Auteur |
Bericht |
earthforceone
|
Berichttitel: Re: Reviseren van een Chevy Small Block. Geplaatst: za nov 01, 2008 18:32 |
|
|
Vanner |
|
Geregistreerd op: wo jul 30, 2008 18:52 Berichten: 662 Woonplaats: Behind the wheel
|
Oh ja, voor zij die het zich mss afvragen?
Dit blok is een 2-bolt.
Greetz earthforceone
_________________ Chevrolet Alero 2001 150ci - 141hp
|
|
|
|
|
vanity
|
Berichttitel: Re: Reviseren van een Chevy Small Block (2-bolt) Geplaatst: za nov 01, 2008 20:18 |
|
|
Vanner |
|
Geregistreerd op: vr okt 03, 2008 16:33 Berichten: 43 Woonplaats: Dilsen-Stokkem
|
Mooi werk!!!wat is het verschil tussen een 2 en 4 bolts en waaraan zie je het verschil Groetjes
_________________ CHEVY a fine way of life
|
|
|
|
|
Elky
|
Berichttitel: Re: Reviseren van een Chevy Small Block (2-bolt) Geplaatst: za nov 01, 2008 22:56 |
|
|
Vanner |
|
Geregistreerd op: zo jan 08, 2006 23:04 Berichten: 164 Woonplaats: Merelbeke, Oost-Vlaanderen
|
Hey Earthforceone De opkuis is inderdaad een tijdrovend karwei, ben zelf ook talloze uren bezig geweest met ontvetten en schuren van allerhande onderdelen. Maar het plezier om te kunnen monteren met propere onderdelen maakt het allemaal de moeite waard. @ vanity, 2-bolt of 4-bolt duid het aantal bouten aan waarmee de hoofdlager eindkap wordt bevestigd op het motorblok. Dit is de beugel waarmee de krukas en krukaslagering op z'n plaats wordt gehouden. Op EF1 eerste foto op vorige topic zie je de beide bout gaten langs elke zijde van waar de krukas moet komen. 2-bolt Hoofdlager eindkap 4-bolt Hoofdlager eindkap
_________________ EX-Vanner met El Camino 72 Restauratie project http://elcamino72.spaces.live.com/
|
|
|
|
|
earthforceone
|
Berichttitel: Re: Reviseren van een Chevy Small Block (2-bolt) Geplaatst: za nov 01, 2008 23:53 |
|
|
Vanner |
|
Geregistreerd op: wo jul 30, 2008 18:52 Berichten: 662 Woonplaats: Behind the wheel
|
Elky schreef: @ vanity, 2-bolt of 4-bolt duid het aantal bouten aan waarmee de hoofdlager eindkap wordt bevestigd op het motorblok. Dit is de beugel waarmee de krukas en krukaslagering op z'n plaats wordt gehouden. Op EF1 eerste foto op vorige topic zie je de beide bout gaten langs elke zijde van waar de krukas moet komen. 2-bolt Hoofdlager eindkap 4-bolt Hoofdlager eindkap Concreet wil dit ook zeggen dat een 4-bolt sterker is dan een 2-bolt. Het zijn de 4-bolt engines die fel gegeerd zijn door dragracers omdat deze motoren zeer hoge pk belastingen aan kunnen. Een 4-bolt kan gemakkelijk zo'n 1000 pk aan maar uiteraard is zo'n blok ook een pak duurder dan een 2-bolt. Met dank aan Elky voor de toelichting. Greetz earthforceone
_________________ Chevrolet Alero 2001 150ci - 141hp
|
|
|
|
|
Elky
|
Berichttitel: Re: Reviseren van een Chevy Small Block (2-bolt) Geplaatst: zo nov 02, 2008 02:52 |
|
|
Vanner |
|
Geregistreerd op: zo jan 08, 2006 23:04 Berichten: 164 Woonplaats: Merelbeke, Oost-Vlaanderen
|
Met plezier gedaan.
Je kan ook aan de hand van het engine casting number opzoeken of het een 4-bolt of 2-bolt blok is.
