Inloggen    Forum    Registreren    Zoeken    Help

Forumoverzicht » Chevrolet & GMC » Mechanisch (Chevy & GMC)




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: problemen met sturen!!!!!!
 Bericht Geplaatst: ma jul 12, 2010 23:33 
Offline
Vanner
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: di nov 18, 2008 00:17
Berichten: 56
Woonplaats: hulst (tessenderlo)
hoi allemaal,

ik heb een sirieus probleem tijdens het rijden,
rechtdoor rijden is een hell, ik moet constant naar lings en rechts vringen om die Van op het juiste vak te houden,

het vringt constant, en weet niet waar het aan schild,
alle sjappe en gewrichte zijn vernieuwd en de bande zijn uitgelijnt en toch blijft die vringen.

wie weet meer raad?
het probleem zou tegen vrijdag moeten opgelost zijn, vertrek op verlof met de VAN!

hoop dat jullie kunne helpen!

thanks allemaal!
grtz,
blackjack & jewel


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: problemen met sturen!!!!!!
 Bericht Geplaatst: di jul 13, 2010 06:26 
Offline
BESTUUR
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: di jan 29, 2008 08:37
Berichten: 3071
Woonplaats: Lichtervelde
Wat je ook eens kan testen,
Als je aan het wiel draait met de hand, (na de Van op te krikken) voel je iets raars?
Bekijk dit ook eens achteraan, misschien blijft er een rem hangen.

Maar wat ik eerder verwacht is, dat er iets met je stuurinrichting niet snor zit.
Speling op je stuurhuis??

_________________
GMC Tiara '95


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: problemen met sturen!!!!!!
 Bericht Geplaatst: di jul 13, 2010 12:25 
Offline
Vanner
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: wo jul 30, 2008 18:52
Berichten: 662
Woonplaats: Behind the wheel
Hey Blackjack,

Zit er veel speling op je stuur? --> Stuurhuis versleten.

Kan ook nog steeds aan de uitlijning liggen.
Neem eens een dun koordje en houd dat tegen de achterkant van je achterste wiel en span het op langszij je Van totdat je aan de zijkant van je voorband uitkomt. Dat doe je best met twee man. Ene houd het koordje vast aan je achterwiel en jij houd het vast aan het voorwiel.
Zie dat je wielen rechtstaan en kijk dan eens of je voorband(en) geen afwijking vertonen tov dat koordje. Als dit het geval is dan is de uitlijning niet correct.
Indien wel, dan zou ik het camber en caster van de voorwielen laten nakijken. Dit wordt geregeld ,niet door de stuurstang maar door de shimmen die zich achter de bovenste draagarm (wishbone of wensbeen) bevinden.
Dit kan je laten nakijken door een goede bandenboer die daar de moeite voor wil doen. De meesten kijken alleen de stuurstangen na maar willen de verdere moeite niet doen om zich bezig te houden met die shimmen.
Kan véél schelen want heb het met mijn Van ook moeten laten doen en die wrong ook steeds tijdens het rijden.

Kijk eerst dit eens na voordat je de remmen of masterpomp laat nakijken.
Ik denk namelijk (nadat de ophanging bij jouw van nagekeken en gereviseerd is) dat ze de Van toch niet zo correct hebben uitgelijnd.
Allee, da's mijn gedacht toch.

Veel succes.

Greetz earthforceone

_________________
Chevrolet Alero 2001
150ci - 141hp


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: problemen met sturen!!!!!!
 Bericht Geplaatst: di jul 13, 2010 15:26 
Offline
Vanner
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: zo maart 07, 2010 15:47
Berichten: 122
Woonplaats: Ninove
Het kan stom klinken, maar een vriend had het onlangs toch maar voor...

Ze hebben je wielen toch goed vast gezet he?

_________________
Ik heb liever spijt van de dingen die ik deed, dan van dingen die ik niet deed..


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: problemen met sturen!!!!!!
 Bericht Geplaatst: di jul 13, 2010 19:53 
Offline
BESTUUR
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: do jul 05, 2007 20:41
Berichten: 2041
Woonplaats: Deinze
verwissel eens je wielen van links naar rechts.

_________________
AfbeeldingAfbeelding


Chevy Van 5.7
BALUBA Conversions inc.
COTD'S Kustom Shop


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: problemen met sturen!!!!!!
 Bericht Geplaatst: di jul 13, 2010 22:23 
Offline
Vanner
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: di nov 18, 2008 00:17
Berichten: 56
Woonplaats: hulst (tessenderlo)
hoi allemaal,

all bedankt voor de reacties, ik ga er zeker al eens naar kijken.

maar banden heb ik al verwisseld, ik denk meer in de richting van de wishbone,
maar ga toch alles eens chekken,

bedankt allemaal,

grtz,
blackjack & jewel


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: problemen met sturen!!!!!!
 Bericht Geplaatst: di jul 13, 2010 22:57 
Offline
Vanner
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: za aug 02, 2008 13:59
Berichten: 152
Woonplaats: Temse
heb juist het zelfde probl, heb nieuwe banden gestoken sjappen vervangen , tot 3 maal laten uitlijnen , dan hebben ze ontdekt dat er speling op het stuurhuis zit ( de noten ), deze zou regelbaar zijn , hebben ze gedaan , maar toch moet ik nog bijsturen , dus terug naar de garage met de van .
Ik heb wel een dodge van .


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: problemen met sturen!!!!!!
 Bericht Geplaatst: di jul 13, 2010 23:28 
Offline
Vanner
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: wo jul 30, 2008 18:52
Berichten: 662
Woonplaats: Behind the wheel
Probleem bij een Van is eigenlijk dat er te veel beweegbare onderdelen in de stuurinstallatie/ophanging zitten.
Je hebt langs één zijde al 2 bal-joints, Tie rod en tie rod end, Pitman of idler arm en de bushings van de wishbones (dat zijn er toch ook 4 langs elke zijde) zitten en op al die zaken zit, nieuw of niet, zowiezo een beetje speling. Als je dan ook nog eens wat slijtage moet meerekenen van het stuurhuis zit je al gauw met een paar milimeter speling langs elke zijde wat zich vertaald in nukkig stuur en rijgedrag.
Het is simpel na te gaan of er speling opzit al dan niet.
Bij de uitlijning zetten ze steeds het stuurwiel vast in rechte positie middels een speciale klem.
Na de uitlijning verwijderen ze die terug en als het stuur dan onmiddelijk na de verwijdering van die klem uit zichzelf verdraait, heb je een probleem met ofwel één van die chappen of met het stuurhuis.
Het is daarom logisch dat zo'n Van met die symptomen begint te wringen tijdens het rijden welk op zich dan weer resulteerd in ongelijkmatige bandenslijtage en je een gat kan opleveren bij de eerstvolgende keuringsbeurt.
En geloof me, als ze zien dat uw banden ongelijkmatig afgelopen zijn kan het goed zijn dat ze uw ophanging met een vergrootglas gaan bekijken omdat ze op de keuring ook goed genoeg weten dat het meestal daar aan ligt.

Bij het probleem van Blackjack zou ik toch eerder gaan kijken naar de ophanging.
Wat hebben ze juist vervangen? Alleen de Ball joints of de stuurstangen?
Mijn ervaring verteld me dat, als er één component in het systeem versleten is je best de gehele zwik in één trek door vervangt.
Kost je een paar duiten, dat is inderdaad waar maar ben je achteraf ook weer vele jaren gerust en draagt bij tot een veel leukere rijervaring.

Sta binnenkort zelf ook voor deze kost aangezien ik mijn G20 ook al 3 keer heb moeten laten uitlijnen (3de keer was gelukkig in garantie, toen hebben ze de shimmen nagekeken) en het nu wel beter is maar dat hij tijdens het afremmen een beetje "zoekt".
Bij mijn vorige Kellog Van had ik dit al eens gedaan en het resultaat is gewoonweg overdonderend zeker in combinatie met nieuwe remklauwen, schijven, lagers en schokbrekers. Als je daarbij dan ook de kost neemt om het stuurhuis te reviseren kan het eigenlijk niet meer stuk qua veiligheid en gemoedsrust.

Greetz earthforceone

_________________
Chevrolet Alero 2001
150ci - 141hp


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: problemen met sturen!!!!!!
 Bericht Geplaatst: vr jul 23, 2010 01:54 
Offline
Vanner

Geregistreerd op: di aug 12, 2008 00:16
Berichten: 113
Woonplaats: deventer(NL)
Ik zeg het ligt aan je hulpstuurhuis,,draai je stuur maar eens helemaal naar links of rechts laat een ander voelen aan de voorbumper als je dan de stuurt heen en weer draait,,dan zal hij het voelen klikken in de bumper :wink:

Groeten


Omhoog 
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
 
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 

Forumoverzicht » Chevrolet & GMC » Mechanisch (Chevy & GMC)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten

 
 

 
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron