

_________________
SEE YOU ON THE ROAD SOMEWHERE...


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: bakjes van de remolie
 Bericht Geplaatst: vr jun 03, 2011 20:48 
Offline
Vanner
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: wo jul 30, 2008 18:52
Berichten: 662
Woonplaats: Behind the wheel
Remleidingen heb je wss ook mee vervangen?
Da's het laatste waar ik aan zou kunnen denken of dan toch de masterpomp.

Greetz earthforceone

_________________
Chevrolet Alero 2001
150ci - 141hp


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: bakjes van de remolie
 Bericht Geplaatst: vr jun 03, 2011 22:49 
Offline
Vanner
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: ma nov 10, 2008 19:00
Berichten: 152
Woonplaats: sint-niklaas
dat is het enige wat ik nog niet heb vervangen. Maar had dit op een ander forum ook al gelezen. Ga dat dus ook nog maar vernieuwen en miss in een keer de hoofdrempomp dan moet het toch opgelost zijn. :evil:
In ieder geval bedankt voor de tips.

_________________
SEE YOU ON THE ROAD SOMEWHERE...


Omhoog 
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
 
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Forumoverzicht » Chevrolet & GMC » Mechanisch (Chevy & GMC)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten

 
 

 
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron