Auteur |
Bericht |
joff
|
Berichttitel: koppelomvormer Geplaatst: wo dec 26, 2007 13:39 |
|
|
waar vind ik dat?
of waar laten reviseren?
mvg
joff
|
|
|
|
|
Koffietje
|
Berichttitel: Geplaatst: wo dec 26, 2007 14:54 |
|
|
Vanner |
|
Geregistreerd op: wo apr 11, 2007 09:41 Berichten: 702
|
??? Is dat nu ook al naar de zak?
Zijde zeker dat er iets onder die auto hangt dat wel werkt? Voor zover ik kan uitmaken, heb je nu al ongeveer voor 4000 euro onkosten aan je wagen. Ik weet niet van jou, maar moest iemand mij zo'n auto in mijn handen gepropt hebben, dan hing hij nu waarschijnlijk al tegen een muur te plakken (die persoon he...niet de wagen. Alhoewel...)
Bestaan er geen wetten voor mensen die tergoedertrouw een auto kopen en dan compleet bedrogen uitkomen?
_________________ 200 liters of gas, 100 liters of gasoline and an idiot behind the wheel. I dare you to make me angry.
|
|
|
|
|
Ollie
|
Berichttitel: Geplaatst: wo dec 26, 2007 23:56 |
|
|
Vanner |
|
Geregistreerd op: za okt 06, 2007 22:13 Berichten: 696 Woonplaats: VICHTE
|
jow joff bezin u maar eerst eens goed voor je kosten aan je van doet é als je toch van plan bent om die van de hand te doen
of gaat ie er nu toch blijven .
denk nog maar eens twee keer na é.
en voor je koppelomvormer eens kijken bij firma die reparaties doet en revisie van auto bakken é.
bekijk link van bleu bear eens. see you
_________________ Proud Member of
|
|
|
|
|
Elky
|
Berichttitel: Geplaatst: do dec 27, 2007 07:59 |
|
|
Vanner |
|
Geregistreerd op: zo jan 08, 2006 23:04 Berichten: 164 Woonplaats: Merelbeke, Oost-Vlaanderen
|
koppelomvormer kan je niet reviseren is altijd nieuwe en idd check es de link bij bleubear.
de kans dat het niet enkel koppelomvormer is, is groot aangezien die de olie uit de versnellingsbak haalt en aan een koppelomvormer komt zo goed als nooit iets aan tenzij er niet genoeg olie inzit. Dus de mogelijkheid dat de oorzaak bij de bak ligt is groot
zeker dat de wagen niet van bij Lorenzo motori komt? want er is idd al heel wat aan stuk gegaan en dat klinkt zoals iets dat hij zou verkopen.
Je moet idd keuzes kunnen maken zoals ik in een eerdere topic vermeldde waarvan ik al es de link zette. Als je bereidt bent om er mee te blijven rijden is het best dat je hem helemaal restoreert en ik bedoel helemaal, motor en bak reviseren andere achteras, ophanging renoveren met nieuwe rubbers, stuurinrichting en volledige remsysteem controleren. Dit is dan nog maar enkel een deel van het technische en de kosten hiervan lopen enorm op. Dan heb ik het nog niet over de tijdsduur hiervan
reken er op dat je er nooit het geld van terug zal krijgen dat je er instak.
net zoals het nu al moeilijk is om je geld te recupereren en dat je iemand moet vinden die wel bereid is om al deze kosten te doen.
ik weet wat ik zeg, mn Van is in goeie staat en behoeft voorlopig nog geen grote herstellingen in deze aard, maar de El Camino is ook een wagen die een 10 jarenproject zal worden waar alles aan zal moeten gereviseerd, nagekeken of vernieuwd moeten worden.
ik durf mn rekening niet te maken van wat ik er al heb ingestoken en wat er nog allemaal moet gebeuren maar dat is een keuze en die kan niemand anders voor jou maken
_________________ EX-Vanner met El Camino 72 Restauratie project http://elcamino72.spaces.live.com/
|
|
|
|
|
vanman
|
Berichttitel: Geplaatst: do dec 27, 2007 09:24 |
|
|
een koppeloimvormer kan wel degelijk stukgaan, en wel degelijk gereviseerd worden.(hij dient te worden opengedraait op een draaibank, gereviseerd en nweer dichtgelast,,kostprijs ong 250 euro.
in een koppelomvormer zit er een soort ambriage, een koppeling dus
je motor draait normaal gezien als alles deftig werkt stationair op pakweg 8OO toeren,. op die toeren draait em om brandstof te sparen en niet te heet te worden. op die toeren heeft je blok geen kracht. wanneer je gas geeft dan gaat je blok sneller draaien uiterraard. de koppelomvormer laat de as tussen blok en bak doordraaien,,,slippen dus,,,tot je in een fractie van een seconde aan 1500 a 2000 toeren zit, op die toeren stopt de koppelomvormer met slippen en sluit blok en bak aan elkaar en de van vertrekt.
een defecte koppelomvormer heeft twee defekten, of hij slipt door, of hij blijft vast gekoppelt. (tweede fout gebeurt het vaakst.)
effect van een vaste koppelomvormer,
je blok draait aan 800 toeren, je geeft gas en de motor staat vast gekoppelt op de bak, je wagen vertrekt maar trekt moeizaam op, je doet er de eerste meters lang over tot je aan 2000 toeren komt en de wagen eindelijk op kracht komt.dan pas komt er vaart in de wagen, het lijkt alsof je motor vermogen verloor, hij is traag en zuipt.
test van een koppelomvomer.
(niet te snel na elkaar en te veel toepassen!!!) een stall test genaamd
zet een toerentalmeter op je motor,
stel het relanti mooi af op 750 a 8OO rpm (in drive) of op 950 a 1OOO in vrijloop.
zet de wagen in drive en geef gas met de rem vol ingedrukt, je toerental moet dan oplopen tot op het lock-moment (het moment waarop de koppelomvormer stopt met slippen)
maw je moet tussen de 1500 en 2000 toeren kunnen halen en niet op 800 blijven hangen.
opgelet, je slippende koppelomvormer ziet nu af, doe deze test kort want de temperatuur loopt op van de hydrolische olie.
doe deze test niet op het gevoel of dus zonder toerentalmeter.
wat betreft de kosten van techniek repareren, die swingen de pan uit!!!!
ik heb aan men buick eens een opsommingske gemaakt,,ik kwam over de 12.000 euro aan technische herstellingen inclusief de gasinstallatie(s)
de meeste defekten herstelde ik zelf of het was mischien het dubbele
de bak, de acheras, en de koppelomvormer heb ik laten doen.
mijn goede raad is altijd,,doe het enkel aan een wagen die het het waard is, die je echt nooit zal willen /kunnen wegdoen. ik zou al het onderstaande werk aan men van nooit doen, er zijn genoeg andere vans te vinden, tweedehandsstukken enz,
dit deed ik allemaal aan men buick,
new rebuild original carb (big improvement)
new (rebuild) speedometer.
put in a volt, rpm, temp gauge
new starter engine
new alternator
new intake gasket ,repainted intake;
new alu carter (oilpan + gasket) old one was leaking.
new ventilatorclutch
new waterpump
new 4 core radiator (big improvement)
new rotors and pads
new drums and shoes
new brakelines
new brakepumps and caliphers
new wider rims and tires
rebuild transmission
rebuild torqueconverter
rebuild aircopump
rebuild differential all new gears
lpg conversion,
again a second lpg conversion,,some sort of upgrade to have more power on lpg.(i installed the 450 ohg instead of a 300A impco.)
interior,,new upholstery,vinyl for doors and dash
repainted seats.
a verry big sound system all boston rally speakers.
new ignition,cables,hei,sparkplugs etc
new belts
all,,,and i mean all new rubber pieces like the inner and outer felts for the windows ,the doors,trunk etc.
repaired and repainted two verry small dents in the body.
+all the little stuf i have forgotten.
lots of $$$$$$$$ for shipping parts to europe!
car runs and drive like new,,,,,,better than new!
|
|
|
|
|
insanity
|
Berichttitel: Geplaatst: do dec 27, 2007 17:59 |
|
|
Vanner |
|
Geregistreerd op: zo mei 06, 2007 18:24 Berichten: 294 Woonplaats: zwevegem
|
250 euro voor een koppelomvormer te laten reviseren???
koop dan beter ineens ne nieuwen
|
|
|
|
|
amtrans
|
Berichttitel: Geplaatst: do dec 27, 2007 19:45 |
|
|
Vanner |
|
Geregistreerd op: za dec 22, 2007 20:46 Berichten: 266 Woonplaats: dordrecht
|
hallo, amtrans hier..
waarom wil je in de eerste plaats je koppelomvormer laten reviseren???
beschrijf het probleem eens??
en wat voor transmissie heb je??(scheeld ook veel voor een goed antwoord).
groeten AMTRANS
|
|
|
|
|
joff
|
Berichttitel: Geplaatst: vr dec 28, 2007 00:37 |
|
|
ik zet hem in versnelling en het duurt een paar seconde eer hij in versnelling komt , en met een serieuze snok ...
|
|
|
|
|
Koffietje
|
Berichttitel: Geplaatst: vr dec 28, 2007 01:14 |
|
|
Vanner |
|
Geregistreerd op: wo apr 11, 2007 09:41 Berichten: 702
|
Geef jij gas bij vooraleer hem in versnelling te zetten? Heb je het enkel bij Overdrive (D met een kadertje rond) of ook in drive (D zonder kadertje) , 2 versnellingen en 1 versnelling?
Zoals jij het beschrijft lijkt het alsof de koppelomvormer ergens klemt en dan met verhoogd toerental (wat de serieuze snok dan zou geven) tegen versnellingsbak aanvliegt.
Maar wat ik eerder denk dat het is, is dat het probleem niet bij de koppelomvormer zit , maar bij de versnellingsbak.
Stel dat je een soepbord hebt dat je loodrecht op een stok hebt gekleefd. Dat soepbord noemen we je koppelomvormer en maakt ronddraaiende bewegingen doordat je cilinders die in beweging brengen( zoals het grote wiel van een ouderwetse stoomtrein ).
Je hebt nog zo'n bord met ook een stok aan.
Je brengt het eerste bord heel langzaam tot bij het tweede bord. Het eerste bord draait 1000 rondjes per minuut rond. Heel langzaam schuift dat tegen het tweede bord aan. Door de wrijving begint ook dat tweede bord te draaien. Met als gevolg dat ook de stok dat aan dat tweede bord zit meedraait.
Zet op het uiteinde van die stok een tandwiel. Dat tandwiel staat in verbinding met je versnellingsbak (dat op zijn beurt uit 4 tandwielen bestaat. Als je es binnenin een grote graanmolen bent geweest, weet je ongeveer hoe dat er moet uitzien.)
In je auto zit een boordcomputer die je automatische versnellingsbak vertelt wanneer de koppelomvormer zich effe moet terugtrekken om de "stick on a plate" naar een kleiner tandwiel te brengen. Eens dat gedaan is, zal de koppelomvormer zich weer tegen het tweede bord aannestelen en het tweede tandwiel in beweging brengen.
Wat ik dus wil uitleggen. Moest je koppelomvormer kapot zijn, dan zou je niet 1 keer een "serieuze snok" moeten gewaar worden. Maar 4 keer (elke keer je motor in een hogere versnelling geraakt.)
Dus mijns inziens is gewoon het tandwiel van je eerste versnelling versleten.
Het zou bijvoorbeeld kunnen dat dat tandwiel maar 1 deftig tandje meer heeft, waardoor de motor moeite heeft om grip te krijgen daarop. Dat zou niet alleen de "serieuze snok" verklaren, maar meteen ook kunnen verklaren waarom er zogezegd speling op je achteras zit. Immers die schok wordt telkens overgezet op je aandrijfas (ik noem dat de Cardan, maar kdenk dat het officiele woord "aandrijfas" moet zijn zeker he?) waardoor ook de achteras schokkerige bewegingen maakt.
Conclusie : (en ik blijf er bij...) versnellingsbak reviseren.
_________________ 200 liters of gas, 100 liters of gasoline and an idiot behind the wheel. I dare you to make me angry.
|
|
|
|
|
amtrans
|
Berichttitel: Geplaatst: vr dec 28, 2007 09:35 |
|
|
Vanner |
|
Geregistreerd op: za dec 22, 2007 20:46 Berichten: 266 Woonplaats: dordrecht
|
Het simpelste en goedkoopste om het probleem proberen op te lossen
is een of meerdere keren je transmissie olie en filter te wisselen.
Zoals u het beschrijft lijkt het wel of er weinig ATF gewisseld is of heel lang
geleden...
Vertel eens welke transmissie heeft u??
|
|
|
|
|
insanity
|
Berichttitel: Geplaatst: vr dec 28, 2007 12:48 |
|
|
Vanner |
|
Geregistreerd op: zo mei 06, 2007 18:24 Berichten: 294 Woonplaats: zwevegem
|
da probleem eb ek ook al gehad en was gedaan met gewoon de olie bij te vullen
|
|
|
|
|
vanman
|
Berichttitel: Geplaatst: vr dec 28, 2007 15:35 |
|
|
insanity schreef: 250 euro voor een koppelomvormer te laten reviseren??? koop dan beter ineens ne nieuwen
je originele is altijd de beste keuze voor straatgebruik. en voor sommige wagens is een nieuwe moeilijker te vinden dan voor andere.+ een vervanging zal je waarschijnlijk wel meer kosten eer em hier in belgie ligt.
je kan em mischien "goedkoop vinden op een website in amerika, ga hier maar es prijs vragen.
|
|
|
|
|
insanity
|
Berichttitel: Geplaatst: vr dec 28, 2007 18:39 |
|
|
Vanner |
|
Geregistreerd op: zo mei 06, 2007 18:24 Berichten: 294 Woonplaats: zwevegem
|
voor sommige wagens mss moeilijker om aan te raken, maar toch nie vo een chevy-boite
|
|
|
|
|
joff
|
Berichttitel: Geplaatst: vr dec 28, 2007 19:38 |
|
|
amtrans schreef: Het simpelste en goedkoopste om het probleem proberen op te lossen is een of meerdere keren je transmissie olie en filter te wisselen. Zoals u het beschrijft lijkt het wel of er weinig ATF gewisseld is of heel lang geleden...
Vertel eens welke transmissie heeft u??
een Th700R4 denk ik ...
en ja de transmissie olie is niet meer zo rood...
|
|
|
|
|
|