GM performance verkoopt zelf small-block LSX met 6-bolt geschikt voor vermogens tot 2500 pk. maar dit in je daily-driver of weekend-cruiser lepelen lijkt me geheel overkill
_________________ EX-Vanner met El Camino 72 Restauratie project http://elcamino72.spaces.live.com/
|
|
|
|
|
vanity
|
Berichttitel: Re: Reviseren van een Chevy Small Block (2-bolt) Geplaatst: zo nov 02, 2008 14:30 |
|
|
Vanner |
|
Geregistreerd op: vr okt 03, 2008 16:33 Berichten: 43 Woonplaats: Dilsen-Stokkem
|
Bedankt voor de uitleg mannen, weer iets wijzer geworden :D
_________________ CHEVY a fine way of life
|
|
|
|
|
earthforceone
|
Berichttitel: Re: Reviseren van een Chevy Small Block (2-bolt) Geplaatst: za nov 08, 2008 11:34 |
|
|
Vanner |
|
Geregistreerd op: wo jul 30, 2008 18:52 Berichten: 662 Woonplaats: Behind the wheel
|
Hoi bende,
Vandaag gaan we nog wat verder werken.
Deze avond hopelijk dus nog wat foto's plaatsen.
Tot straks!
Greetz earthforceone
_________________ Chevrolet Alero 2001 150ci - 141hp
|
|
|
|
|
earthforceone
|
Berichttitel: Re: Reviseren van een Chevy Small Block (2-bolt) Geplaatst: za nov 08, 2008 18:59 |
|
|
Vanner |
|
Geregistreerd op: wo jul 30, 2008 18:52 Berichten: 662 Woonplaats: Behind the wheel
|
Vandaag heb ik de cilinderkoppen onder handen genomen. De gehele kleppenwinkel is verwijderd en ik heb ze ook nog verder gepoetst. Eén van de cilinderkoppen hebben we op een speciaal statiefje gezet. Dat werkt véél gemakkelijker. Met een hamer en dop een goede tik gegeven op alle klepveren om ze te laten verschrikken. Dan komen ze iets gemakkelijker los. Dit is een klepveertrekker en heb je nodig om de kleppen te verwijderen. De trekker duwt de klepveer dus in zodat je de twee kleine callipers kan verwijderen. Dan even wringen met een schroevendraaier om de klepveer los te krijgen. Je kan er ook een tik opgeven met een hamer. Eerst moet je wel een klein plastieken rondelletje verwijderen dat op de klepsteel zit. Hier is dus de klepveer verwijderd En dit komt er allemaal vanaf. Zie je het verschil? Dat is een rubberen topje en moet je ook verwijderen. Gewoon eraf wringen met een schroevendraaier. De bovenkant van de klepsteel kan je best een beetje afvijlen opdat ze er gemakkelijker zou uitgaan. Je kan die er ook gewoon uit trekken maar dan ga je krassen maken aan de binnenkant van de cilinderkop waar de klepveer doorgaat en is niet zo goed voor het olieverbruik. Het afvijlen van de klepsteel. Ze is er bijna uit. Vastgrijpen en trekken. En hier is het varkentje, zie. Vocht is verwoestend voor een motor. En monograde olie (sae30) in je motor kappen dus ook. Nog 'n detail van de roestvorming in het kleppenhuis. Dan nog wat verder opgepoetst met behulp van een haakse slijper en een stalen borstel. Is dat nu proper of niet? Dat was het voor vandaag. Ik ben dus weeral een heel eind opgeschoten. Greetz earthforceone
_________________ Chevrolet Alero 2001 150ci - 141hp
|
|
|
|
|
fastkid
|
Berichttitel: Re: Reviseren van een Chevy Small Block (2-bolt) Geplaatst: zo nov 09, 2008 00:14 |
|
|
Moderator |
|
Geregistreerd op: za nov 12, 2005 14:53 Berichten: 1208 Woonplaats: waregem
|
nice job! Leuk dat je zoveel foto's maakt!! ook leuk om te zien hoe snel het werk vordert! Het wordt zeker een mooi blokkie!
doe zo verder!!
_________________ chevy g20 '92 lowtop van;
---my other ride... is your sister!---
|
|
|
|
|
starcraft
|
Berichttitel: Re: Reviseren van een Chevy Small Block (2-bolt) Geplaatst: zo nov 09, 2008 01:35 |
|
|
Vanner |
Geregistreerd op: di aug 12, 2008 00:16 Berichten: 113 Woonplaats: deventer(NL)
|
Wat een gave topic is dit zeg petje af man. Blijf het volgen . Trouwens al eens aan gedacht om dit op dvd te zetten en dan € voor vragen Haynes boek kan hier nog wat van leren. Ga zo door man en blijf posten die foto`s met uitleg ,,,ik ga bijna meedoen Succes verder, Enrique.
|
|
|
|
|
Ollie
|
Berichttitel: Re: Reviseren van een Chevy Small Block (2-bolt) Geplaatst: zo nov 09, 2008 04:04 |
|
|
Vanner |
|
Geregistreerd op: za okt 06, 2007 22:13 Berichten: 696 Woonplaats: VICHTE
|
_________________ Proud Member of
|
|
|
|
|
earthforceone
|
Berichttitel: Re: Reviseren van een Chevy Small Block (2-bolt) Geplaatst: ma nov 10, 2008 11:26 |
|
|
Vanner |
|
Geregistreerd op: wo jul 30, 2008 18:52 Berichten: 662 Woonplaats: Behind the wheel
|
Dragon schreef: schoon werk dat je hier aant doen bent ,zou da ook nog wel eens willen doen ,zo een blok reviseren. die rubberdopjes op de klepstelen zorgen er ook voor dat de olie in het blok blijkt (dat zijn oliekeerringen, bij auto's die beginnend olieverbruik hebben is dit het eerste wat je moet vervangen(de klepsteelrubbers). als deze niet meer genoeg afdichten komt de olie mee in de verbrandingskamer en wordt buitengestoken via de uitlaat met als gevolg ;blauwe uitlaatgassen .
Doe zo voort EF1 da komt allemaal goe. Bedankt Dragon. Jijzelf mag ook geprezen worden voor het werk je verricht aan het interieur aan jouw Van. Als je ooit zelf eens een blok zou willen reviseren? Laat dan maar even iets weten. Wil je wel bijstaan met raad en daad. In het begin van dit topic wist ik nog niet zo héél veel van mekaniek maar gaandeweg leer je dus enorm veel bij. Ik vindt het ronduit fantastisch! Thanx for the feedback! Greetz earthforceone
_________________ Chevrolet Alero 2001 150ci - 141hp
|
|
|
|
|
earthforceone
|
Berichttitel: Re: Reviseren van een Chevy Small Block (2-bolt) Geplaatst: wo nov 12, 2008 16:06 |
|
|
Vanner |
|
Geregistreerd op: wo jul 30, 2008 18:52 Berichten: 662 Woonplaats: Behind the wheel
|
Hoi bende,
Vandaag heb ik de cilinderkoppen meegenomen naar m'n werk. Daar hebben ze zo'n groot afwasmachien staan om motoronderdelen te reinigen. Nu is alle olieaanslag die er binnenin inzat eraf en kan ik beginnen met op zoek te gaan naar een nieuwe kleppenwinkel. Op dat gebied is er keus te over.
Vooreerst gaan we nu moeten sparen om de kosten te dekken voor de boring van het eigenlijke blok. Dat bedrag ligt tussen de 160 a 200 euro.
Moest ik ondertussen nog verder doen aan de motor, dan zullen jullie de vorderingen hier kunnen lezen.
Greetz earthforceone.
Ps: bedankt aan allen voor de aanmoedigingen en complimentjes.
_________________ Chevrolet Alero 2001 150ci - 141hp
|
|
|
|
|
Elky
|
Berichttitel: Re: Reviseren van een Chevy Small Block (2-bolt) Geplaatst: wo nov 12, 2008 19:26 |
|
|
Vanner |
|
Geregistreerd op: zo jan 08, 2006 23:04 Berichten: 164 Woonplaats: Merelbeke, Oost-Vlaanderen
|
Daar waar je werkt, ze hebben daar nogal hun gerief he. Als dat niet gemakkelijk is.
_________________ EX-Vanner met El Camino 72 Restauratie project http://elcamino72.spaces.live.com/
|
|
|
|
|
earthforceone
|
Berichttitel: Re: Reviseren van een Chevy Small Block (2-bolt) Geplaatst: do nov 13, 2008 03:58 |
|
|
Vanner |
|
Geregistreerd op: wo jul 30, 2008 18:52 Berichten: 662 Woonplaats: Behind the wheel
|
Elky schreef: Daar waar je werkt, ze hebben daar nogal hun gerief he. Als dat niet gemakkelijk is. Dat mag je wel zeggen, ja! Greetz earthforceone
_________________ Chevrolet Alero 2001 150ci - 141hp
|
|
|
|
|
|