Hoi bende.
De cullassen zijn de cilinderkoppen of in het Engels de "heads".
Het is datgene waar de gehele kleppenwinkel inzit.
De "joint de cullas" is de pakking tussen de cilinderkop en het cilinderblok.
Ik kan aannemen dat het voor een Nederlander allemaal wat raar overkomt, die verfranste benamingen die wij in vlaanderen gebruiken.
Al goed dat ik geen Brusselaar ben, hé.
"'t is om te zeggen dat dein pettit mé zeijin kluut van den escalier ist getombeirt, hé"
Ik kan het ook in't Antwerps posten.
"eij moatsje, aawe klaaine is me zen kloete van den trap gettotert, éj"
In elk geval . . .
Over een goed stuk lectuur kan ik nu ook beschikken.
Van Ronald heb ik een boek mogen lenen dat het opbouwen van een Small Block stap voor stap uitlegt.
Het is een uitgave van "SA Design". Een zogenaamd "Workbench book".
De titel is : "How to build the Smallblock Chevrolet"
Dit is een zeer interessant stukje lectuur waar massa's tips instaan hoe je op de beste en veiligste manier een motor reviseert en opvoert zonder al te veel onnodige kosten te maken.
http://www.exoticperformanceplus.com/pe ... ml?item=95Inmiddels hebben we het idee van de "stroker engine" laten varen.
Ik was aanvankelijk van plan om er een 383 blok van te maken maar Ronald heeft me verteld dat dit een peperdure optie is en ik beter af ben met een goede cilinderkoppen kit. Dus, twee aluminium heads, nokkenas, manifold en carburator eventueel aangevuld met hoge compressie pistons.
Voor de rest gaan we het blok helemaal uiteen halen, alles repareren wat stuk is en gerepareerd kan worden en vervangen wat vervangen moet worden.
Voor de onderdelen gaan we bestellen bij Summit in de states maar dat zal niet voor direct zijn aangezien ik ook maar een klein budget heb en dus eerst een beetje ga sparen voor de performance parts.
Nog even iets over het blok zelf.
Na opzoeking van het nummer zijn we erachter gekomen dat het hier gaat over een "heavy duty" blok.
En aangezien het uit een Caprice komt denken wij te doen te hebben met een speciaal door GM gemodificeerd blok dat dienst deed in de politiewagens.
Het vermogen zou dus standaard zo'n 210 pk moeten zijn ipv de gebruikelijke 190 pk's.
Vandaag ga ik helaas niet kunnen verderdoen aan de motor want moet nog vanalles anders regelen.
Hopelijk morgen meer uitleg en meer foto's.
In elk geval aan iedereen bedankt voor de interesse en de steun, want ook dat heb je wel nodig als je aan zo'n werk begint.
Merciekes !
Greetz earthforceone