Inloggen    Forum    Registreren    Zoeken    Help

Forumoverzicht » Chevrolet & GMC » Mechanisch (Chevy & GMC)




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Differential gear oil
 Bericht Geplaatst: ma mei 12, 2008 23:11 
ni vergeten keer te checken , bout eruit vijzen , en u vinger er insteken , issem nat ok geen probleem , issem ni nat via die weg olie bijdoen ...
aflaten moet je die bouten van u deksel eruit halen , en de olie 'warm' er dan laten uitlopen en nieuwe opdoen , improves the lifetime of uwen achteras ;)


Omhoog 
  
 
 Berichttitel: Re: Differential gear oil
 Bericht Geplaatst: di mei 13, 2008 08:50 
Offline
Vanner
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: wo apr 11, 2007 09:41
Berichten: 702
Das ne schone uitleg, met dat probleem...dat der mensen zijn die eigenlijk niet eens weten welke bout er uit gedraaid moet worden.
Moet je dat doen met warme motor? Of met koude motor?
Moet de motor draaien?
Welke olie moet daar in?
Welke kleur olie zou daar normaal moeten uitkomen?
Hoe zit dat met het invijzen van die bout?

_________________
200 liters of gas, 100 liters of gasoline and an idiot behind the wheel. I dare you to make me angry.


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Differential gear oil
 Bericht Geplaatst: di mei 13, 2008 15:13 
eerst en vooral heb ik gezegt warme olie , dat verkrijg je niet als u motor ni gebold eeft ...
tweeden as gij u olie ga aflaten me nen draaiende motor komt u differentieel zonder olie = ni goe ....

kleur olie is donker , als er brokke en schilfers in die olie zitten , vijst em er maar vanonder , ga een revisie kitje halen bij behage , nieuwe oliekeerringen en een groter deksel voor de achteras waar meer olie in kan zodanig dat em meer gekoeld is , die type olie ga ik straks nakijken


Omhoog 
  
 
 Berichttitel: Re: Differential gear oil
 Bericht Geplaatst: wo mei 14, 2008 00:05 
Offline
Vanner
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: za aug 12, 2006 11:42
Berichten: 455
Woonplaats: Tongeren
Wa heeft de motor met de differentieel olie te maken da vraag ik mij af se. :o

_________________
Express high top van 1999.


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Differential gear oil
 Bericht Geplaatst: wo mei 14, 2008 00:38 
vrag ik me ook af...


Omhoog 
  
 
 Berichttitel: Re: Differential gear oil
 Bericht Geplaatst: wo mei 14, 2008 00:54 
Offline
Vanner
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: wo apr 11, 2007 09:41
Berichten: 702
Wat ik eigenlijk bedoel, vindikator, is dat ik me afvraag of ge het oliepeil van je differentieel controleert wanneer die lange tijd gedraaid heeft, of dat je die beter controleert wanneer die echt koud staat?
Ik kan me voorstellen, als ge onder uw wagen kruipt en die bout opendraait en der sproeit daar warme olie uit , dat ge daar toch niet echt zou kunnen mee lachen. Zelf controleer ik dat altijd als mijn wagen koud staat. (Dat doe ik omdat ik vermoed dat die differentieel serieus warm kan krijgen door de wrijving en ik geen zin heb om mijn vinger in een soort "frituurketel" te doppen)

Efkes mijn beperkte kennis van wagens bovenhalen (corrigeer mij als ik verkeerd ben he, want gelijk ik soms van die flaters bega... )


Wagens met achterwielaandrijving hebben een differentieel. Dat is om er voor te zorgen dat je achterwielen zich afzonderlijk kunnen aanpassen wanneer ze een bocht zouden nemen (dus niet allebei even snel draaien, want anders zouden uw bandjes nogal beetje verslijten zeker ).
De differentieel bevindt zich tussen de twee achterwielen en heeft een beetje een kegelachtige vorm (zie foto)

http://www.kapaza.be/detail/popup.cfm?1559363.jpg

Als ge uw differentieel checkt, dan volstaat het niet van efkes onder je van te kruipen en die bout los te draaien. Je Differentieel moet loodrecht staan, want anders krijg je een foutieve lezing. Dus moet je je Van "upjacken" en op sockets zetten. (In mijn geval dan toch, aangezien mijn achterste wat doorhangt. En in bijvoorbeeld Fastkid zijn geval ook, aangezien zijn achterste hoger staat. En for the love of all gods... kruip niet gewoon onder je Van als em enkel maar op zijn krik staat. Gebroken ribben zijn echt niet leuk).
Nadat je je bout er uitgedraaid hebt (bout zit achteraan je differentieel, bovenaan. Zie foto)

http://www.kapaza.be/detail/popup.cfm?1559363_2.jpg

, is het beter om die niet meer terug er in te draaien. Beter is het om die bout te vervangen door een nieuwe (Die bouten zijn heel fragiel. De schroefdraad gaat snel kapot, maar ook de kop verslijt snel en als ge dan wat foefelt met uwen engelse sleutel , kunde rap een probleemke er bij hebben. Die bouten kun je kopen bij FABORY. Die hebben die altijd wel liggen).

Gewone motorolie is niet geschikt voor je differentieel. Mijn garagist beveelt -W90 olie aan. Maar je hebt ook W140 die ook wel geschikt is (en zelfs nog beter... Maar duur he).

Oh ja...en ge gebruikt best een pompke om die olie er in te persen, want tis nogal moeilijk om je olieflesje omhoog te houden , onder je Van. :mrgreen:

Das een werkske van al bij al 10 minuten. Mij hebben ze wijsgemaakt dat ge uw differentieelolie best vervangt samen met uw gewone motorolie. Maar kem al gehoord dat er mensen zijn die dat maar om de 100 000 km of zo vervangen. Maar aangezien ik nogal paranoia ben...

(Met dank aan Kapaza voor de foto's)

_________________
200 liters of gas, 100 liters of gasoline and an idiot behind the wheel. I dare you to make me angry.


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Differential gear oil
 Bericht Geplaatst: wo mei 14, 2008 12:14 
Offline
Vanner
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: za aug 12, 2006 11:42
Berichten: 455
Woonplaats: Tongeren
HA ok duidelijk nu.
Het beste kontroleer je dit als de van een tijdje stil staat en inderdaad met koude olie.
Nu om die olie elke keer te vervangen als je de olie van de motor vervangt is een beetje overdreven want dan moet je dat met de boit ook doen en met wat zijn we dan bezig. :)

_________________
Express high top van 1999.


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Differential gear oil
 Bericht Geplaatst: wo mei 14, 2008 13:11 
ik dacht da de olie warm afgelaten moest worden , staat zo in men chilton boek..
langs het deksel en ni de vulplug...

krikken ofniet , as je ondergrond ni gelijk is ga da nix helpen


Omhoog 
  
 
 Berichttitel: Re: Differential gear oil
 Bericht Geplaatst: wo mei 14, 2008 14:46 
Offline
Vanner
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: wo apr 11, 2007 09:41
Berichten: 702
Om de olie af te laten, kan je gewoon gans dat deksel losschroeven en dan loopt alles er simpelweg uit. Daarom ook dat ik die zou opkrikken en deftig stutten. Want als ge met uwen engelse sleutel gaat beginnen sleuren aan die bouten terwijl hij op een krik staat, riskeer je dat de krik er van onder schiet.
De achterkant is ook niet meteen iets om vlotjes onder te kruipen met een engelse sleutel, een bak voor de olie en nog een vrije plek. En ik ben ooit begonnen met het graven van een werkput...maar na 2 emmers heb ik dat stilgelegd.


Het vullen moet wel gebeuren via de vulplug. En eigenlijk moet de olie tot vlak aan de opening komen van de bout. Dus zelfs zonder je vinger er in te steken zou je moeten zien dat er olie in zit. Als je je vinger er al moet insteke, is het beter om er wat olie bij te kappen.

En aan Joff zou ik het volgende willen vragen. Ge zijt nu bezig met een heleboel zaken die bij veel Vans vaak voorkomt (Pitmanarmen, batterij vervangen, achteras, remblokken, ...) . Neem daar foto's van. Een heleboel foto's vanop afstand, maar ook detailfoto's. Neem ook foto's van het materiaal dat je gebruikt alsook van de verpakking van je vervangstukken.
En telkens als je iets gedaan hebt, zet dan die foto's op ons forum. Op die manier hebben we allemaal toegang tot die foto's en kunnen we er onze opmerkingen en bedenkingen bijzetten. Zo leren we allemaal bij en kunnen we eventueel dergelijke topics verzamelen om een eigen handleiding samen te stellen op de website.

Ik zou dat ook vragen aan anderen op dit forum die bezig zijn met hun Van (Southdakota bijvoorbeeld met zijn trommelremmen, bleubear met zijn indicators, ...). Neem foto's. Schrijf op wat je gedaan hebt of wat je denkt dat er moet gebeuren. Laat anderen de kans om daarop te reageren , correcties aan te brengen of onvolkomenheden aan te duiden.

_________________
200 liters of gas, 100 liters of gasoline and an idiot behind the wheel. I dare you to make me angry.


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Differential gear oil
 Bericht Geplaatst: wo mei 14, 2008 23:36 
Offline
Vanner
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: za aug 12, 2006 11:42
Berichten: 455
Woonplaats: Tongeren
Olie zou je inderdaad wel warm kunnen af laten dan loopt die er beter uit.

_________________
Express high top van 1999.


Omhoog 
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
 
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 

Forumoverzicht » Chevrolet & GMC » Mechanisch (Chevy & GMC)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten

 
 

 
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron