Inloggen    Forum    Registreren    Zoeken    Help

Forumoverzicht » Chevrolet & GMC » Electrisch systeem (Chevy & GMC)




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Batterij defect?
 Bericht Geplaatst: zo mei 18, 2008 13:14 
Offline
Vanner
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: di jul 10, 2007 08:58
Berichten: 94
Woonplaats: Gent
Mijn batterij is heel zwak. Na een dag stil te staan valt het terug tot 10.25V. Ik kan nog net starten.
Mijn batterij is onderhoudsvrij. Er is enkel een rond doorzichtig oogje waar je kunt zien of de batterij geladen is of niet (groen = vol, zwart = leeg).
Wanneer de motor draait, is er meer dan 14.5V, dus ik denk niet dat het aan de alternator ligt. Na een rit is er ook meer dan 12V maar je ziet de voltage zeer snel zakken.
Ik heb met een multimeter het verbruik gemeten. Zonder verbruikers, zelfs zonder alarm is er 0.22A. Is dit normaal?


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Batterij defect?
 Bericht Geplaatst: zo mei 18, 2008 20:05 
hoe oud is de bat?
kem da ook , kan da zijn te weinig ah?...


Omhoog 
  
 
 Berichttitel: Re: Batterij defect?
 Bericht Geplaatst: zo mei 18, 2008 21:05 
Offline
Vanner
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: do sep 27, 2007 16:40
Berichten: 904
Woonplaats: Deinze Oost vlaanderen
Denkdaje een probleemke ebt mee den altenaror normaal mag hij 14 volt geven en bij een vol geladen batterij mag hij niet meer bijladen. Denk dat u batterij uit gekookt is

_________________
AfbeeldingCHEVY 5.7 GLADIATOR CONVERSION VAN

LIFE IS GREAT WHEN YOU DRIVE A V8


BALUBA Conversions inc.

COTD's Kustom Shop


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Batterij defect?
 Bericht Geplaatst: zo mei 18, 2008 23:01 
Offline
Vanner
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: di jul 10, 2007 08:58
Berichten: 94
Woonplaats: Gent
Geen idee hoe oud het is. Ah weet ik ook niet. Staat misschien op de zijkant, ik heb de battrij er niet uitgehaald.

Hoe worden onderhoudsvrije batterijen getest of ze nog goed zijn? Ze zijn toch volledig afgesloten?


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Batterij defect?
 Bericht Geplaatst: zo mei 18, 2008 23:16 
Offline
Vanner
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: za aug 12, 2006 11:42
Berichten: 455
Woonplaats: Tongeren
0.22 Ampere is normaal volgens mij.
Je batterij zal versleten zijn. :?

_________________
Express high top van 1999.


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Batterij defect?
 Bericht Geplaatst: ma mei 19, 2008 08:33 
Offline
Vanner
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: wo apr 11, 2007 09:41
Berichten: 702
batterij moet ongeveer om de vier jaar vervangen worden.
De verkoopsdatum staat meestal tussen de twee polen van je batterij op een stickertje geplakt. (misschien wel beetje vet en roet wegvegen eerst :-) )

Bij een gewone batterij zou ik zeggen...kijk es of het niveau hoog genoeg staat van de vloeistof . en als dat niet zo is, gewoon bijvullen met gedistilleerd water (moeder de vrouw doet daarmee haar strijk).
Maar ik weet eigenlijk niet wat een "onderhoudsvrije batterij" is.

Dat je verbruik hebt, zelfs nadat alles stil ligt, is wel normaal. er liggen altijd zaken aan waar je niet direct aan denkt. Het geheugen van je autoradio bijvoorbeeld of een binnenboordcomputer of het verklikkerlichtje van je gps,...

_________________
200 liters of gas, 100 liters of gasoline and an idiot behind the wheel. I dare you to make me angry.


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Batterij defect?
 Bericht Geplaatst: ma mei 19, 2008 08:51 
Offline
Vanner
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: di jul 10, 2007 08:58
Berichten: 94
Woonplaats: Gent
'Onderhoudsvrij' = gesloten batterij. Er kan geen vloeistof aan toegevoegd worden.

Andere vraag: Valt dit nu onder waarborg? Ik heb mijn van nog geen jaar geleden bij een garage gekocht. Op mijn factuur staat er niets speciaals om zoiets uit te sluiten. Volgens de garagist niet omdat 'je bij een tweedehands auto geen splinternieuw batterij moet verwachten'...


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Batterij defect?
 Bericht Geplaatst: ma mei 19, 2008 08:58 
Offline
Vanner
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: wo apr 11, 2007 09:41
Berichten: 702
Waarborg omvat alles wat niet te maken heeft met "normale slijtage".
Een batterij valt daar jammer genoeg niet onder.
Anderzijds is het wel zo dat een garagist , alvorens de wagen te verkopen, erop moet letten dat de wagen gebruiksklaar staat. Dus als daar bijvoorbeeld een batterij van 10 jaar oud in zit , dan had hij wel moeten voorzien dat die misschien wel es defect zou kunnen zijn. Er bestaat een checklist van 40 punten waarop een garagist moet letten alvorens de wagen te verkopen. Batterij en banden staan daar ook onder. Maar das een grijze zone natuurlijk.

Check eerst de leeftijd van je batterij. Daar staan ook garanties op (ik dacht tot 2 jaar garantie voor een batterij)

_________________
200 liters of gas, 100 liters of gasoline and an idiot behind the wheel. I dare you to make me angry.


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Batterij defect?
 Bericht Geplaatst: ma mei 19, 2008 15:34 
Offline
Vanner
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: di jul 10, 2007 08:58
Berichten: 94
Woonplaats: Gent
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

CCA 800, RC 140 -> 60Ah als ik goed kan rekenen :)

Misschien interessant voor mensen die hun batterij gaan vervangen:
If you replace a sealed maintenance free battery in a GM car with a non-sealed lead-antimony or lead-antimony/calcium low maintenance battery, you will need to check the electrolyte levels more often. This is because GM sets their voltage regulators at higher charging voltage, 14.8 volts, to recharge the sealed maintenance free lead-calcium/calcium batteries, like the original AC Delco batteries.

bron: http://www.pacificpowerbatteries.com/ab ... rfaq7.html


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Batterij defect?
 Bericht Geplaatst: ma mei 19, 2008 19:14 
Offline
Vanner
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: wo apr 11, 2007 09:41
Berichten: 702
Et pour les flamands...la meme chose. :mrgreen:

Vrij vertaald : Als je een verzegelde onderhoudsvrije batterij vervangt door een gewone lood-"antimony(ik ken dat woordje niet...) of nog wat andere moeilijke woorden die ik niet ken... dan moet je de elektrische waarden van je batterij meer controleren. (amperage, voltage,...). Dat komt doordat GM zijn voltageregelaars op 14.8 volt plaatst. Dat is hoger dan bij gewone wagens, omdat GM loodvrije Calcium calcium batterijen gebruikt, zoals bijvoorbeeld de originele Delco batterijen.

_________________
200 liters of gas, 100 liters of gasoline and an idiot behind the wheel. I dare you to make me angry.


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Batterij defect?
 Bericht Geplaatst: di mei 20, 2008 08:49 
Offline
Vanner
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: di jul 10, 2007 08:58
Berichten: 94
Woonplaats: Gent
Koffietje schreef:
batterij moet ongeveer om de vier jaar vervangen worden. ....


Ik heb de datumcode kunnen vinden: 2K029. Omgerekend: 10/2002. Mijn van is van 9/2003. De originele batterij was net kapot toen ik mijn van ging afhalen. De garagist heeft dan de batterij van zijn eigen van in de mijne geplaatst. De grijze zone ivm waarborg wordt al wat meer z/w?


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Batterij defect?
 Bericht Geplaatst: di mei 20, 2008 09:48 
Offline
Vanner
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: wo apr 11, 2007 09:41
Berichten: 702
Mja, dan is die batterij al 6 jaar oud. Das wel normaal dat die dan versleten is he.
Maar jij hebt je Van nog niet zo lang he. In feite had je moeten reageren toen de garagist zijn eigen batterij in jouw wagen dumpte. Dan had je op je strepen moeten staan en hem moeten zeggen dat je een nieuwe batterij verwachtte.
Nu mag je er volgens mij wel naar fluiten. Je hebt een beetje een flamboyante garagist. (wie is het trouwens?).
Wat je vanaf nu altijd moet doen , is de verpakking vragen van het stuk en een eventuele faktuur. Op die manier ben je (bijna) zeker dat hij geen tweedehandsstukken in je Van steekt.

_________________
200 liters of gas, 100 liters of gasoline and an idiot behind the wheel. I dare you to make me angry.


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Batterij defect?
 Bericht Geplaatst: do jun 12, 2008 12:51 
Offline
Vanner
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: di jul 10, 2007 08:58
Berichten: 94
Woonplaats: Gent
Batterij is ondertussen vervangen onder garantie. Het is een Europese geworden met adapters voor de aansluitingen.

Citaat:
CCA 800, RC 140 -> 60Ah als ik goed kan rekenen

Niet volledig juist. Een batterij mag tot max een bepaald percentage van zijn vermogen gebruikt worden. Bij deep cycle of huishoudbatterijen is dat 50%. Bij startbatterijen weet ik het niet. Het zal dus meer dan 60Ah moeten zijn.


Omhoog 
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
 
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ] 

Forumoverzicht » Chevrolet & GMC » Electrisch systeem (Chevy & GMC)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 66 gasten

 
 

 
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron