Inloggen    Forum    Registreren    Zoeken    Help

Forumoverzicht » Chevrolet & GMC » Mechanisch (Chevy & GMC)




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Nieuw blok. Wat? Hoe? Waar?
 Bericht Geplaatst: wo sep 24, 2008 12:44 
Offline
Vanner
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: wo jul 30, 2008 18:52
Berichten: 662
Woonplaats: Behind the wheel
Hoi bende,

Zoals de meesten onder jullie al hebben gelezen en gezien is onze Van aan een "framme-off" restoration toe.
Daarbij spelen twee zaken een belangrijke rol, ik wil maar zeggen : twee dingen die voor ons (mijn vriendin en ik) prioritair zijn.

Langs de ene kant zou het interieur aangepakt moeten worden.
Langs de andere kant zou er een nieuw blok in moeten.

Op de meeting in Lommel wou ik op een gegeven moment de Van ff starten om de sound te laten horen aan de vriend/echtgenoot van Esther maar de starter zat toen vast.
We hebben al een heleboel zaken vervangen en aangepast aan het blok en sindsdien rijd het wel beter maar er blijven zich van zulke problemen de kop opsteken.
Alemaal bagatellen, akkoord maar op de langen duur begint dat deftig op iemands zenuwen te werken. En daarbij, zulke "bagatellen" kosten ook de nodige centen en nu heb ik zoiets van : laat ik het ineens goed aanpakken en een nieuw blok steken.

Maar, (er is altijd een maar) dat mag niet zomaar een blok zijn dat ergens in't schab ligt te wachten.
Bedoeling is dat ik het zelf ga opbouwen van nul.
Tevens wil ik dat het blok de "nodige" PK's heeft.
En met "nodig" bedoel ik dat ge een moderne, europese diesel de loef kunt afsteken. Niet qau verbruik maar wel met acceleratievermogen.
En met "diesels" bedoel ik de motors die in een bmw of mercedes liggen.
Dus, denk ik aan een vermogen van rond de 350 a 400 PK gegoten in een Small Block.

Nu heb ik onlangs het internet eens afgezocht en de prijzen van een Bare Block (buitenkant met niks erin) zijn vrij kostelijk. Dus, die optie is out of the question (tenzij ik morgen de lotto win).
Mijn gedacht is dus om een oud, versleten blok te kopen dat gereviseerd moet worden om daar alles uit te pleuren en enkel het onderblok te gebruiken als basis.
Dat blok hoeft zelfs niet te draaien.
Vandaar uit zou ik willen vertrekken met andere drijfstangen en krukas om de cilinderinhoud op te trekken naar 6200 cc om vervolgens te eindigen met een koppel "heftige" nokkenassen, manifold en carburatie.

De know how om dit te doen heb ik en ook twee goede vrienden van mij stellen hun garage ter beschikking om die opbouw werken uit te voeren alsook hun vakkennis.
Ondertussen blijf ik wel verder rijden met de Van tot het blok af is om erin te lepelen.

Nu zoek ik mensen die zoiets al hebben gedaan of die iemand kennen die dit heeft gedaan. Als je een "voorbeeld" blok kent en je weet wat er allemaal inzit om tot een vermogen van 400 pk te komen dan stel ik het ten zeerste op prijs als je me dit zou vertelllen.

Let wel, een kant en klaar blok hoef ik niet.
Ik zoek wel allerhande fabricanten en merken die onderdelen maken voor Chevy Small Block.
Dus, als iemand onder jullie weet dat de pistons van merk "x" knallers van formaat zijn voor een redelijke prijs dan mag je me dat even mededelen.

Bedoeling is dat ik genoeg input krijg van verschillende mensen hier en kan gaan vergelijken tussen nokkenassen van merk "x" en merk "y".

Als jullie me willen bijstaan in de keuze van die onderdelen, feel free !

Dank bij voorbaat.

Greetz earthforceone

_________________
Chevrolet Alero 2001
150ci - 141hp


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Nieuw blok. Wat? Hoe? Waar?
 Bericht Geplaatst: wo sep 24, 2008 13:04 
Offline
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: za nov 12, 2005 14:53
Berichten: 1208
Woonplaats: waregem
hela... je ziet het goed zitten! Sterk da je dat zo wil doen.

Moest ik jou zijn zou ik eens te rade gaan bij pro-street in heemskerk (nl) zij hebben de nodige knowhow om je daarmee te begeleiden. Ga daar eens langs en kijk welke onderdelen er op zon performance blok zitten, vraag wat eraan aangepast is, waarop te letten, enz... verder kan je ook eens kijken bij dannycars, dit forum, ccc,...
Ik weet wel niet of je goedkoper zult zijn met een blok dat je volledig zelf samensteekt ivm een voor jou gebouwde moter. Soms is het voordeliger om het hele blok in 1 keer te kopen.
Mss ook op boekenbeurzen kijken naar boeken how to rebuild an engine of zo?
Mss kun je op Jegs of andere sites kijken naar de specificaties van motoren. Vaak staat bij de moter veel uitleg van wat precies is aangepast. Daar kun je ook zaken uit overnemen. Ik denk ook aan fabrikanten van procucten (edelbrock, msd, hooker, ....). Kijk op hun site en zie wat zij aanraden van producten om samen te gebruiken en wat de performance hier van is....
Hoe er ook rekening mee dat een moter van 400 pk een aangepaste versnellingsbak vergt. stevigere overbrengen, enz...

Khoop dat je er iets mee verder kunt, ik zal zeker ook mijn ogen open houden als ik wat informatie vind en dan mail ik het door.

Als je er mee begint, aarzel dan niet op een eigen topic te openen. Het zal ongetwijfeld zeer interessant zijn voor velen van ons om je stap voor stap te volgen in het bouwen naar een 400pk monster. Dan is het ook makkelijker voor anderen om eventuele tips en reacties te geven.

Ik wens je alvast heel veel succes toe met de "verbouwingen"

_________________
chevy g20 '92 lowtop van;
---my other ride... is your sister!---


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Nieuw blok. Wat? Hoe? Waar?
 Bericht Geplaatst: wo sep 24, 2008 13:22 
Offline
Vanner
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: wo apr 11, 2007 09:41
Berichten: 702
Kweet nu eigenlijk niet meer of jij een oud type (lpg) of een nieuw type (lpi) hebt. Of ist nen diesel? :?
Ik weet dat Vanman zijn buick ook zelf in elkaar gestoken heeft en dat er (volgens mij dan toch) ook zo'n slordige 300 + pk in zitten. En die wagen rijdt compleet op LPG.
Bleu Bear heeft ook slordig wat Pk's zitten nu. Maar die is nog in volle opbouw.
Insanity heeft ooit al es zijn blok uitgehaald en aangepast (of vervangen?)
Elky is nu volop bezig hetzelfde te doen met zijn El Camino.
Mja, kdenk dat zij je wel kunnen helpen.

_________________
200 liters of gas, 100 liters of gasoline and an idiot behind the wheel. I dare you to make me angry.


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Nieuw blok. Wat? Hoe? Waar?
 Bericht Geplaatst: wo sep 24, 2008 13:34 
Offline
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: za nov 12, 2005 14:53
Berichten: 1208
Woonplaats: waregem
Ik denk ook wel dat deze je goede raad kunnen geven. Verder zou ik op meeting zeker eens langs gaan bij Lewis. Die heeft op vele meetings een performance standje en die staat je echt met raad en daad bij (en de prijzen zijn echt niet duur)

_________________
chevy g20 '92 lowtop van;
---my other ride... is your sister!---


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Nieuw blok. Wat? Hoe? Waar?
 Bericht Geplaatst: wo sep 24, 2008 14:51 
Offline
Vanner
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: zo mei 06, 2007 18:24
Berichten: 294
Woonplaats: zwevegem
uitgehaald en vervangen. hetgeen je daar vermeld boven de 6000cc gaan, dan kan je mss best kijken voor een 383 stroker blok, dan zit je al vlug boven de 400pk. zoals fastkid zegt eens bij lewis (komt normaal naar spa) je oor te luisteren laggen en als de prijs je aanstaat zorgen dat je lid bent bij bsca. dan heb je nog extra korting

laat dan maar eens weten wanneer je het blok wil wisselen

_________________
www.bsca.be


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Nieuw blok. Wat? Hoe? Waar?
 Bericht Geplaatst: wo sep 24, 2008 21:24 
Offline
Vanner
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: wo jul 30, 2008 18:52
Berichten: 662
Woonplaats: Behind the wheel
@Fastkid :

De website van Prostreet is me zeer bekend, daar heb ik al veel info gevonden.

Wat beterft de transmissie?
Dit zou een versterkte th700r4 worden. De basisbak ligt eigenlijk al klaar bij twee vrienden van me, moet 'm enkel nog overkopen en dan kan ik die ook beginnen reviseren en aanpassen om meer vermogen te slikken.

Welke merken ik allemaal ga gebruiken om dat blok op te bouwen weet ik nog niet echt.
Er komt wel een Edelbrock manifold en 600cfm carbu op (dat bouw ik over van mijn huidige blok en kan je gemakkelijk als laatste doen). Wss ook nokken en rockers van Crane Cams.
Keuze is er in elk geval te over, we zien wel als we ervoor staan.

Zal de rest van je info zeker eens bekijken. Thanx anyway.

@koffietje :

Mijn blok is een oud type lpg.
Die lpg installatie zou ik ook willen overbouwen samen met de Edelbrock carbu.
Kwestie van de kosten toch wat te drukken.

@Insanity :

Ik weet nog niet of ik naar de meeting in Spa ga maar zal die naam "Lewis" zeker in gedachte houden.
Uiteraard ga ik mijn oor ook te leen leggen bij die twee broertjes die bij mij in de straat wonen.
Eén daarvan is momenteel bezig aan een Ford Small Block en dat zou toch ook zo'n 400 Pk gaan krijgen. Die kerel weet in elk geval serieus waar hij mee bezig is en kent veel volk in de Ami-onderdelen wereld en kan ook relatief goede prijzen verkrijgen bij allerhande handelaars.

Het gaat niet goedkoop zijn, dat weet ik. Daarom dat ik wil starten met een 2de hands onderblok. Dan kan ik elke maand wat centen opzij zetten om dan stelselmatig onderdelen bij aan te schaffen.

En uiteraard, als het zover is zal ik daarvoor ook een appart topic openen.
Hopelijk is dat dit jaar nog.

We'll keep in touch.

Greetz earthforceone

_________________
Chevrolet Alero 2001
150ci - 141hp


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Nieuw blok. Wat? Hoe? Waar?
 Bericht Geplaatst: do sep 25, 2008 01:45 
400pk laat ge toch ni op gas bollen...


Omhoog 
  
 
 Berichttitel: Re: Nieuw blok. Wat? Hoe? Waar?
 Bericht Geplaatst: do sep 25, 2008 02:17 
Offline
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: za nov 12, 2005 14:53
Berichten: 1208
Woonplaats: waregem
moest ik u zijn, koop een nieuw onderblok. of koop een onderblok en reviseer het volledig. voor 400 pk moet je een stevige basis hebben lijkt me.

_________________
chevy g20 '92 lowtop van;
---my other ride... is your sister!---


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Nieuw blok. Wat? Hoe? Waar?
 Bericht Geplaatst: do sep 25, 2008 20:20 
Offline
Vanner
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: wo jul 30, 2008 18:52
Berichten: 662
Woonplaats: Behind the wheel
Hoi bende,

Heb vandaag mijn licht nog eens gaan opsteken bij een bevriende carrosier die gespecialiseerd is in het restaureren van Ami's.

Wel, die heeft dus nog een Chevy Smal Block bij hem thuis liggen :)
Ik heb het dus nog niet gezien maar het is een 5.7 en het is afkomstig uit een Caprice van 1991. Er zouden een 33.000 miles opstaan.
Dit lijkt me dus een goede basis om van te vertrekken.
Het blok kost ook maar 200 euro (vriendenprijs) en daarmee dat ik deze deal niet kan laten liggen.
Ik hoop het blok volgende maand te kunnen aankopen om het dan over te brengen naar de garage bij mij in de straat (bij Ronald Bonheure: de man van het Ford blok van 400pk) om het daar te gaan strippen.

Ik vindt dit allemaal ook vrij spannend en kijk er echt naar uit om hier aan te beginnen.

Wat de transmissie betreft? Dat is nog ff wachten want de th700r4 die ik normaal wist liggen bij Ronald hangt nu achter dat Ford blok.
Ik ga eerst, samen met de broertjes Franky en Ronald, het blok beginnen opbouwen.

Wish me luck . . .

Greetz earthforceone

_________________
Chevrolet Alero 2001
150ci - 141hp


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Nieuw blok. Wat? Hoe? Waar?
 Bericht Geplaatst: do sep 25, 2008 21:00 
Offline
Vanner
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: wo apr 11, 2007 09:41
Berichten: 702
Ik ken niet zo heel veel van die transmissiebakken. Maar mij hebben ze verteld dat , als je puur op power wil gaan, de 350 bakken beter zijn. Ze zouden steviger in elkaar zitten. (Heb ik mij laten wijsmaken he.)
En ...heb ik me weer laten wijsmaken... De 350 bakken zou je zelfs kunnen ombouwen om van je wagen een 4X4 te maken. (Maar ik denk dat dat met de 700 bakken ook moet kunnen, mits wat prutswerk).
En waarom gebruikt niemand graag die elektronisch aangedreven bakken? (Te lui om de nummer daarvan op te zoeken...iets met een D :D )

Ga je foto's posten van die blok? Ik ken niets van motorblokken an sich en zou daar graag wat over bijleren.

_________________
200 liters of gas, 100 liters of gasoline and an idiot behind the wheel. I dare you to make me angry.


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Nieuw blok. Wat? Hoe? Waar?
 Bericht Geplaatst: vr sep 26, 2008 00:06 
Offline
BESTUUR
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: di jan 29, 2008 08:37
Berichten: 3071
Woonplaats: Lichtervelde
Dit is een topic die ik op de voet zal volgen...
Man,dit is super,door toedoen van deze topic , ben ik vandaag ook al wat gaan snuffelen op het internet.
Door te zoeken ben ik de lumineuze weg aan het uitzoeken,om van je 350 blok ,simpelweg een 383 stroker te maken.
Blijkt dat daar enkel een andere nokkenas voor nodig is ,die je cilinders een hogere 'lift' geeft.
M.a.w. met een 5.7 ga je met deze redelijk eenvoudig en goedkope ingreep,een +6000cc motor maken..De P'k's krijg je er graties bij.
Voor een leek als ik op dat gebied ,is dit superinteressant.
De kaap van een dikke 6 liter onder je te hebben leek mj onmogelijk.
Iedere keer ik de Van van Big Boy Chevy zie,komt mijn haar recht van zijn 'Bigblock'
(En met het haar dat ik heb,.....cool :D )
Dus EF1 blijven posten die handel...!!!!....

_________________
GMC Tiara '95


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Nieuw blok. Wat? Hoe? Waar?
 Bericht Geplaatst: vr sep 26, 2008 17:03 
Offline
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: za nov 12, 2005 14:53
Berichten: 1208
Woonplaats: waregem
laat u niet vangen mcgyver? met een andere nokkenas alleen ben je niet veel. Om van een 5.7 een 6l te maken moet je uitboren. Een anderene nokkenas alleen heeft niet zoveel resultaat zonder andere uitlaat, inlaat, carburator, enz. ook is het zo dat onze injecties computergestuurd zijn. 1 computer die de moter en de versnellingsbak regelt. Dus wat daarmee... Kortweg, met onze injectiemoteren kun je niet, of met hoge kosten, tot hoge prestaties komen.

_________________
chevy g20 '92 lowtop van;
---my other ride... is your sister!---


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Nieuw blok. Wat? Hoe? Waar?
 Bericht Geplaatst: vr sep 26, 2008 19:06 
Offline
Vanner
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: wo jul 30, 2008 18:52
Berichten: 662
Woonplaats: Behind the wheel
@Fastkid.

Daar moet ik je héél even ongelijk in geven, hoor.
Smal Block is Smal Block. Punt ander lijn.
Een 305 ci is krak hetzelfde als een 6.2 diesel (een 6.2 diesel is in wezen een gemodificeerde benzinemotor).
De culassen van deze blokken zijn allen gelijk op enkele details na.
Van een 305 ci (een 5000cc dus) kan je, door het vervangen van de krukas én de drijfstangen (dus niet enkel de krukas alleen, macgyver) de cilinderinhoud verhogen.
Je moet dat niet gaan uitboren, je gaat enkel de slag verhogen.
Zelfs de nokkenassen van 350 ci passen zonder problemen op een 305 ci (getuige mijn huidig blok welk een 305 is maar waar nokken opliggen van een 350 = optie LE9).

Inmiddels wat meer info over het aangekochte blok.

Het is dus een 350 ci TBI van 1991 dat uit een Caprice komt.
Het blok is naakt, dus geen alternator of servopomp, enkel waterpomp.
Voor de rest is het compleet inclusief TBI body.
Die TBI body en manifold gaat er in elk geval afgevezen worden om er een 4 barrel carburator op te zetten en de interne delen zoals krukas, drijfstangen, nokken, rockers, lagers, bussen gaat aangepast worden op performance.
Er komt ook een MSD ontsteking op.

Volgende week komt het blok in de garage te liggen waar ik de werken ga uitvoeren.
Het eerste is dus het blok volledig uit elkaar gooien.
Zal daar zeker een nieuw topic voor openen en foto's bij maken.

I'll keep ya'll posted.

Greetz earthforceone

_________________
Chevrolet Alero 2001
150ci - 141hp


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Nieuw blok. Wat? Hoe? Waar?
 Bericht Geplaatst: vr sep 26, 2008 19:07 
Offline
Vanner
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: wo jul 30, 2008 18:52
Berichten: 662
Woonplaats: Behind the wheel
Ik denk dat macgyver "krukas" bedoelt ipv "nokkenas"

greetz earthforceone

_________________
Chevrolet Alero 2001
150ci - 141hp


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Nieuw blok. Wat? Hoe? Waar?
 Bericht Geplaatst: za sep 27, 2008 09:34 
Offline
Vanner
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: wo apr 11, 2007 09:41
Berichten: 702
Bij het lezen van zo'n posts , zit ik altijd met mijn mond open, meestal ook een tas koffie die zo half op t punt staat om wat te morsen in mijn ene hand, naar dat scherm te staren en dan vraag ik me altijd af "gaat dat nog altijd over Vans?"
Dat moet zo zalig zijn om zoveel van Vans af te weten.
Wanneer spreek je eigenlijk van een big block en wanneer van een small block?
Ik bedoel maar, ik heb een 5.7liter en die motorblok loopt toch van helemaal aan de neus tot een flink stuk voorbij de voorste zetels. Das in mijn ogen ne serieus grote blok... (zeker vergeleken met mijn berlingo waar ge de motorkap moet opendoen, uw pincet pakken en dan voorzichtig een stukje stof weg moet pakken waarna je, met behulp van een microscoop de motorblok kan vast pakken en dan kan zeggen "ah, daar is em")

_________________
200 liters of gas, 100 liters of gasoline and an idiot behind the wheel. I dare you to make me angry.


Omhoog 
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
 
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Forumoverzicht » Chevrolet & GMC » Mechanisch (Chevy & GMC)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten

 
 

 
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron