Inloggen    Forum    Registreren    Zoeken    Help

Forumoverzicht » Chevrolet & GMC » Mechanisch (Chevy & GMC)




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Nieuw blok. Wat? Hoe? Waar?
 Bericht Geplaatst: za sep 27, 2008 10:35 
Offline
Vanner
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: wo jul 30, 2008 18:52
Berichten: 662
Woonplaats: Behind the wheel
Koffietje schreef:

Wanneer spreek je eigenlijk van een big block en wanneer van een small block?


Een Big Block is een motor waarbij de cilinderinhoud groter is dan 5900 cc (360ci).
Het grootste Big Block ooit gebouwd zat in een Caddilac en had een inhoud van 8200 cc (500ci).

Smal Blocks hadden een longinhoud van maximum 5700cc (350ci) maar toen de full size Ami's een motor nodig hadden die meer vermogen leverde steeg die inhoud dus soms tot 6200 cc (383ci). Op die manier vervaagde de grens tussen smal en Big een beetje.
En, zoals eerder al door mij gezegd : die longinhoud verhogen deden ze door een andere krukas en drijfstangen te plaatsen in zo'n smal block.

Big block motors werden vroeger veelal gebruikt in de luxueze Amerikaanse wagens, maar waren meer ingesteld op cruisen dan op performance tot de Muscle Cars het daglicht zagen (1961 - 1972) en men de Big Blocks ging gebruiken om te "tunen" (Aaaarghhhh! Welk een lelijk woord) en er misdadig veel pk's uit werden gehaald.
De meeste big blocks zitten eenvoudiger in elkaar dan hun kleine broertjes en waren indertijd minder gesofisticeerd dan nu.
Hedentendage worden BB nog gebruikt in de racerij.

Er is ook een verschil tussen de afstand van de cilinderharten welk bij een BB groter is dan een SB.

Afbeelding
Big Block

Afbeelding
Small Block

Greetz earthforceone

_________________
Chevrolet Alero 2001
150ci - 141hp


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Nieuw blok. Wat? Hoe? Waar?
 Bericht Geplaatst: za sep 27, 2008 14:58 
Offline
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: za nov 12, 2005 14:53
Berichten: 1208
Woonplaats: waregem
Ik heb ooit eens avondles motoren gevolgd. Da was een zeer goede leerkracht. Ik zal die mens eens proberen te bereiken en eens ga vragen of em genen "workshop" wil geven. gewoon wa uitleg over motoren, werking, ....

_________________
chevy g20 '92 lowtop van;
---my other ride... is your sister!---


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Nieuw blok. Wat? Hoe? Waar?
 Bericht Geplaatst: za sep 27, 2008 19:30 
Offline
Vanner
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: wo jul 30, 2008 18:52
Berichten: 662
Woonplaats: Behind the wheel
fastkid schreef:
Ik heb ooit eens avondles motoren gevolgd. Da was een zeer goede leerkracht. Ik zal die mens eens proberen te bereiken en eens ga vragen of em genen "workshop" wil geven. gewoon wa uitleg over motoren, werking, ....


Dat is een prachtig idee !

Een workshop over Amerikaanse V8-en en automatische transmissies.

Zeker doen Fastkid :idea:

Greetz earthforceone

_________________
Chevrolet Alero 2001
150ci - 141hp


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Nieuw blok. Wat? Hoe? Waar?
 Bericht Geplaatst: ma sep 29, 2008 00:48 
Offline
Vanner
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: wo jul 30, 2008 18:52
Berichten: 662
Woonplaats: Behind the wheel
Hoi bende,

Nog wat rondgeneusd en op zoek gegaan naar de onderdelen die ik graag zou willen gebruiken.

Om te beginnen de krukas.
Dat zou ééntje van "Scat" worden uit de "9000 series"
Eéntje die dus de inhoud verhoogd naar 383ci.

Kost een 440 euro's en dit is één van de goedkoopste krukassen die ik vindt.

Afbeelding

De pistons.
Van het merk : KB Performance Pistons
Speciaal voor een 383 stroker blok.
Prijs rond de 410 euro's

Afbeelding

Een head improvement kit.
Welk bevat :
-Valve springs
-Spring retainers
-Valve locks
-Valve seals
-Een set kwaliteits kleppen

Van het merk : Competition Products
Prijs rond de 290 euro's

Afbeelding

De intake manifold koop ik van Edelbrock.
Kost een 350 euro's

Afbeelding

Carburator en nokkenassen ook van Edelbrock

Tesamen een goeie 700 euro's

Afbeelding

Afbeelding

Zoals je ziet zijn die onderdelen niet echt goedkoop en toch zijn dit betaalbare onderdelen. Een "beestige" krukas kost je al vlug 2000 euro.
Cilinderkoppen zijn ook zeer duur en draaien rond de 1500 euro.
Vandaar de improvement kit.
Ik hoop wel dat ik de drijfstangen origineel kan laten anders komt er nog eens 500 euro bij.

Als je alles uitrekent zit ik nu al aan :

2190 euro.

Onderdelen alleen zoals hierboven beschreven.
Dit wordt dus zeker een meermaanden plan of we gaan het helemaal opnieuw moeten bekijken om de prijs te drukken.

Van de week wordt het blok opgehaald en kunnen we in principe aan de slag.

Greetz earthforceone

_________________
Chevrolet Alero 2001
150ci - 141hp


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Nieuw blok. Wat? Hoe? Waar?
 Bericht Geplaatst: ma sep 29, 2008 09:31 
Offline
Vanner
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: zo mei 06, 2007 18:24
Berichten: 294
Woonplaats: zwevegem
bij lewis kun je een complete rotaying assembly (alles voor in het onderblok, behalve nokkenas en lifters) kopen voor een chevy 383 stroker ( http://www.all-metal.de/images/garage2/e2_1_sbl.jpg ) voor de prijs van 1250 euro. zal hem in spa eens vragen hoe en wat

_________________
www.bsca.be


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Nieuw blok. Wat? Hoe? Waar?
 Bericht Geplaatst: ma sep 29, 2008 10:44 
Offline
Vanner
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: wo jul 30, 2008 18:52
Berichten: 662
Woonplaats: Behind the wheel
insanity schreef:
bij lewis kun je een complete rotaying assembly (alles voor in het onderblok, behalve nokkenas en lifters) kopen voor een chevy 383 stroker ( http://www.all-metal.de/images/garage2/e2_1_sbl.jpg ) voor de prijs van 1250 euro. zal hem in spa eens vragen hoe en wat


Hoi Insanity,

Heeft die Lewis ook een website?

Greetz earthforceone

_________________
Chevrolet Alero 2001
150ci - 141hp


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Nieuw blok. Wat? Hoe? Waar?
 Bericht Geplaatst: di sep 30, 2008 07:28 
Offline
Vanner
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: zo mei 06, 2007 18:24
Berichten: 294
Woonplaats: zwevegem
ja. dat is http://www.all-metal.de. als je nog iets wilt bestellen kan hij dit waarschijnlijk nog wel meebrengen naar spa. als je iets niet ziet op zijn site kun je altijd mailtje sturen. als em het niet op zijn site staan heeft kan em er waarschijnlijk toch aan raken

_________________
www.bsca.be


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Nieuw blok. Wat? Hoe? Waar?
 Bericht Geplaatst: di sep 30, 2008 16:50 
Offline
Vanner
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: wo jul 30, 2008 18:52
Berichten: 662
Woonplaats: Behind the wheel
insanity schreef:
ja. dat is http://www.all-metal.de. als je nog iets wilt bestellen kan hij dit waarschijnlijk nog wel meebrengen naar spa. als je iets niet ziet op zijn site kun je altijd mailtje sturen. als em het niet op zijn site staan heeft kan em er waarschijnlijk toch aan raken


Thanx for the tip :!:

Eerst nog wat bijsparen, dan bestellen. :wink:

Greetz earthforceone

_________________
Chevrolet Alero 2001
150ci - 141hp


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Nieuw blok. Wat? Hoe? Waar?
 Bericht Geplaatst: za okt 04, 2008 14:05 
Offline
Vanner
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: wo jul 30, 2008 18:52
Berichten: 662
Woonplaats: Behind the wheel
Nieuw topic gestart : "revisie van een Chevy Small Block"

viewtopic.php?f=7&t=893

Greetz earthforcone

_________________
Chevrolet Alero 2001
150ci - 141hp


Omhoog 
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
 
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Forumoverzicht » Chevrolet & GMC » Mechanisch (Chevy & GMC)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten

 
 

 
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron