Streetvanners Belgium vzw
http://streetvanners.be/forum/

Koelvloeistofniveau motor
http://streetvanners.be/forum/viewtopic.php?f=7&t=1312
Pagina 1 van 1

Auteur:  Geert DP [ di jan 06, 2009 19:56 ]
Berichttitel:  Koelvloeistofniveau motor

Hoi allemaal. Zoals jullie al dan niet weten kocht ik een 98 Chevy express met 5.7l motor. Nu viel me op als ik het koelvloeistofniveau van de motor wou checken op vorstbeveiliging, dit reservoir te laag stond. Goed, opgevuld tot aan de melding en pijl "cold" wat toch juiste niveau is bij koude motor dacht ik) en dan de motor gestart en laten draaien. En nu komt het! Is het normaal dat als de motor warm komt, hij dit hele reservoir leeg trekt? Ik dacht eerst dat er gewoon te weinig water had ingezeten en er lucht in systeem zat, dus na afkoelen motor opnieuw gecontroleerd en dan stond al de koelvloeistof weer in het reservoir én op het juiste niveau!!! Kan iemand me dit eens uitleggen? :? Bedankt. Geert

Auteur:  Koffietje [ di jan 06, 2009 21:02 ]
Berichttitel:  Re: Koelvloeistofniveau motor

Bij verhitting zet ijzer uit. Dus ook je radiatoren. Daardoor hebben die meer volume. (Ben hier maar wat uit mijn nek aan t lullen zenne, maar kmoet zeggen, bij mij is dat ook zo dat mijn waterpeil wegzakt als ik de motor laat draaien)

Auteur:  zotten dré odb [ wo jan 07, 2009 06:12 ]
Berichttitel:  Re: Koelvloeistofniveau motor

bij mij ook, vorige week had ik zelf wa plekken met vloeistof onder mijn moter liggen, nu niet meer, radiator zelf vol en gemeten en kon tot min 12? is da goed?

Auteur:  Geert DP [ wo jan 07, 2009 09:55 ]
Berichttitel:  Re: Koelvloeistofniveau motor

OKeej. Lijkt dus normaal te zijn. Oef. Bedankt.

Auteur:  Geert DP [ wo jan 07, 2009 16:54 ]
Berichttitel:  Re: Koelvloeistofniveau motor

Koffietje schreef:
Bij verhitting zet ijzer uit. Dus ook je radiatoren. Daardoor hebben die meer volume. (Ben hier maar wat uit mijn nek aan t lullen zenne, maar kmoet zeggen, bij mij is dat ook zo dat mijn waterpeil wegzakt als ik de motor laat draaien)

Inderdaad uit je nek aan het lullen :lol: :lol: :lol: Ligt volgens mij gewoon aan een appart circuit dat opent als de motor warm wordt! een iets anders systeem als europese en andere maar ja zo zijn de amerikanen nu eenmaal hé!! Dat het volledig leeg komt is ook mij een raadsel... :?

Auteur:  Koffietje [ wo jan 07, 2009 17:51 ]
Berichttitel:  Re: Koelvloeistofniveau motor

Damn, kvond mijne uitleg anders ook niet slecht gevonden zenne. :oops:

Auteur:  vanity [ wo jan 07, 2009 20:13 ]
Berichttitel:  Re: Koelvloeistofniveau motor

Let op: koelvloeistofreservoir moet bij koude motor altijd op min. staan, dit om te voorkomen dat er lucht in het systeem komt bij koude start,naarmate de motor warmer wordt moet het peil stijgen daar de vloeistof uitzet en deze wordt opgevangen in het reservoir [ gesloten systeem ] de radiateurdop werkt met over en onderdruk om er voor te zorgen dat het systeem altijd vol is. indien dit niet het geval is zeker controleren op lekkages evt. laten afpersen. veel kleine lekjes niet direct zichtbaar daar de koelvloeistof verdampt op de warme motor of kachel 's. vorstindex altijd -20 of lager ivm. de rijwindt die kan het onderste gedeelte vd radiator doen bevriezen waardoor er geen sirculatie meer bestaat.[koken bij vriestemp.]. eventuele vragen gewoon stellen. :D

Auteur:  Geert DP [ do jan 08, 2009 10:38 ]
Berichttitel:  Re: Koelvloeistofniveau motor

[quote="vanityLet op: koelvloeistofreservoir moet bij koude motor altijd op min. staan dit om te voorkomen dat er lucht in het systeem komt bij koude start,naarmate de motor warmer wordt moet het peil stijgen daar de vloeistof uitzet en deze wordt opgevangen in het reservoir [ gesloten systeem ] de radiateurdop werkt met over en onderdruk om er voor te zorgen dat het systeem altijd vol is. indien dit niet het geval is zeker controleren op lekkages evt. laten afpersen. veel kleine lekjes niet direct zichtbaar daar de koelvloeistof verdampt op de warme motor of kachel 's. vorstindex altijd -20 of lager ivm. de rijwindt die kan het onderste gedeelte vd radiator doen bevriezen waardoor er geen sirculatie meer bestaat.[koken bij vriestemp.]. eventuele vragen gewoon stellen. :D[/quote]


Stijgen? Bij iedereen hier daalt het peil tot bijna leeg als de motor warm komt! Hoe komt dat dan? :?

Auteur:  vanity [ za jan 10, 2009 12:06 ]
Berichttitel:  Re: Koelvloeistofniveau motor

Waarschijnlijk lucht in het systeem, denk aan kachel's en heel kleine verliezen,maar het lijkt mij verstandig om bij afwijkende zaken het koelsysteem grondig te controleren.

Auteur:  Geert DP [ za jan 10, 2009 20:49 ]
Berichttitel:  Re: Koelvloeistofniveau motor

Klopt toch iets niet dan, want bij draaien zakt het peil tot bijna leeg en mocht dit komen door lucht in syteem, zou nadien bij afkoelen motor het peil niet weerkeren tot op juist niveau hé?! Of heb ik het mis!! :?

Auteur:  Ollie [ za jan 10, 2009 22:02 ]
Berichttitel:  Re: Koelvloeistofniveau motor

:idea: :idea: ik denk dat het koelwaterpeil zakt bij een warme moter doordat de thermostaat open gaat en je dan een langer watercircuit hebt dan bij een koude moter met gesloten thermostaat .
allez denk dat ze mij dat in de tijd zo hebben proberen te leren op school é :idea: :idea:

:idea: bij koude motor peil op max denk ik

Auteur:  vanity [ zo jan 11, 2009 11:31 ]
Berichttitel:  Re: Koelvloeistofniveau motor

Hoy, ik denk dat er een misverstand is over het systeem, we hebben het over een gesloten systeem dit hoort altijd geheel gevuld te zijn waarbij het expansievat alleen dient om uitzetting en krimpen van de vloeistof op te vangen ism de radiatorstop.
Met andere woorden, als het systeem geheel gevuld is maakt het geen verschil of het korte [opwarmen] of lange [koelen] cicuit in gebruik is.

Auteur:  Geert DP [ zo jan 11, 2009 14:58 ]
Berichttitel:  Re: Koelvloeistofniveau motor

Ik denk dat "olie" het bij het rechte eind heeft. IS omgekeerd als bij Europese wagens, daar stijgt peil bij warme motor. Wat betreft radiatorstop, daar heb ik mijn twijfels over. Ik krijg hem niet los!! Komt dan maar ineens nieuwe op nadat ik oude heb los gekregen. :D

Auteur:  Geert DP [ vr maart 19, 2010 19:58 ]
Berichttitel:  Re: Koelvloeistofniveau motor

En zo is het nu :wink: Bij warme motor stijgt het peil. Op de voorkant vh expansievatje staat een pijl met daarbij geschreven cold. Dat is het niveau tot waar het water moet staan met een koude motor. Als de motor daarna warm wordt stijgt het peil. De radiatordop is eigenlijk een overdrukbeveiliging die voorkomt dat je koelsysteem op overdruk komt.

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/