Inloggen    Forum    Registreren    Zoeken    Help

Forumoverzicht » Chevrolet & GMC » Mechanisch (Chevy & GMC)




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Savana 2001 vervangen front shock absorbers
 Bericht Geplaatst: do apr 16, 2015 21:13 
Offline
Vanner
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: di aug 27, 2013 11:41
Berichten: 67
Woonplaats: Melle
Afgekeurd op voorste vering bij onze "vrienden" van SBAT. Nieuwe Monroe shocks gekocht links + rechts bij Franky.

Dan de van omhoog gezet vooraan, wielen eraf genomen.
De onderste 2 bouten komen mooi los zonder enig probleem ( sleutel 13 ) na inspuiten met WD40.

Maar dan komt de aap op de koord. Aan de bovenste moer kan je slecht aan door de hoge locatie van de bovenste draagarm maar je kan er net aan met een ringsleutel 15. Het probleem is dat de shock shaft kan draaien in de behuizing. Is bij de nieuwe Monroe's ook zo. Dus als je de moer wil losdraaien draait héél die as mee ipv dat de moer loskomt draai je dus héél de as mee. En dan mag je draaien tot als je een kilo weegt maar er komt dus niks los. Dan heb ik een vise grip op de bout gezet vanboven maar die moer zit echt goed vast en de shock shaft draait gewoon door in de vise grip. Niks aan te doen, ik krijg die bovenste moer niet los.

Youtube is je beste vriend, dus filmpjes gezocht van vervangen van voorste shock absorbers van allerhande auto's. Bij de meeste schokbrekers zit de shaft vast in de ontspannen toestand en kan je dus niks doordraaien. Of er zit onderaan een speciale moer erop om de shaft tegen te houden ... niks van dat alles bij de Savana zo blijkt :-(
Dan geven ze de raad als de moer echt vast gecorodeerd zit om die hele bout af te zagen. Allemaal goed en wel, maar bij de Savana lukt dat niet omdat die bovenste draagarm zo hoog zit en je er gewoon niet bijkan met een zaag of slijpmachiene.

Enig idee iemand, hebben jullie de shocks al vervangen vooraan ?


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Savana 2001 vervangen front shock absorbers
 Bericht Geplaatst: ma mei 18, 2015 23:00 
Offline
Vanner
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: za aug 12, 2006 11:42
Berichten: 455
Woonplaats: Tongeren
Goed in sppuiten met we 40. Normaal past er vanboven in de as een inbussleutel om de as tegen te houden .

_________________
Express high top van 1999.


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Savana 2001 vervangen front shock absorbers
 Bericht Geplaatst: di mei 19, 2015 13:29 
Offline
Vanner
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: di aug 27, 2013 11:41
Berichten: 67
Woonplaats: Melle
Was het maar waar. Bovenaan zit enkel een wat platter gedeelte om de as tegen te houden maar dat Nijp je zo stuk met een vise grip. Geen inbus te zien, ook niet bij de nieuwe dempers die ik liggen heb.


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Savana 2001 vervangen front shock absorbers
 Bericht Geplaatst: za aug 01, 2015 22:48 
Offline
Vanner
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: di aug 27, 2013 11:41
Berichten: 67
Woonplaats: Melle
De schokdempers die ik gekocht heb van Franky ( american performance ) heb ik gemonteerd gekregen. Uiteindelijk heb ik de bovenste moeren doorgeslepen met een Dremel ! Schroefdraad van die bovenste bevestiging was beschadigd en volledig gecorrodeerd. Geen wonder dat ze er niet afgingen.

Nu goed, de dempers zitten er mooi in.Ik rijd naar de keuring voor herkeuring voorste schokdempers en ik ben weer afgekeurd op de voorste ophanging !! Met gloednieuwe dempers !??
Zijn dat wel de goede dempers vroeg de keurmeester want ze dempen totaal niks.
Ze zien er identiek uit aan de originele maar dan van Monroe, ze passen perfect op de van en gekocht bij ChevyFranky dus ik ga ervanuit dat het de goede zijn want ik stuurde hem email ervoor om 100% zeker te zijn. De veringen zelf zijn onbeschadigd dus nu weet ik het niet meer.
Hoe kan je nu met gloednieuwe dempers en onbeschadigde coils van de vering afgekeurd geraken ? Iemand een idee ? Ik ben dus net "afgekeurd" naar zuid-frankrijk gereden en terug op vakantie met de van en geen enkel probleem ondervonden met de veringen vooraan. Veel bergen en slechte wegen bereden zonder het minste probleem. SBAT denkt daar uiteraard weer anders over.


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Savana 2001 vervangen front shock absorbers
 Bericht Geplaatst: za aug 08, 2015 13:36 
Offline
Vanner

Geregistreerd op: di maart 12, 2013 15:32
Berichten: 33
hey davidn

heb ze bij vermelde persoon vorig jaar laten plaatsen,
heb er op de keuring geen opmerking gekregen, alles was zoals het moest ,
ik woon in wijk moscou,
groetjes freddy :P


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Savana 2001 vervangen front shock absorbers
 Bericht Geplaatst: ma aug 10, 2015 15:07 
Offline
Vanner
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: di aug 27, 2013 11:41
Berichten: 67
Woonplaats: Melle
Aha een buurman :-)
Ik ben zeker dat het de goede zijn, zou alleen graag weten wat dan het probleem is. Dat wisten ze niet op de keuring ... voor hem een raadsel zei hij. Kben er vet mee. Nu mag ik weer ergens een afspraak in een garage gaan maken en geld gaan uitgeven aan iets dat al nieuw is.


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Savana 2001 vervangen front shock absorbers
 Bericht Geplaatst: wo aug 12, 2015 23:12 
Offline
BESTUUR
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: di jan 29, 2008 08:37
Berichten: 3071
Woonplaats: Lichtervelde
Wat en verhaal!
Maak eens een afspraak met de keuringmeester, en vraag daar eens om uitleg wat er juist moet gebeuren.
Of vraag ze naar welk attestnummer je moet kunnen verwijzen om te kunnen aantonen dat ze wel naar behoren werken.(en vallen ze zelf zonder antwoorden) :lol: . Misschien kom je er dan nog wat tussenuit.

_________________
GMC Tiara '95


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Savana 2001 vervangen front shock absorbers
 Bericht Geplaatst: wo aug 12, 2015 23:32 
Offline
Vanner
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: di aug 27, 2013 11:41
Berichten: 67
Woonplaats: Melle
Geen slecht idee om een afspraak te maken met de hoofdkeurmeester.
Ik stuur de beste man eens een email morgen.

Thx voor de tip.


Omhoog 
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
 
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Forumoverzicht » Chevrolet & GMC » Mechanisch (Chevy & GMC)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten

 
 

 
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron