Inloggen    Forum    Registreren    Zoeken    Help

Forumoverzicht » Chevrolet & GMC » Mechanisch (Chevy & GMC)




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 77 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Reviseren van een Chevy Small Block.
 Bericht Geplaatst: ma okt 06, 2008 22:50 
Offline
Vanner
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: za dec 22, 2007 20:46
Berichten: 266
Woonplaats: dordrecht
dus zante, is eigenlijk de velg....

ok, weer wat opgestoken..

groeten:
amtrans.
www.amtrans.nl
info@amtrans.nl
+31 612251973


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Reviseren van een Chevy Small Block.
 Bericht Geplaatst: di okt 07, 2008 00:17 
Offline
Vanner

Geregistreerd op: di aug 21, 2007 18:15
Berichten: 86
Woonplaats: moorsele
is dat niet de grote dichtingsring koffietje ??
of hoe ze het ook in het nederlands mogen zeggen

_________________
BAREMOUTH KICKS ASS


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Reviseren van een Chevy Small Block.
 Bericht Geplaatst: di okt 07, 2008 12:02 
Offline
Vanner
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: wo jul 30, 2008 18:52
Berichten: 662
Woonplaats: Behind the wheel
Hoi bende.

De cullassen zijn de cilinderkoppen of in het Engels de "heads".
Het is datgene waar de gehele kleppenwinkel inzit.
De "joint de cullas" is de pakking tussen de cilinderkop en het cilinderblok.

Ik kan aannemen dat het voor een Nederlander allemaal wat raar overkomt, die verfranste benamingen die wij in vlaanderen gebruiken.
Al goed dat ik geen Brusselaar ben, hé.

"'t is om te zeggen dat dein pettit mé zeijin kluut van den escalier ist getombeirt, hé"

Ik kan het ook in't Antwerps posten.

"eij moatsje, aawe klaaine is me zen kloete van den trap gettotert, éj"

In elk geval . . .

Over een goed stuk lectuur kan ik nu ook beschikken.
Van Ronald heb ik een boek mogen lenen dat het opbouwen van een Small Block stap voor stap uitlegt.
Het is een uitgave van "SA Design". Een zogenaamd "Workbench book".
De titel is : "How to build the Smallblock Chevrolet"
Dit is een zeer interessant stukje lectuur waar massa's tips instaan hoe je op de beste en veiligste manier een motor reviseert en opvoert zonder al te veel onnodige kosten te maken.
http://www.exoticperformanceplus.com/pe ... ml?item=95

Inmiddels hebben we het idee van de "stroker engine" laten varen.
Ik was aanvankelijk van plan om er een 383 blok van te maken maar Ronald heeft me verteld dat dit een peperdure optie is en ik beter af ben met een goede cilinderkoppen kit. Dus, twee aluminium heads, nokkenas, manifold en carburator eventueel aangevuld met hoge compressie pistons.
Voor de rest gaan we het blok helemaal uiteen halen, alles repareren wat stuk is en gerepareerd kan worden en vervangen wat vervangen moet worden.
Voor de onderdelen gaan we bestellen bij Summit in de states maar dat zal niet voor direct zijn aangezien ik ook maar een klein budget heb en dus eerst een beetje ga sparen voor de performance parts.

Nog even iets over het blok zelf.
Na opzoeking van het nummer zijn we erachter gekomen dat het hier gaat over een "heavy duty" blok.
En aangezien het uit een Caprice komt denken wij te doen te hebben met een speciaal door GM gemodificeerd blok dat dienst deed in de politiewagens.
Het vermogen zou dus standaard zo'n 210 pk moeten zijn ipv de gebruikelijke 190 pk's.

Vandaag ga ik helaas niet kunnen verderdoen aan de motor want moet nog vanalles anders regelen.

Hopelijk morgen meer uitleg en meer foto's.

In elk geval aan iedereen bedankt voor de interesse en de steun, want ook dat heb je wel nodig als je aan zo'n werk begint.

Merciekes !

Greetz earthforceone

_________________
Chevrolet Alero 2001
150ci - 141hp


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Reviseren van een Chevy Small Block.
 Bericht Geplaatst: di okt 07, 2008 14:16 
uve got a pm!


Omhoog 
  
 
 Berichttitel: Re: Reviseren van een Chevy Small Block.
 Bericht Geplaatst: wo okt 08, 2008 20:38 
Offline
Vanner
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: wo jul 30, 2008 18:52
Berichten: 662
Woonplaats: Behind the wheel
Hoi bende,

Vandaag nog wat verdergedaan met de ontmanteling van het blok.

Afbeelding
Eén van de cilinderkoppen zonder rockers

Afbeelding
Met een simpel "colson" bandje kan je een rocker, rondel en moertje bij elkaar houden.

Afbeelding
Zo'n grote heb je nodig :wink:
Om de bouten van de cilinderkoppen los te krijgen.

Afbeelding

Afbeelding
Véél roet in de cilinders.

Afbeelding
Een zicht op één van de cilinderbanken.

Afbeelding
Ai, ai, ai . . . :(
Deze zit potvast. Helemaal vastgeroest.

Afbeelding

Afbeelding
Het blok omgedraaid op de motorsteun om de karterpan te verwijderen.
Deze is ingedeukt. Wss hebben ze die ooit opgekrikt onder het karter ipv onder de voorste draagarm van het chasis.

Afbeelding
Dit zit er ook op, naast het karter en dient om de kracht van de boutjes gelijkmatig te verdelen over de karterrand.

Afbeelding
Binnenzijde van de pan

Afbeelding
Een zicht op wat er onder de pan zit.

Einde deel 1

_________________
Chevrolet Alero 2001
150ci - 141hp


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Reviseren van een Chevy Small Block.
 Bericht Geplaatst: wo okt 08, 2008 21:07 
Offline
Vanner
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: wo jul 30, 2008 18:52
Berichten: 662
Woonplaats: Behind the wheel
Vervolg.

Afbeelding

Afbeelding
De oliepomp.

Afbeelding

Afbeelding
Een detail van de oliepompbasis.

Afbeelding
De gehele oliepomp.

Voordat we de drijfstangen gingen verwijderen hebben we er eerst nummers in geslagen om achteraf de juiste plaats te kunnen bepalen.
Vanaf de waterpomp zijn we begonnen met het cijfer 1 en zo verder gegaan tot 8.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Een detail van enkele nummers en de plek waarop ze zijn geslagen op de drijfstang.
Je ziet hier ook duidelijk hoe ze zijn bevestigd op de krukas.

Als je de twee moeren hebt losgedraaid kan je, met behulp van een hamer en houten doorslag de drijfstang en de piston al een beetje losslagen totdat de sluiter van de drijfstang loskomt te zitten. Eerst ga je die dan verwijderen alsook de lager die daarmee vrijgekomen is.

Afbeelding
Een drijfstanglager.

Vervolgens ga je op dezelfde manier de drijfstang en piston verder losslaan tot hij volledig uit de cilinder komt. Pas wel op dat hij niet op de grond valt, dit kan onherroepelijke schade aan de zuiger veroorzaken! :!:
Dit is een werkje dat je best met twee doet.

Afbeelding
Drijfstang en piston.

Afbeelding
Aan de hand van sleetsporen aan de zijkant van de zuigers kan je nagaan of de drijfstangen niet verwrongen zijn. Je ziet duidelijk een lichte en donkere aftekening.
Let op de curve die deze aftekening vormt. Als die curve té stijl is, is de drijfstang aan vervanging toe en zal je wss het gat van de cilinder moeten laten boren.

Afbeelding
Alles netjes in een doos.

Einde deel 2

_________________
Chevrolet Alero 2001
150ci - 141hp


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Reviseren van een Chevy Small Block.
 Bericht Geplaatst: wo okt 08, 2008 21:33 
Offline
Vanner
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: wo jul 30, 2008 18:52
Berichten: 662
Woonplaats: Behind the wheel
Vervolg deel 3...

Afbeelding
Met een dremel en een schuurpapieren slijper verwijder je het vuil aan de bovenkant van de cilinders. Dit kan geen kwaad aangezien het blok toch geboord gaat worden.

Afbeelding
De cilindergaten met nog 1 zuiger (de vastgeroeste) te gaan.

Afbeelding

Afbeelding
Het verwijderen van de balancer van de krukas doe je met een trekker.

Afbeelding
Na het verwijderen van de timing behuizing wordt de timing chain zichtbaar.
Hier zie je de ketting in "peer" vorm hangen. Best vervangen dus.

Afbeelding
Timing set verwijderd en de assen van de nokkenas en krukas worden nu echt zichtbaar.

Afbeelding
Het tandwiel van de krukas verwijder je ook wederom met een trekker.

Afbeelding
Dit noemen ze dus een : One Piece Rear Main Seal.
Dit houd de krukas mee op z'n plaats.

Afbeelding

Afbeelding
Hier zijn de krukas bevestigingen al losgemaakt. Ze zitten elks vast met twee bouten en je hebt een grote "rakkenjack" nodig om ze los te krijgen.

Afbeelding
Eén van de bevestigingen. Hier zitten ook lagers op.

Afbeelding
De lagers van de krukas

Afbeelding
Hier zie je heel goed waar er sleet op de lager van zo'n krukas zit.
Het matte gedeelte is ok, het blinkende gedeelte is sleet.
Als je een loperkleurige kleur ziet moet je de lager zéker vervangen.
Deze, op de foto, wordt trouwens ook vervangen.

Afbeelding
De krukas verwijderd. Een zeer zwaar item. Kan gemakkelijk 25 kilo wegen.
Je plaatst hem best rechtopstaand. Als je hem plat legt kan hij doorzakken onder z'n eigen gewicht.

Einde deel 3.

_________________
Chevrolet Alero 2001
150ci - 141hp


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Reviseren van een Chevy Small Block.
 Bericht Geplaatst: wo okt 08, 2008 21:34 
Offline
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: za nov 12, 2005 14:53
Berichten: 1208
Woonplaats: waregem
wauw... weer interessant!

_________________
chevy g20 '92 lowtop van;
---my other ride... is your sister!---


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Reviseren van een Chevy Small Block.
 Bericht Geplaatst: wo okt 08, 2008 21:49 
Offline
Vanner
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: wo jul 30, 2008 18:52
Berichten: 662
Woonplaats: Behind the wheel
Vervolg deel 4 . . .

Afbeelding
De nokkenas kwam vrij gemakkelijk los.

Afbeelding
Hier wordt de dikte van de as opgemeten om te bepalen welke slagpastille er gebruikt moet worden om de nokkenaslagers te verwijderen uit het blok.

Afbeelding

Afbeelding
Het verwijderen van de lagers van de nokkenas.

Afbeelding
Enkele lagers van de nokkenas.

Afbeelding
De pakkingen kan je gemakkelijk verwijderen met een scherpe beitel.
Restanten afschuren met een fijn schuurpapier.

Afbeelding
De hydraulische lifters natuurlijk ook verwijderen.
Met een doorslag en hamer langs onderzijde van het blok los tikken.

Afbeelding

Afbeelding
En de vriespastilles pleuren we er ook uit.

Zo, dat was het voor vandaag.
Het blok ligt nu compleet uit elkaar en we kunnen beginnen met nazicht van alle onderdelen, reiniging e.d.
Dat reinigen doe ik met een verfstripper.
dat is voor volgende week.
We gaan het blok ook laten boren aangezien de roestvorming van de cilinder die vastzat té erg was.

Greetz earthforceone

_________________
Chevrolet Alero 2001
150ci - 141hp


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Reviseren van een Chevy Small Block.
 Bericht Geplaatst: do okt 09, 2008 00:01 
Offline
Vanner
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: za aug 12, 2006 11:42
Berichten: 455
Woonplaats: Tongeren
Das hier wel heel fijn uit gelegd.
Proficiat. En veel werk geleverd eigenlijk op zo een korte tijd.
Ben benieuwd naar het volgende. :)

_________________
Express high top van 1999.


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Reviseren van een Chevy Small Block.
 Bericht Geplaatst: do okt 09, 2008 00:44 
Offline
Vanner
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: za okt 06, 2007 22:13
Berichten: 696
Woonplaats: VICHTE
:wink: :wink: das nog beter of ne manual e ef1.

proficiat voor uw werk en tijd dat je er insteekt om alles stap per stap uit te leggen .

doe zo verder .

NE WAVE VOE EF1 :wink: :wink:

_________________
Proud Member of
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Reviseren van een Chevy Small Block.
 Bericht Geplaatst: do okt 09, 2008 11:28 
Offline
Vanner
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: wo jul 30, 2008 18:52
Berichten: 662
Woonplaats: Behind the wheel
Hoi bende,

Bedankt allemaal voor de fijne reacties en de getoonde interesse.

Ik heb gisteren nog wat foto's vergeten op te laden.

Speciaal op aanvraag van Koffietje heb ik foto's genomen van de complete motorsteun.

Afbeelding

Afbeelding
Dit is dus een zelfgemaakte en beter dan zo'n steuntje dat je in de winkel kan kopen.
Aan deze steun hebben al monsterlijk zware blokken gehangen zoals een Ford Big Block met blower van meer dan 500 pk.

Ik heb ook nog wat nummers gevonden op het blok.

Afbeelding
Dit staat er in de timing behuizing gegoten.

Afbeelding
Deze staat aan de achterzijde van de motor aan de kant van de seal van de krukas.

Afbeelding
En deze staat aan de zijkant, langs weerskanten, van het blok zelf.

Ik ken dus niet zo héél veel van die nummering.
Is er iemand die daar meer over kan vertellen?

Dank bij voorbaat.

Greetz earthforceone

_________________
Chevrolet Alero 2001
150ci - 141hp


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Reviseren van een Chevy Small Block.
 Bericht Geplaatst: do okt 09, 2008 14:35 
Offline
Vanner
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: wo jul 30, 2008 18:52
Berichten: 662
Woonplaats: Behind the wheel
Dragon schreef:
waarom zet jij nrs in uw drijfstangen?
als er nieuwe lagers (hoop ik) inkomen speelt dat toch gene rol of ze terug in dezelfde volgorde komen.


Waarom ik nummers in de drijfstangen sla?
Er staan ook nummers op de vier seals van de krukas (die zijn er door de fabrikant opgezet), en toch zijn die ook onderling verwisselbaar. Op die seals zitten ook lagers net zoals op de drijfstangen.
Als je die seals toch gaat verwisselen van plaats ga ik niet beweren dat het blok uit elkaar gaat spatten of zo, maar . . .
Zou jij dat risico nemen?
En uiteraard worden alle lagers vervangen. Dat lijkt me niet meer dan logisch.

Zoals je wss al gezien hebt laat ik me ook bijstaan door Ronald Bonheure.
Deze man is een gevestigde waarde in de wereld van de engine performance.
Als hij zelfs blokken mag prepareren voor Speedshop, Mustangdokter, Patrick Van Halle, Peter Van Goethem etc... en hij zegt dat er nummers geslagen moeten worden in de rods van de pistons? Dan sla je nummers in die rods en ga je niet in discussie.
Die man spreekt uit ervaring. Ervaring welke hij héél graag deelt en waar ik héél blij voor ben.

Je stelt een goede vraag want er zijn andere reviseurs die dit niet doen en die bv de lagers niet vervangen (de lagers van de nokkenas worden soms al eens verwaarloosd). Maar 25000 kilometers later zit je weer met een blok dat open moet.
Hetgeen ik doe (het opvolgen van raad door ervaring) is gewoon kosten besparen op lange termijn.

Greetz earthforceone

_________________
Chevrolet Alero 2001
150ci - 141hp


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Reviseren van een Chevy Small Block.
 Bericht Geplaatst: do okt 09, 2008 14:41 
Offline
Vanner
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: zo mei 06, 2007 18:24
Berichten: 294
Woonplaats: zwevegem
hoop dat je overal nieuwe lagers gaat steken terwijl het blok toch open ligt. zou zonde zijn van er ergens een oud in te duwen die dan problemen geeft en dan alle geleverde arbeid opnieuw te moeten doen.

_________________
www.bsca.be


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Reviseren van een Chevy Small Block.
 Bericht Geplaatst: do okt 09, 2008 16:41 
Offline
Vanner
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: wo jul 30, 2008 18:52
Berichten: 662
Woonplaats: Behind the wheel
insanity schreef:
hoop dat je overal nieuwe lagers gaat steken terwijl het blok toch open ligt. zou zonde zijn van er ergens een oud in te duwen die dan problemen geeft en dan alle geleverde arbeid opnieuw te moeten doen.


Zoals vermeld in m'n laatste post worden alle lagers mee vervangen door nieuwe exemplaren. :wink:

Greetz earthforceone

_________________
Chevrolet Alero 2001
150ci - 141hp


Omhoog 
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
 
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 77 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Forumoverzicht » Chevrolet & GMC » Mechanisch (Chevy & GMC)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten

 
 

 
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron