Inloggen    Forum    Registreren    Zoeken    Help

Forumoverzicht » Chevrolet & GMC » Mechanisch (Chevy & GMC)




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: achterstuk automaat
 Bericht Geplaatst: wo sep 21, 2011 17:17 
Offline
Vanner
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: zo apr 11, 2010 15:18
Berichten: 16
Woonplaats: Mol
Wegens lekkage van automaatolie op de dichting tussen automaat en het achterste opzetstuk heb ik dit eraf gehaald. Nu blijkt dat iemand voordien de bout rechtsboven verkeerd erin heeft gedraaid met het volgende als resultaat:

Bijlage:
DSC00829.JPG

Bijlage:
DSC00830.JPG


Kan ik dit nog repareren op één of andere manier?

Verder kan ik de as die uit de automaat komt meer dan een centimeter bewegen in alle richtingen, is dat normaal?

En dan nog een vraag over het tandwiel waar de snelheid mee gemeten wordt, dit tandwiel is als ik mij niet vergis bedoeld voor banden van 235/65 R15 net zoals de van zelf, ik moet echter van de Belgische keuring 255/75 R15 op de van hebben liggen die bij bv een vluchtheuvel wel eens de kas durven raken (deze mensen weten tenslotte alles af van autoveiligheid).
Dit houdt dus in dat ik in het echt sneller rijdt als de meter aangeeft. Graag had ik hier het juiste tandwiel op gezet, maar het welke moet ik dan hebben?


Je hebt niet de vereiste permissies om de aan dit bericht toegevoegde bestanden te zien.

_________________
1992 chevy Van G20 5.7
1977 Pontiac Trans Am 6.6


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: achterstuk automaat
 Bericht Geplaatst: wo sep 21, 2011 21:41 
Offline
BESTUUR
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: di jan 29, 2008 08:37
Berichten: 3071
Woonplaats: Lichtervelde
De sensor die op je de linkerbuitenkant van je automaat terugvind, de Vehicle speed sensor, bestaat bij mijn weten maar in 1 model.
De mogelijkheid bestaat niet om er een andere sensor in te steken die met je bandenmaat rekening houd.
Er word slechts met 1 juiste bandenmaat rrekening gehouden. (en ja , dat moet normaal de 235/75R15 zijn).

Eigenlijk is het verschil behoorlijk klein.
nu rijd je met 255/65. de hoogte van je band is 65% van de breedte, van die 255mm
Als je de verhouding rekent met de juiste wielen: 75% van 235mm kom je tussen beide wielen met een hoogteverschil van 11mm uit.
De velg is even groot: R15 +2 keerde hoogte van je band.
De ene band tegenover dde andere zal dus 22mm verschillen.

Het simpelste is er aan te wennen.
ofwel rijd je Van een kleine 8 km/h te snel of te traag volgens je uitlezing op je dashboard.
Dit onthoud ik ook zo. Met de zomerwielen erop rijd ik ong 8km/h trager of wat ik uitlees op de teller.
En dan nog, op een schaal met miles kun je het verschil bijna niet zien.
Wel als je langs de kant van de weg zo'n politiebord ziet..

Tip: schaf je een goedkope gps aan, en lees je snelheid daarvan af. :idea:

_________________
GMC Tiara '95


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: achterstuk automaat
 Bericht Geplaatst: wo sep 21, 2011 22:11 
Offline
Vanner
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: ma jul 14, 2008 21:29
Berichten: 532
Woonplaats: schoot tessenderlo
http://www.tyrecom.be/#ombouw.html hier kan je kijken of het verschil binnen de perken valt, u afwijking is 11 procent , niet geschikt


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: achterstuk automaat
 Bericht Geplaatst: wo sep 21, 2011 23:03 
Offline
Vanner
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: zo apr 11, 2010 15:18
Berichten: 16
Woonplaats: Mol
De huidige bandenmaat is wel degelijk 255/75 R15 dus de afwijking is groter.
Het snelheidsverschil loopt uiteraard op met de snelheid, als ik rond de 50 rijdt op de teller is het rond de 60 in het echt en als de kilometerteller 120 aangeeft rijdt ik ongeveer 140 kmh in het echt. Ik zou veel liever in plaats van al deze middeltjes gewoon de originele banden willen leggen zoals bij mijn vorige van, maar dan ben ik zwaar onveilig bezig volgens de keuring en krijg ik gelijk een rode kaart.
Een gps zal ik in geen geval permanent in de van laten staan net zoals een ambi pur of iets dergelijks, dit vindt ik totaal niet passen bij het eerder klassiek Amerikaanse interieur en de sfeer die in de van hangt.

Over de sensor, deze zal gewoon hetzelfde blijven, er dient dan enkel een ander 'tandwiel' op de komen, dat gewoon even groot is maar meer of minder tandjes heeft, de sensor pikt namelijk elke tandflank op en in functie van de tijd heb je hiermee uw snelheid.
Net zoals men dit ook dient te vervangen als er bijvoorbeeld een ander pignon-kroonwiel (overbrengingsverhouding) in de achteras gestoken wordt.

Macgyver schreef:
De sensor die op je de linkerbuitenkant van je automaat terugvind, de Vehicle speed sensor, bestaat bij mijn weten maar in 1 model.
De mogelijkheid bestaat niet om er een andere sensor in te steken die met je bandenmaat rekening houd.
Er word slechts met 1 juiste bandenmaat rrekening gehouden. (en ja , dat moet normaal de 235/75R15 zijn).

Eigenlijk is het verschil behoorlijk klein.
nu rijd je met 255/65. de hoogte van je band is 65% van de breedte, van die 255mm
Als je de verhouding rekent met de juiste wielen: 75% van 235mm kom je tussen beide wielen met een hoogteverschil van 11mm uit.
De velg is even groot: R15 +2 keerde hoogte van je band.
De ene band tegenover dde andere zal dus 22mm verschillen.

Het simpelste is er aan te wennen.
ofwel rijd je Van een kleine 8 km/h te snel of te traag volgens je uitlezing op je dashboard.
Dit onthoud ik ook zo. Met de zomerwielen erop rijd ik ong 8km/h trager of wat ik uitlees op de teller.
En dan nog, op een schaal met miles kun je het verschil bijna niet zien.
Wel als je langs de kant van de weg zo'n politiebord ziet..

Tip: schaf je een goedkope gps aan, en lees je snelheid daarvan af. :idea:

_________________
1992 chevy Van G20 5.7
1977 Pontiac Trans Am 6.6


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: achterstuk automaat
 Bericht Geplaatst: vr sep 23, 2011 16:41 
Offline
Vanner
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: zo apr 11, 2010 15:18
Berichten: 16
Woonplaats: Mol
maar dan even terug bij de hoofdvraag, wie weet of en hoe het boutgat kan gerepareerd worden en of het normaal is dat de uitgaande as zoveel op en neer kan bewogen worden?

Het gaat hier volgens dat ik er zicht op heb over een soort geblazen aluminium ofzo dus even lassen is niet mogelijk vrees ik.

_________________
1992 chevy Van G20 5.7
1977 Pontiac Trans Am 6.6


Omhoog 
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
 
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Forumoverzicht » Chevrolet & GMC » Mechanisch (Chevy & GMC)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten

 
 

 
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron