Inloggen    Forum    Registreren    Zoeken    Help

Forumoverzicht » Chevrolet & GMC » Mechanisch (Chevy & GMC)




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Koelvloeistofniveau motor
 Bericht Geplaatst: di jan 06, 2009 19:56 
Offline
BESTUUR
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: di dec 09, 2008 21:40
Berichten: 1708
Woonplaats: Desteldonk Oost-Vlaanderen
Hoi allemaal. Zoals jullie al dan niet weten kocht ik een 98 Chevy express met 5.7l motor. Nu viel me op als ik het koelvloeistofniveau van de motor wou checken op vorstbeveiliging, dit reservoir te laag stond. Goed, opgevuld tot aan de melding en pijl "cold" wat toch juiste niveau is bij koude motor dacht ik) en dan de motor gestart en laten draaien. En nu komt het! Is het normaal dat als de motor warm komt, hij dit hele reservoir leeg trekt? Ik dacht eerst dat er gewoon te weinig water had ingezeten en er lucht in systeem zat, dus na afkoelen motor opnieuw gecontroleerd en dan stond al de koelvloeistof weer in het reservoir én op het juiste niveau!!! Kan iemand me dit eens uitleggen? :? Bedankt. Geert

_________________
Dreams in silent progress...


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Koelvloeistofniveau motor
 Bericht Geplaatst: di jan 06, 2009 21:02 
Offline
Vanner
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: wo apr 11, 2007 09:41
Berichten: 702
Bij verhitting zet ijzer uit. Dus ook je radiatoren. Daardoor hebben die meer volume. (Ben hier maar wat uit mijn nek aan t lullen zenne, maar kmoet zeggen, bij mij is dat ook zo dat mijn waterpeil wegzakt als ik de motor laat draaien)

_________________
200 liters of gas, 100 liters of gasoline and an idiot behind the wheel. I dare you to make me angry.


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Koelvloeistofniveau motor
 Bericht Geplaatst: wo jan 07, 2009 06:12 
Offline
Vanner
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: zo sep 07, 2008 21:23
Berichten: 664
bij mij ook, vorige week had ik zelf wa plekken met vloeistof onder mijn moter liggen, nu niet meer, radiator zelf vol en gemeten en kon tot min 12? is da goed?

_________________
Some people are still alive, because it's against the law to kill them


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Koelvloeistofniveau motor
 Bericht Geplaatst: wo jan 07, 2009 09:55 
Offline
BESTUUR
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: di dec 09, 2008 21:40
Berichten: 1708
Woonplaats: Desteldonk Oost-Vlaanderen
OKeej. Lijkt dus normaal te zijn. Oef. Bedankt.

_________________
Dreams in silent progress...


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Koelvloeistofniveau motor
 Bericht Geplaatst: wo jan 07, 2009 16:54 
Offline
BESTUUR
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: di dec 09, 2008 21:40
Berichten: 1708
Woonplaats: Desteldonk Oost-Vlaanderen
Koffietje schreef:
Bij verhitting zet ijzer uit. Dus ook je radiatoren. Daardoor hebben die meer volume. (Ben hier maar wat uit mijn nek aan t lullen zenne, maar kmoet zeggen, bij mij is dat ook zo dat mijn waterpeil wegzakt als ik de motor laat draaien)

Inderdaad uit je nek aan het lullen :lol: :lol: :lol: Ligt volgens mij gewoon aan een appart circuit dat opent als de motor warm wordt! een iets anders systeem als europese en andere maar ja zo zijn de amerikanen nu eenmaal hé!! Dat het volledig leeg komt is ook mij een raadsel... :?

_________________
Dreams in silent progress...


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Koelvloeistofniveau motor
 Bericht Geplaatst: wo jan 07, 2009 17:51 
Offline
Vanner
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: wo apr 11, 2007 09:41
Berichten: 702
Damn, kvond mijne uitleg anders ook niet slecht gevonden zenne. :oops:

_________________
200 liters of gas, 100 liters of gasoline and an idiot behind the wheel. I dare you to make me angry.


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Koelvloeistofniveau motor
 Bericht Geplaatst: wo jan 07, 2009 20:13 
Offline
Vanner
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: vr okt 03, 2008 16:33
Berichten: 43
Woonplaats: Dilsen-Stokkem
Let op: koelvloeistofreservoir moet bij koude motor altijd op min. staan, dit om te voorkomen dat er lucht in het systeem komt bij koude start,naarmate de motor warmer wordt moet het peil stijgen daar de vloeistof uitzet en deze wordt opgevangen in het reservoir [ gesloten systeem ] de radiateurdop werkt met over en onderdruk om er voor te zorgen dat het systeem altijd vol is. indien dit niet het geval is zeker controleren op lekkages evt. laten afpersen. veel kleine lekjes niet direct zichtbaar daar de koelvloeistof verdampt op de warme motor of kachel 's. vorstindex altijd -20 of lager ivm. de rijwindt die kan het onderste gedeelte vd radiator doen bevriezen waardoor er geen sirculatie meer bestaat.[koken bij vriestemp.]. eventuele vragen gewoon stellen. :D

