Inloggen    Forum    Registreren    Zoeken    Help

Forumoverzicht » Chevrolet & GMC » Mechanisch (Chevy & GMC)




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Handmatig schakelen?
 Bericht Geplaatst: wo okt 08, 2008 20:11 
Hoi,

Ik vroeg mij af of het mogelijk is om de automaat uit een chevy G20 '82 te vervangen door een manual/handmatige schakelbak.

met vr. gr. Willie


Omhoog 
  
 
 Berichttitel: Re: Handmatig schakelen?
 Bericht Geplaatst: wo okt 08, 2008 20:49 
Offline
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: za nov 12, 2005 14:53
Berichten: 1208
Woonplaats: waregem
hela willie, mss best eens voorstellen alvorens vragen te stellen.

over dat handmatig schakelen dan. Alles is mogelijk maar ik denk dat dit een hele klus zal worden. Waarom zou je hem manueel willen laten schakelen. Ik denk niet dat er ooit vans gemaakt zijn met een manuele bak. Ik weet dan ook niet welke boites je daarvoor best gebruikt...
mss iets voor Amtrans

_________________
chevy g20 '92 lowtop van;
---my other ride... is your sister!---


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Handmatig schakelen?
 Bericht Geplaatst: wo okt 08, 2008 21:01 
fastkid schreef:
mss best eens voorstellen alvorens vragen te stellen.


Ik ben Willie. 26 jaar en student werktuigbouwkune. Ik ben van plan om een GMC van te kopen, maar vroeg me af wat de mogelijkheden m.b.t. het veranderen van de versnelingsbak. Ik hou namelijk erg veel van zelf schakelen ;) Verder weet ik niet veel van amerikaanse auto's maar ben me er stevig in aan het verdiepen.


Omhoog 
  
 
 Berichttitel: Re: Handmatig schakelen?
 Bericht Geplaatst: wo okt 08, 2008 21:32 
Offline
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: za nov 12, 2005 14:53
Berichten: 1208
Woonplaats: waregem
ik denk dat het een serieus karwei zal worden.
1 je hebt al een pedaal te kort,
2 andere bak
3 andere pook
....

en waarom in godsnaam zou je willen zelf schakelen? Iedereen heeft die reactie in eerste instantie. Als je schakeld kan je veel sportiever rijden. (was zelf ook van da gedacht) maar als je eenmaal met een automaat rijd.... dan wil je nix anders meer!

_________________
chevy g20 '92 lowtop van;
---my other ride... is your sister!---


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Handmatig schakelen?
 Bericht Geplaatst: wo okt 08, 2008 21:52 
Offline
Vanner
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: wo apr 11, 2007 09:41
Berichten: 702
Trouwens, die automatische boites kan je zodanig instellen dat hij gepersonaliseerd wordt naar je eigen rijstijl. Lekker hard gaand of eerder een zuinige rijstijl, das allemaal mogelijk met die automatische boites. En bovendien heb je een kickdown waarmee je jezelf lekker hard in je zetels kan duwen. :mrgreen:

en ja, het is mogelijk om een handbediende versnellingsbak in je Van te plaatsen. Sommige Vans hebben dat zelfs standaard (maar ik dacht dat dat voornamelijk de dieselversies zijn).

Amerikanen vinden het belachelijk van ons dat wij nog steeds handbediende versnellingsbakken gebruiken. en gelijk hebben ze. een automatic is zodanig ingesteld dat hij op elk moment de juiste handelingen uitvoert, zo zuinig mogelijk rijdt en zo efficient mogelijk reageert op remmen en gas geven. Geen enkele persoon kan dat evenaren.

_________________
200 liters of gas, 100 liters of gasoline and an idiot behind the wheel. I dare you to make me angry.


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Handmatig schakelen?
 Bericht Geplaatst: wo okt 08, 2008 22:25 
Het is dus wel mogelijk als ik het wil. Dat is mooi, kan ik het later altijd nog veranderen als de automaat me niet bevalt. Bedankt voor de informatie.

Mijn enige ervaring met een automaat is die van een Golf 1. Die zuipt behoorlijk in verhouding tot het formaat van het autotje..


Omhoog 
  
 
 Berichttitel: Re: Handmatig schakelen?
 Bericht Geplaatst: za okt 11, 2008 12:30 
Offline
Vanner
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: wo jul 30, 2008 18:52
Berichten: 662
Woonplaats: Behind the wheel
Willie schreef:
Mijn enige ervaring met een automaat is die van een Golf 1. Die zuipt behoorlijk in verhouding tot het formaat van het autotje..


Yo Willie,

Vooreerst, welkom op dit forum.

Je moet geen europese wagen gaan vergelijken met een amerikaanse.
Dat van dat meerverbruik kan wel kloppen maar als je zo'n Van wil kopen dan zou ik rondkijken voor ééntje die op LPG rijd of er zelf een LPG installatie inleggen.
Dat scheelt énorm veel in de portemonnee en je betaalt niets bij op de wegentax als je de Van laat inschrijven als Camper of lichte vracht.

De meeste forumleden hier rijden bijna allemaal op LPG en zoals eerder vermeld : éénmaal je met zo'n automaat hebt gereden wil je niks anders meer.

En sportiever rijden door handgeschakeld te gaan?
Ik heb al veel duitse luxewagens de loef afgestoken aan de rode lichten door te vertrekken in "kick down". Je moet al verdomd goed overweg kunnen met een "handvitesse" om de reactiesnelheid van zo'n Amerikaanse boitte te kunnen evenaren hoor. Telkens je zo'n gewone auto ziet schakelen rij je er gewoon van weg.

En heu, we spreken hier allemaal uit ervaring hoor :lol:

Erz zijn véél mensen met een Golf, Astra, mercedes of bmw die zich telkens zwaar mispakken aan zo'n Van, zenne.

Greetz earthforceone

_________________
Chevrolet Alero 2001
150ci - 141hp


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Handmatig schakelen?
 Bericht Geplaatst: za okt 11, 2008 15:05 
Haha, ik hou het ook op een automaat. :wink:

Ik heb dit weekend eens wat meer opgezocht over automaten van GM. Klopt het dat een automaat uit een GMC/Chevy van rondom 1986 op en in een GMC/Chevy uit 1980 past. Ik las namelijk dat de automaat na 1982 vervangen is door een 4traps en efficientere automaat.

Mijn uiteindelijke plan is namelijk om een GMC Van van 25 jaar of ouder te kopen op LPG.
Op deze manier bespaar ik +/- 1700 euro uit op wegenbelasting. Dit in combinatie met een automaat van na 1982 is ie ook nog eens +/- 30 % zuiniger.

met vr gr
Willie


Omhoog 
  
 
 Berichttitel: Re: Handmatig schakelen?
 Bericht Geplaatst: za okt 11, 2008 16:22 
Offline
Vanner
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: wo jul 30, 2008 18:52
Berichten: 662
Woonplaats: Behind the wheel
Willie schreef:
Haha, ik hou het ook op een automaat. :wink:

Klopt het dat een automaat uit een GMC/Chevy van rondom 1986 op en in een GMC/Chevy uit 1980 past?


Ja, dat klopt. Dat kan je simpelweg overbouwen. (allee, zo simpel is dat ook weer niet maar het is allemaal onderling verwisselbaar)

Willie schreef:
Ik las namelijk dat de automaat na 1982 vervangen is door een 4traps en efficientere automaat.


Volgens mij was dit pas vanaf het jaar 1987, maar ik kan natuurlijk ook verkeerd zijn.
De Vans van voor '87 rijden allemaal met een th350 (3 traps) en van na '87 met een th700r4 (4 traps). Met een th700r4 ga je minder verbruiken vanwege de overdrive (4de vitesse) die erop staat.

Willie schreef:
Mijn uiteindelijke plan is namelijk om een GMC Van van 25 jaar of ouder te kopen op LPG.
Op deze manier bespaar ik +/- 1700 euro uit op wegenbelasting. Dit in combinatie met een automaat van na 1982 is ie ook nog eens +/- 30 % zuiniger.


Mijn Van is 23 jaar oud en ik betaal maar 127 euro baantax en er ligt ook lpg in.
Ze is wel ingeschreven als Camper en ook gekeurd als dusdanig.
Over taxen en dergelijke kan je je best informeren bij je verzekeringsmakelaar of eens contact opnemen met de BIV.

Veel suc6 en laat iets weten als je een Van gevonden hebt.

Greetz earthforceone

_________________
Chevrolet Alero 2001
150ci - 141hp


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Handmatig schakelen?
 Bericht Geplaatst: zo okt 12, 2008 15:11 
Offline
Vanner
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: wo apr 11, 2007 09:41
Berichten: 702
Die TH350 's zijn nochtans ook niet slecht zenne. Doordat ze maar 3versnellingen hebben, zijn ze in feite (volgens mijne logica) beter geschikt om mee te draggen. Immers hoe minder er moet overgeschakeld worden, hoe minder verlies van kracht. en die 350 's zijn echt wel betrouwbare boites. (Ze zouden minder fragiel zijn dan de 700 serie).
EN ... maar dt heb ik ook maar van horen zeggen... naar t schijnt kan je die 350 boite ombouwen om van je Van een 4X4 te maken. (Maar zo rijden er niet veel rond).Kan je lekker Donuts doen met je Van. :mrgreen:

_________________
200 liters of gas, 100 liters of gasoline and an idiot behind the wheel. I dare you to make me angry.


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Handmatig schakelen?
 Bericht Geplaatst: zo okt 12, 2008 19:51 
Offline
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: za nov 12, 2005 14:53
Berichten: 1208
Woonplaats: waregem
waarom zou je een 4 x4 nodig hebben om donuts te doen. Bij mijn weten lukt dit beter met achterwielaandrijving...

_________________
chevy g20 '92 lowtop van;
---my other ride... is your sister!---


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Handmatig schakelen?
 Bericht Geplaatst: ma okt 13, 2008 09:45 
Offline
Vanner
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: wo apr 11, 2007 09:41
Berichten: 702
Met een hightop lukt het niet. (I've tried on gravel...) . Maar je mag natuurlijk altijd het tegendeel bewijzen he. :mrgreen:

_________________
200 liters of gas, 100 liters of gasoline and an idiot behind the wheel. I dare you to make me angry.


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Handmatig schakelen?
 Bericht Geplaatst: ma okt 13, 2008 21:59 
Offline
Vanner
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: za okt 06, 2007 22:13
Berichten: 696
Woonplaats: VICHTE
:shock: :shock: straks ga amtrans het vele werk niet meer aan kunnen .
das moorden voor jullie bak :shock: :shock: :shock:

_________________
Proud Member of
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Handmatig schakelen?
 Bericht Geplaatst: ma okt 13, 2008 22:02 
Offline
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: za nov 12, 2005 14:53
Berichten: 1208
Woonplaats: waregem
ik doe het toch ool niet met mijn van! slecht voor bak, assen differentieel....

_________________
chevy g20 '92 lowtop van;
---my other ride... is your sister!---


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Handmatig schakelen?
 Bericht Geplaatst: ma okt 13, 2008 23:24 
Offline
Vanner
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: wo apr 11, 2007 09:41
Berichten: 702
Oh komaan... ok, tis niet goed voor de wagen. Maar als ik een verantwoorde, brave, lieve, sociale burger in het verkeer zou willen spelen, dan zou ik een berlingo kopen.
Oh wacht...dat heb ik.

Wat ik maar wil zeggen...Die Van is een stukje speelgoed voor mij. (Big boys, big toys). In 99% van de gevallen rij ik daar heel verantwoord mee. Maar sta mij toe om toch af en toe het klein kind in mezelf die ene % toch nog te laten invullen. :mrgreen:
Waarom koopt ge anders iets met een V8 motor in? Toch niet enkel voor de show?

_________________
200 liters of gas, 100 liters of gasoline and an idiot behind the wheel. I dare you to make me angry.


Omhoog 
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
 
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Forumoverzicht » Chevrolet & GMC » Mechanisch (Chevy & GMC)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten

 
 

 
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron