Auteur |
Bericht |
Eric
|
Berichttitel: Batterij defect? Geplaatst: zo mei 18, 2008 13:14 |
|
|
Vanner |
|
Geregistreerd op: di jul 10, 2007 08:58 Berichten: 94 Woonplaats: Gent
|
Mijn batterij is heel zwak. Na een dag stil te staan valt het terug tot 10.25V. Ik kan nog net starten. Mijn batterij is onderhoudsvrij. Er is enkel een rond doorzichtig oogje waar je kunt zien of de batterij geladen is of niet (groen = vol, zwart = leeg). Wanneer de motor draait, is er meer dan 14.5V, dus ik denk niet dat het aan de alternator ligt. Na een rit is er ook meer dan 12V maar je ziet de voltage zeer snel zakken. Ik heb met een multimeter het verbruik gemeten. Zonder verbruikers, zelfs zonder alarm is er 0.22A. Is dit normaal?
|
|
|
|
|
joff
|
Berichttitel: Re: Batterij defect? Geplaatst: zo mei 18, 2008 20:05 |
|
|
hoe oud is de bat? kem da ook , kan da zijn te weinig ah?...
|
|
|
|
|
bleu bear
|
Berichttitel: Re: Batterij defect? Geplaatst: zo mei 18, 2008 21:05 |
|
|
Vanner |
|
Geregistreerd op: do sep 27, 2007 16:40 Berichten: 904 Woonplaats: Deinze Oost vlaanderen
|
Denkdaje een probleemke ebt mee den altenaror normaal mag hij 14 volt geven en bij een vol geladen batterij mag hij niet meer bijladen. Denk dat u batterij uit gekookt is
_________________ CHEVY 5.7 GLADIATOR CONVERSION VAN LIFE IS GREAT WHEN YOU DRIVE A V8BALUBA Conversions inc.COTD's Kustom Shop
|
|
|
|
|
Eric
|
Berichttitel: Re: Batterij defect? Geplaatst: zo mei 18, 2008 23:01 |
|
|
Vanner |
|
Geregistreerd op: di jul 10, 2007 08:58 Berichten: 94 Woonplaats: Gent
|
Geen idee hoe oud het is. Ah weet ik ook niet. Staat misschien op de zijkant, ik heb de battrij er niet uitgehaald.
Hoe worden onderhoudsvrije batterijen getest of ze nog goed zijn? Ze zijn toch volledig afgesloten?
|
|
|
|
|
vindikator
|
Berichttitel: Re: Batterij defect? Geplaatst: zo mei 18, 2008 23:16 |
|
|
Vanner |
|
Geregistreerd op: za aug 12, 2006 11:42 Berichten: 455 Woonplaats: Tongeren
|
0.22 Ampere is normaal volgens mij. Je batterij zal versleten zijn.
_________________ Express high top van 1999.
|
|
|
|
|
Koffietje
|
Berichttitel: Re: Batterij defect? Geplaatst: ma mei 19, 2008 08:33 |
|
|
Vanner |
|
Geregistreerd op: wo apr 11, 2007 09:41 Berichten: 702
|
batterij moet ongeveer om de vier jaar vervangen worden. De verkoopsdatum staat meestal tussen de twee polen van je batterij op een stickertje geplakt. (misschien wel beetje vet en roet wegvegen eerst ) Bij een gewone batterij zou ik zeggen...kijk es of het niveau hoog genoeg staat van de vloeistof . en als dat niet zo is, gewoon bijvullen met gedistilleerd water (moeder de vrouw doet daarmee haar strijk). Maar ik weet eigenlijk niet wat een "onderhoudsvrije batterij" is. Dat je verbruik hebt, zelfs nadat alles stil ligt, is wel normaal. er liggen altijd zaken aan waar je niet direct aan denkt. Het geheugen van je autoradio bijvoorbeeld of een binnenboordcomputer of het verklikkerlichtje van je gps,...
_________________ 200 liters of gas, 100 liters of gasoline and an idiot behind the wheel. I dare you to make me angry.
|
|
|
|
|
Eric
|
Berichttitel: Re: Batterij defect? Geplaatst: ma mei 19, 2008 08:51 |
|
|
Vanner |
|
Geregistreerd op: di jul 10, 2007 08:58 Berichten: 94 Woonplaats: Gent
|
'Onderhoudsvrij' = gesloten batterij. Er kan geen vloeistof aan toegevoegd worden.
Andere vraag: Valt dit nu onder waarborg? Ik heb mijn van nog geen jaar geleden bij een garage gekocht. Op mijn factuur staat er niets speciaals om zoiets uit te sluiten. Volgens de garagist niet omdat 'je bij een tweedehands auto geen splinternieuw batterij moet verwachten'...
|
|
|
|
|
Koffietje
|
Berichttitel: Re: Batterij defect? Geplaatst: ma mei 19, 2008 08:58 |
|
|
Vanner |
|
Geregistreerd op: wo apr 11, 2007 09:41 Berichten: 702
|
Waarborg omvat alles wat niet te maken heeft met "normale slijtage". Een batterij valt daar jammer genoeg niet onder. Anderzijds is het wel zo dat een garagist , alvorens de wagen te verkopen, erop moet letten dat de wagen gebruiksklaar staat. Dus als daar bijvoorbeeld een batterij van 10 jaar oud in zit , dan had hij wel moeten voorzien dat die misschien wel es defect zou kunnen zijn. Er bestaat een checklist van 40 punten waarop een garagist moet letten alvorens de wagen te verkopen. Batterij en banden staan daar ook onder. Maar das een grijze zone natuurlijk.
Check eerst de leeftijd van je batterij. Daar staan ook garanties op (ik dacht tot 2 jaar garantie voor een batterij)
_________________ 200 liters of gas, 100 liters of gasoline and an idiot behind the wheel. I dare you to make me angry.
|
|
|
|
|
Eric
|
Berichttitel: Re: Batterij defect? Geplaatst: ma mei 19, 2008 15:34 |
|
|
Vanner |
|
Geregistreerd op: di jul 10, 2007 08:58 Berichten: 94 Woonplaats: Gent
|
CCA 800, RC 140 -> 60Ah als ik goed kan rekenen Misschien interessant voor mensen die hun batterij gaan vervangen: If you replace a sealed maintenance free battery in a GM car with a non-sealed lead-antimony or lead-antimony/calcium low maintenance battery, you will need to check the electrolyte levels more often. This is because GM sets their voltage regulators at higher charging voltage, 14.8 volts, to recharge the sealed maintenance free lead-calcium/calcium batteries, like the original AC Delco batteries. bron: http://www.pacificpowerbatteries.com/ab ... rfaq7.html
|
|
|
|
|
Koffietje
|
Berichttitel: Re: Batterij defect? Geplaatst: ma mei 19, 2008 19:14 |
|
|
Vanner |
|
Geregistreerd op: wo apr 11, 2007 09:41 Berichten: 702
|
Et pour les flamands...la meme chose. Vrij vertaald : Als je een verzegelde onderhoudsvrije batterij vervangt door een gewone lood-"antimony(ik ken dat woordje niet...) of nog wat andere moeilijke woorden die ik niet ken... dan moet je de elektrische waarden van je batterij meer controleren. (amperage, voltage,...). Dat komt doordat GM zijn voltageregelaars op 14.8 volt plaatst. Dat is hoger dan bij gewone wagens, omdat GM loodvrije Calcium calcium batterijen gebruikt, zoals bijvoorbeeld de originele Delco batterijen.
_________________ 200 liters of gas, 100 liters of gasoline and an idiot behind the wheel. I dare you to make me angry.
|
|
|
|
|
Eric
|
Berichttitel: Re: Batterij defect? Geplaatst: di mei 20, 2008 08:49 |
|
|
Vanner |
|
Geregistreerd op: di jul 10, 2007 08:58 Berichten: 94 Woonplaats: Gent
|
Koffietje schreef: batterij moet ongeveer om de vier jaar vervangen worden. .... Ik heb de datumcode kunnen vinden: 2K029. Omgerekend: 10/2002. Mijn van is van 9/2003. De originele batterij was net kapot toen ik mijn van ging afhalen. De garagist heeft dan de batterij van zijn eigen van in de mijne geplaatst. De grijze zone ivm waarborg wordt al wat meer z/w?
|
|
|
|
|
Koffietje
|
Berichttitel: Re: Batterij defect? Geplaatst: di mei 20, 2008 09:48 |
|
|
Vanner |
|
Geregistreerd op: wo apr 11, 2007 09:41 Berichten: 702
|
Mja, dan is die batterij al 6 jaar oud. Das wel normaal dat die dan versleten is he. Maar jij hebt je Van nog niet zo lang he. In feite had je moeten reageren toen de garagist zijn eigen batterij in jouw wagen dumpte. Dan had je op je strepen moeten staan en hem moeten zeggen dat je een nieuwe batterij verwachtte. Nu mag je er volgens mij wel naar fluiten. Je hebt een beetje een flamboyante garagist. (wie is het trouwens?). Wat je vanaf nu altijd moet doen , is de verpakking vragen van het stuk en een eventuele faktuur. Op die manier ben je (bijna) zeker dat hij geen tweedehandsstukken in je Van steekt.
_________________ 200 liters of gas, 100 liters of gasoline and an idiot behind the wheel. I dare you to make me angry.
|
|
|
|
|
Eric
|
Berichttitel: Re: Batterij defect? Geplaatst: do jun 12, 2008 12:51 |
|
|
Vanner |
|
Geregistreerd op: di jul 10, 2007 08:58 Berichten: 94 Woonplaats: Gent
|
Batterij is ondertussen vervangen onder garantie. Het is een Europese geworden met adapters voor de aansluitingen. Citaat: CCA 800, RC 140 -> 60Ah als ik goed kan rekenen Niet volledig juist. Een batterij mag tot max een bepaald percentage van zijn vermogen gebruikt worden. Bij deep cycle of huishoudbatterijen is dat 50%. Bij startbatterijen weet ik het niet. Het zal dus meer dan 60Ah moeten zijn.
|
|
|
|
|
|