_________________
CHEVY a fine way of life


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Koelvloeistofniveau motor
 Bericht Geplaatst: do jan 08, 2009 10:38 
Offline
BESTUUR
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: di dec 09, 2008 21:40
Berichten: 1708
Woonplaats: Desteldonk Oost-Vlaanderen
[quote="vanityLet op: koelvloeistofreservoir moet bij koude motor altijd op min. staan dit om te voorkomen dat er lucht in het systeem komt bij koude start,naarmate de motor warmer wordt moet het peil stijgen daar de vloeistof uitzet en deze wordt opgevangen in het reservoir [ gesloten systeem ] de radiateurdop werkt met over en onderdruk om er voor te zorgen dat het systeem altijd vol is. indien dit niet het geval is zeker controleren op lekkages evt. laten afpersen. veel kleine lekjes niet direct zichtbaar daar de koelvloeistof verdampt op de warme motor of kachel 's. vorstindex altijd -20 of lager ivm. de rijwindt die kan het onderste gedeelte vd radiator doen bevriezen waardoor er geen sirculatie meer bestaat.[koken bij vriestemp.]. eventuele vragen gewoon stellen. :D[/quote]


Stijgen? Bij iedereen hier daalt het peil tot bijna leeg als de motor warm komt! Hoe komt dat dan? :?

_________________
Dreams in silent progress...


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Koelvloeistofniveau motor
 Bericht Geplaatst: za jan 10, 2009 12:06 
Offline
Vanner
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: vr okt 03, 2008 16:33
Berichten: 43
Woonplaats: Dilsen-Stokkem
Waarschijnlijk lucht in het systeem, denk aan kachel's en heel kleine verliezen,maar het lijkt mij verstandig om bij afwijkende zaken het koelsysteem grondig te controleren.

_________________
CHEVY a fine way of life


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Koelvloeistofniveau motor
 Bericht Geplaatst: za jan 10, 2009 20:49 
Offline
BESTUUR
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: di dec 09, 2008 21:40
Berichten: 1708
Woonplaats: Desteldonk Oost-Vlaanderen
Klopt toch iets niet dan, want bij draaien zakt het peil tot bijna leeg en mocht dit komen door lucht in syteem, zou nadien bij afkoelen motor het peil niet weerkeren tot op juist niveau hé?! Of heb ik het mis!! :?

_________________
Dreams in silent progress...


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Koelvloeistofniveau motor
 Bericht Geplaatst: za jan 10, 2009 22:02 
Offline
Vanner
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: za okt 06, 2007 22:13
Berichten: 696
Woonplaats: VICHTE
:idea: :idea: ik denk dat het koelwaterpeil zakt bij een warme moter doordat de thermostaat open gaat en je dan een langer watercircuit hebt dan bij een koude moter met gesloten thermostaat .
allez denk dat ze mij dat in de tijd zo hebben proberen te leren op school é :idea: :idea:

:idea: bij koude motor peil op max denk ik

_________________
Proud Member of
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Koelvloeistofniveau motor
 Bericht Geplaatst: zo jan 11, 2009 11:31 
Offline
Vanner
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: vr okt 03, 2008 16:33
Berichten: 43
Woonplaats: Dilsen-Stokkem
Hoy, ik denk dat er een misverstand is over het systeem, we hebben het over een gesloten systeem dit hoort altijd geheel gevuld te zijn waarbij het expansievat alleen dient om uitzetting en krimpen van de vloeistof op te vangen ism de radiatorstop.
Met andere woorden, als het systeem geheel gevuld is maakt het geen verschil of het korte [opwarmen] of lange [koelen] cicuit in gebruik is.

_________________
CHEVY a fine way of life


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Koelvloeistofniveau motor
 Bericht Geplaatst: zo jan 11, 2009 14:58 
Offline
BESTUUR
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: di dec 09, 2008 21:40
Berichten: 1708
Woonplaats: Desteldonk Oost-Vlaanderen
Ik denk dat "olie" het bij het rechte eind heeft. IS omgekeerd als bij Europese wagens, daar stijgt peil bij warme motor. Wat betreft radiatorstop, daar heb ik mijn twijfels over. Ik krijg hem niet los!! Komt dan maar ineens nieuwe op nadat ik oude heb los gekregen. :D

_________________
Dreams in silent progress...


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Koelvloeistofniveau motor
 Bericht Geplaatst: vr maart 19, 2010 19:58 
Offline
BESTUUR
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: di dec 09, 2008 21:40
Berichten: 1708
Woonplaats: Desteldonk Oost-Vlaanderen
En zo is het nu :wink: Bij warme motor stijgt het peil. Op de voorkant vh expansievatje staat een pijl met daarbij geschreven cold. Dat is het niveau tot waar het water moet staan met een koude motor. Als de motor daarna warm wordt stijgt het peil. De radiatordop is eigenlijk een overdrukbeveiliging die voorkomt dat je koelsysteem op overdruk komt.

_________________
Dreams in silent progress...


Omhoog 
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
 
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ] 

Forumoverzicht » Chevrolet & GMC » Mechanisch (Chevy & GMC)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten

 
 

 
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron