Inloggen    Forum    Registreren    Zoeken    Help

Forumoverzicht » Chevrolet & GMC » Mechanisch (Chevy & GMC)




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Verwarming
 Bericht Geplaatst: zo nov 25, 2007 22:35 
hoi
ik heb een chevy g20 bj 1989 en mijn verwarming doet het niet , enkel koude lucht?...

iemand voorstellen tips?

ik hoor het graag


joff


Omhoog 
  
 
 Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: ma nov 26, 2007 09:57 
Offline
Vanner
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: wo apr 11, 2007 09:41
Berichten: 702
Radiator naar de zak. Zit er nog water in?
Zoniet, waterreservoir openen en wat water ingieten. En dan es onder je Van kruipen om te zien of het er niet van onder terug uitsijpelt.
Ik zou je in elk geval aanraden om niet te ver te rijden met een Van waarvan de radiator niet werkt. Want die wordt dan compleet gekoeld op zijn vliegwiel (dat heet anders zenne, maar ik kan er niet op komen...dat ding dat ronddraait en koele lucht in je motorblok brengt...) en die kan je Van niet voldoende koelen op grote afstanden.

Alhoewel...kzit nu te twijfelen. Moest je radiator naar de zak zijn, zou hij eigenlijk enkel warme lucht moeten kunnen blazen en geen kouwe...
Ben je zeker dat je Airco niet aanstaat?

_________________
200 liters of gas, 100 liters of gasoline and an idiot behind the wheel. I dare you to make me angry.


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: ma nov 26, 2007 15:22 
of je kachelradiator bevat geen water, dan is je koelwaterpeil gedaald en moet je bijvullen. dit kan niet via je grote radiator, deze kan vol zitten, je kachelradiator zit hoger en daar gaat er als eerste lucht zitten bij te weinig koelwater.
of je afsluitkraan krijgt geen vacuum. sommige kachelradiators hebben een vacuum bedioende afsluitkraan. ook de kraan kan defekt zijn.
of de bediening binenin de van kan defekt zijn,,een losse vacuumleiding bvb waardoer die afsluitkraan dicht blijft. opgelet,,niet elke van heeft een afsluitkraan. deze kraan zit meestal gewoon tussen de dunne darm die naar je kachelradiator gaat.

begin eerst met te kijken naar je waterpeil in je overloop tank. als de motor warm staat moet je daar tussen max en min staan.


Omhoog 
  
 
 Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: di nov 27, 2007 16:42 
koelwater is ok zit int midden bij bijdrijftemeratuur...


Omhoog 
  
 
 Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: wo nov 28, 2007 11:06 
Offline
Vanner
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: wo apr 11, 2007 09:41
Berichten: 702
Koelwater moet propvol zitten wanneer auto warm gedraaid heeft. (Toch bij types van voor '95) .
kGa effe de simplistische toer op , maar je moet het mij maar niet kwalijk nemen.
Wanneer je je motorkap opendoet en je kijkt er in, dan is het reservoir voor je koelwater, de witgele bak uiterst links. Daar zit normaal gezien een zwarte dop op. Wanneer je wagen koud staat, dan zie je daar amper water in staan. Dat is normaal. Maar wanneer je een 10tal km gereden hebt met je Van en die dus goed warm staat, dan moet dat water haast helemaal tot bovenaan je reservoir staan. (Vlak onder de zwarte dop is een indicatiestreep aangebracht. Dat is de indicator voor je waterniveau bij warme motor.)
Je mag die dop gerust opendraaien als de motor warm staat, dat kan geen kwaad. Ik zou je aanraden om ook eens aan dat water te ruiken. Als het ruikt naar wisky , dan wil dat zeggen dat er koelvloeistof in zit en zou ik je aanraden om daar ook koelvloeistof bij te gieten. (Dit heeft als voordeel dat je motor niet bevriest in de winter en ook niet roest.)
Als het water ijzerachtig ruikt (en er wat bruin uitziet...) dan zou ik je aanraden om het water uit je radiator te laten stromen en es goed te reinigen. (Onder in je radiator zit een kraantje dat je kan opendraaien. (Beetje zoals bij radiators in je huis...) Gewoon opendraaien en laat het water er maar uit stromen.

(En 9 op de 10 keer zal dat kraantje afbreken als ge daar een sleutel op zet. :oops: En dat is een kostelijk grapje. Dus wat je beter doet, is de rubberslang zoeken die onder aan je radiator zit en die gewoon losmaken. Dat zit normaal vast met zo'n ijzeren bindringetje. Losdraaien en nadat je tank leeg is, gewoon weer vastzetten. )

Daarna waterslang in je vuldop en laat het maar goed stromen tot er helder water uit je radiator komt. Laat hem dan leeglopen en giet er koelvloeistof in. Of gedistileerd water. (Voor leken...dat is dat water dat uw vrouw gebruikt voor haar strijk :wink: )Gewoon water vergroot de kans dat je radiator vanbinnenuit begint te roesten.
In elk geval, het waterreservoir moet bij warme motor, volledig vol zijn. anders heb je lucht in je radiator.

En nog zeggen dat ik niets van mijn Chevy ken :lol: ...

_________________
200 liters of gas, 100 liters of gasoline and an idiot behind the wheel. I dare you to make me angry.


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: wo nov 28, 2007 11:31 
goed uitgelegd koffietje, maar ik denk wel dat em genoeg water heeft steken. overflowbotle is halfvol op bedrijfstemp....dus
joff schreef:
koelwater is ok zit int midden bij bijdrijftemeratuur...


ok,,dan zit em wel vol genoeg denk ik.
let wel,,je kachelradiator en je grote radiator zijn twee apparte radiatoren.
je weet je kachelradiator toch wel zitten hoop ik???????
controleer dan of je kachelradiator warm water krijgt. voel eens aan de ingaande darm voor en na de afsluitkraan. geen warme/bijna hete darm na de kraan,,,dan kijk of beter, check je of de afsluitkraan vacuum krijgt als je in het interieur de keuze schakelaar op warm hebt staan. krijgt ze vacuum maar opent ze niet dan is de kraan defekt. geen vacuum? dan daarop verder zoeken ,de oorzaak kan dan simpel een losse vacuumleiding zijn of je kachelbediening in je interieur,,daar kan een vacuumschakelaar inzitten. ik zeg kan omdat ik dodge rijdt,,,ik weet niet hoe het bij je chevy exact zit ,maar meestal is het principe hetzelfde.dus je vcuumleidingen lopenm door de firewall tot onder je dashbord tot bij je keuzeschakelaar .
met alle technische hulp die je nu al gekregen hebt moet je nu zelf op zoek gaan en zeker vinden wat er scheelt.

een fout in een auto is altijd elimineren tot je de oorzaak hebt. een fout is zelden op te lossen door een simpele vraag te stelllen en te denken dat er een pasklaar antwword op volgt, er kunnen altijd meerdere onderdelen de mogelijke oorzaak zijn en die moet je zelf uitfilteren. laat je dit doien, dan komen er een pak werkuren aan te pas. het is best mogelijk dat je een paar uur zioet bent met het vinden van de juiste oorzaak.

en een deftig manual is eigelijk feitelijk uiteraard natuurlijk ook een must.
zonder zit je maar wat te prutsen,zeker als je geen ervaring hebt met amis


pfffff en dat allemaal op een qwerty

nog een vraag rijd je van op lpg?


Omhoog 
  
 
 Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: wo nov 28, 2007 13:52 
jeps maar dan weer niet op naft :)




alvast bedankt iedereen voor de moed en uitleg ik ga dit weekend op zoek!

hoevol moet die kachelradiator zijn?...


Omhoog 
  
 
 Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: wo nov 28, 2007 20:51 
bomvol. maar je kan dat niet checken. er mag geen lucht in je systeem zitten. als je water afkoelt dan krimpt dit redelijk veel. hierdoor ontstaat er een vacuum in je koelsysteem dit vacuum zuigt dan het water dat in de overloop tank zit op en vult alzo vanzelf het systeem volledig op. je moet dus eigelijk zorgen dat je met een warm blok een overflowtank hebt die zeker boven het minimuumpeil staat.
ok.

als hij op gas hapert, stilvalt en pas weer opstart na een tijd, dan heb je zeker te weinig water zitten want dan bevriest je verdamper. vandaar dat ik vroeg of em op gas draait. wel dus, dan heb je waarschijnlijk wel voldoende water zitten. ik zeg wel waarschijnlijk.

vullen kan je door je overflow tank goe bij te vullen bij warme motor,,,,dan laten koelen,,,dan weer warm draaien en eventueel weer vullen. dit een tijdje volhouden... en niet door je radiator te vullen, want langs daar krijg je em nooit vol,. hij moet zichzelf door het vacuum dat ontstaat vh afkoelen volzuigen.


Omhoog 
  
 
 Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: wo nov 28, 2007 22:22 
Offline
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: za nov 12, 2005 14:53
Berichten: 1208
Woonplaats: waregem
thermostaat.... ik zeg zomaar iets, ik heb de moed nog niet gevonden om de vorige berichten allemaal te lezen :?
dat is voor morgen... Nu.... eentje gaan drinken in gent!
Santé

_________________
chevy g20 '92 lowtop van;
---my other ride... is your sister!---


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: wo nov 28, 2007 23:07 
Offline
Vanner
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: wo apr 11, 2007 09:41
Berichten: 702
Chique Van trouwens (net je logootje gezien.)

_________________
200 liters of gas, 100 liters of gasoline and an idiot behind the wheel. I dare you to make me angry.


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: vr nov 30, 2007 02:35 
Hey

Ik had juist hetzelfde met mijne kleine Chevy,
Ze blies alleen maar koude lucht .
Thermostaat vervangen, radiator en kachel doorgeblazen en gespoeld,
onlucht enz ....
Wat was het resultaat ???
Eén onnozel vacuumdarmpje dat losgeraakt was .

Dus mss iets voor Joff ?


Mvgr


Omhoog 
  
 
 Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: vr nov 30, 2007 10:51 
ben schreef:
Hey

Ik had juist hetzelfde met mijne kleine Chevy,
Ze blies alleen maar koude lucht .
Thermostaat vervangen, radiator en kachel doorgeblazen en gespoeld,
onlucht enz ....
Wat was het resultaat ???
Eén onnozel vacuumdarmpje dat losgeraakt was .

Dus mss iets voor Joff ?


Mvgr


inderdaad, dat vacuumdarmpje bedient de afsluitkraan van je verwarmings darmen naar je kacheradiator..


Omhoog 
  
 
 Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: di dec 18, 2007 16:30 
ben aant zoeken :)
heb wat vrije tijd nu :)

waar zit da darmke ergens?
cheerio


Omhoog 
  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
 
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ] 

Forumoverzicht » Chevrolet & GMC » Mechanisch (Chevy & GMC)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten

 
 

 
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron