Streetvanners Belgium vzw
http://streetvanners.be/forum/

Reviseren van een Chevy Small Block (2-bolt)
http://streetvanners.be/forum/viewtopic.php?f=7&t=893
Pagina 4 van 6

Auteur:  earthforceone [ za nov 01, 2008 18:32 ]
Berichttitel:  Re: Reviseren van een Chevy Small Block.

Oh ja, voor zij die het zich mss afvragen?

Dit blok is een 2-bolt.

Greetz earthforceone

Auteur:  vanity [ za nov 01, 2008 20:18 ]
Berichttitel:  Re: Reviseren van een Chevy Small Block (2-bolt)

Mooi werk!!!wat is het verschil tussen een 2 en 4 bolts en waaraan zie je het verschil :?:
Groetjes

Auteur:  Elky [ za nov 01, 2008 22:56 ]
Berichttitel:  Re: Reviseren van een Chevy Small Block (2-bolt)

Hey Earthforceone
De opkuis is inderdaad een tijdrovend karwei, ben zelf ook talloze uren bezig geweest met ontvetten en schuren van allerhande onderdelen.
Maar het plezier om te kunnen monteren met propere onderdelen maakt het allemaal de moeite waard.

@ vanity, 2-bolt of 4-bolt duid het aantal bouten aan waarmee de hoofdlager eindkap wordt bevestigd op het motorblok. Dit is de beugel waarmee de krukas en krukaslagering op z'n plaats wordt gehouden. Op EF1 eerste foto op vorige topic zie je de beide bout gaten langs elke zijde van waar de krukas moet komen.
2-bolt Hoofdlager eindkap
Afbeelding
4-bolt Hoofdlager eindkap
Afbeelding

Auteur:  earthforceone [ za nov 01, 2008 23:53 ]
Berichttitel:  Re: Reviseren van een Chevy Small Block (2-bolt)

Elky schreef:
@ vanity, 2-bolt of 4-bolt duid het aantal bouten aan waarmee de hoofdlager eindkap wordt bevestigd op het motorblok. Dit is de beugel waarmee de krukas en krukaslagering op z'n plaats wordt gehouden. Op EF1 eerste foto op vorige topic zie je de beide bout gaten langs elke zijde van waar de krukas moet komen.
2-bolt Hoofdlager eindkap
Afbeelding
4-bolt Hoofdlager eindkap
Afbeelding


Concreet wil dit ook zeggen dat een 4-bolt sterker is dan een 2-bolt.
Het zijn de 4-bolt engines die fel gegeerd zijn door dragracers omdat deze motoren zeer hoge pk belastingen aan kunnen.
Een 4-bolt kan gemakkelijk zo'n 1000 pk aan maar uiteraard is zo'n blok ook een pak duurder dan een 2-bolt.

Met dank aan Elky voor de toelichting.

Greetz earthforceone

Auteur:  Elky [ zo nov 02, 2008 02:52 ]
Berichttitel:  Re: Reviseren van een Chevy Small Block (2-bolt)

Met plezier gedaan.

Je kan ook aan de hand van het engine casting number opzoeken of het een 4-bolt of 2-bolt blok is.

GM performance verkoopt zelf small-block LSX met 6-bolt geschikt voor vermogens tot 2500 pk. maar dit in je daily-driver of weekend-cruiser lepelen lijkt me geheel overkill

Auteur:  vanity [ zo nov 02, 2008 14:30 ]
Berichttitel:  Re: Reviseren van een Chevy Small Block (2-bolt)

Bedankt voor de uitleg mannen, weer iets wijzer geworden :D

Auteur:  earthforceone [ za nov 08, 2008 11:34 ]
Berichttitel:  Re: Reviseren van een Chevy Small Block (2-bolt)

Hoi bende,

Vandaag gaan we nog wat verder werken.

Deze avond hopelijk dus nog wat foto's plaatsen.

Tot straks!

Greetz earthforceone

Auteur:  earthforceone [ za nov 08, 2008 18:59 ]
Berichttitel:  Re: Reviseren van een Chevy Small Block (2-bolt)

Vandaag heb ik de cilinderkoppen onder handen genomen.
De gehele kleppenwinkel is verwijderd en ik heb ze ook nog verder gepoetst.

Afbeelding
Eén van de cilinderkoppen hebben we op een speciaal statiefje gezet.
Dat werkt véél gemakkelijker.

Afbeelding
Met een hamer en dop een goede tik gegeven op alle klepveren om ze te laten verschrikken.
Dan komen ze iets gemakkelijker los.

Afbeelding
Dit is een klepveertrekker en heb je nodig om de kleppen te verwijderen.

Afbeelding

Afbeelding
De trekker duwt de klepveer dus in zodat je de twee kleine callipers kan verwijderen.

Afbeelding
Dan even wringen met een schroevendraaier om de klepveer los te krijgen.
Je kan er ook een tik opgeven met een hamer.
Eerst moet je wel een klein plastieken rondelletje verwijderen dat op de klepsteel zit.

Afbeelding
Hier is dus de klepveer verwijderd

Afbeelding
En dit komt er allemaal vanaf.

Afbeelding

Afbeelding
Zie je het verschil?
Dat is een rubberen topje en moet je ook verwijderen.
Gewoon eraf wringen met een schroevendraaier.

Afbeelding
De bovenkant van de klepsteel kan je best een beetje afvijlen opdat ze er gemakkelijker zou uitgaan. Je kan die er ook gewoon uit trekken maar dan ga je krassen maken aan de binnenkant van de cilinderkop waar de klepveer doorgaat en is niet zo goed voor het olieverbruik.

Afbeelding
Het afvijlen van de klepsteel.

Afbeelding
Ze is er bijna uit. :)

Afbeelding
Vastgrijpen en trekken.

Afbeelding
En hier is het varkentje, zie.

Afbeelding
Vocht is verwoestend voor een motor.

Afbeelding
En monograde olie (sae30) in je motor kappen dus ook.

Afbeelding
Nog 'n detail van de roestvorming in het kleppenhuis.

Afbeelding
Dan nog wat verder opgepoetst met behulp van een haakse slijper en een stalen borstel.

Afbeelding
Is dat nu proper of niet?

Dat was het voor vandaag.
Ik ben dus weeral een heel eind opgeschoten.

Greetz earthforceone

Auteur:  fastkid [ zo nov 09, 2008 00:14 ]
Berichttitel:  Re: Reviseren van een Chevy Small Block (2-bolt)

nice job! Leuk dat je zoveel foto's maakt!!
ook leuk om te zien hoe snel het werk vordert! Het wordt zeker een mooi blokkie!

doe zo verder!!

Auteur:  starcraft [ zo nov 09, 2008 01:35 ]
Berichttitel:  Re: Reviseren van een Chevy Small Block (2-bolt)

:o Wat een gave topic is dit zeg petje af man. Blijf het volgen 8) .
Trouwens al eens aan gedacht om dit op dvd te zetten en dan € voor vragen :wink: Haynes boek kan hier nog wat van leren. Ga zo door man en blijf posten die foto`s met uitleg ,,,ik ga bijna meedoen 8)
Succes verder,

Enrique.

Auteur:  Ollie [ zo nov 09, 2008 04:04 ]
Berichttitel:  Re: Reviseren van een Chevy Small Block (2-bolt)

:wink: :wink: damm ef1 je levert daar heeel schoon werk en alles super goe uitgelegd en mooie pic's om te illustreren .

doe zo verder :wink: :wink:

Auteur:  earthforceone [ ma nov 10, 2008 11:26 ]
Berichttitel:  Re: Reviseren van een Chevy Small Block (2-bolt)

Dragon schreef:
schoon werk dat je hier aant doen bent ,zou da ook nog wel eens willen doen ,zo een blok reviseren.
die rubberdopjes op de klepstelen zorgen er ook voor dat de olie in het blok blijkt (dat zijn oliekeerringen, bij auto's die beginnend olieverbruik hebben is dit het eerste wat je moet vervangen(de klepsteelrubbers). als deze niet meer genoeg afdichten komt de olie mee in de verbrandingskamer en wordt buitengestoken via de uitlaat met als gevolg ;blauwe uitlaatgassen .

Doe zo voort EF1 da komt allemaal goe.


Bedankt Dragon.

Jijzelf mag ook geprezen worden voor het werk je verricht aan het interieur aan jouw Van.

Als je ooit zelf eens een blok zou willen reviseren? Laat dan maar even iets weten. Wil je wel bijstaan met raad en daad.
In het begin van dit topic wist ik nog niet zo héél veel van mekaniek maar gaandeweg leer je dus enorm veel bij.
Ik vindt het ronduit fantastisch!

Thanx for the feedback!

Greetz earthforceone

Auteur:  earthforceone [ wo nov 12, 2008 16:06 ]
Berichttitel:  Re: Reviseren van een Chevy Small Block (2-bolt)

Hoi bende,

Vandaag heb ik de cilinderkoppen meegenomen naar m'n werk.
Daar hebben ze zo'n groot afwasmachien staan om motoronderdelen te reinigen.
Nu is alle olieaanslag die er binnenin inzat eraf en kan ik beginnen met op zoek te gaan naar een nieuwe kleppenwinkel.
Op dat gebied is er keus te over.

Vooreerst gaan we nu moeten sparen om de kosten te dekken voor de boring van het eigenlijke blok.
Dat bedrag ligt tussen de 160 a 200 euro.

Moest ik ondertussen nog verder doen aan de motor, dan zullen jullie de vorderingen hier kunnen lezen.

Greetz earthforceone.

Ps: bedankt aan allen voor de aanmoedigingen en complimentjes.

Auteur:  Elky [ wo nov 12, 2008 19:26 ]
Berichttitel:  Re: Reviseren van een Chevy Small Block (2-bolt)

Daar waar je werkt, ze hebben daar nogal hun gerief he. Als dat niet gemakkelijk is. :wink:

Auteur:  earthforceone [ do nov 13, 2008 03:58 ]
Berichttitel:  Re: Reviseren van een Chevy Small Block (2-bolt)

Elky schreef:
Daar waar je werkt, ze hebben daar nogal hun gerief he. Als dat niet gemakkelijk is. :wink:


Dat mag je wel zeggen, ja! :wink:

Greetz earthforceone

Pagina 4 van 6 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/