Inloggen    Forum    Registreren    Zoeken    Help

Forumoverzicht » Chevrolet & GMC » Electrisch systeem (Chevy & GMC)




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: 2e accu ,hoe opbouwen
 Bericht Geplaatst: zo sep 12, 2010 22:31 
Offline
Vanner
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: wo aug 25, 2010 12:24
Berichten: 152
Hoi vanners,

ik wil in onze Van een 2e accu plaatsen.Hoe ik dat ga doen is al duidelijk.maar hoe ga ik de volgende apparaten aansluiten op deze accu.Omvormer 12v-230 v /oude tv er uit en op extra accu een nieuwe aansluiten/ koelbox /waterpompje.Zo wil ik voorkomen dat ik bij stilstaan aan mijn startaccu ga komen.Lege accu bij een automaat is natuurlijk drama.

Moet er nu tussen deze apparaten en de accu nog iets komen ? of moet ik die direct op de accu zetten ?

2e vraag ,mag een Gel accu opgeladen worden door een altenator/dynamo. ?
Hebben jullie nog andere tips of zaken die ik over het hoof heb gezien.



groet Willem


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: 2e accu ,hoe opbouwen
 Bericht Geplaatst: zo sep 12, 2010 22:43 
Offline
BESTUUR
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: di jan 29, 2008 08:37
Berichten: 3071
Woonplaats: Lichtervelde
Ik heb in mijn vorige Van een 2de batterij ingebouwd en ook in mijn huidige Van heb ik 1 gestoken.
Die uitbouw heeft me al heel dikwijls uit de nood geholpen.
En ik blijf dit een echte aanrader vinden.
Niet alleen als extra voorzieningen op 220 V, extra verlichting, tv of dvd mogelijkheid, maar ook als noodhulp als je batterij onder de moterkap het laat afweten.
Zie mijn meeting met de powermixers.
Anders was ik nooit thuis geraakt.

Vele mobilhomes zijn hier ook mee uitgerust, maar ik heb het toch enigszins iets anders gedaan.
Bij de inbouw in de mobilhomes zit er een relais tussen ,die de 2 de batterij doet opladen als de motor draait.
Deze heb ik bewust niet gemonteerd, in de plaats daarvan heb ik een manuele schakelaar gestoken.
Want eens de originele batterij het laat afweten, kan je de 2 de batterij niet meer inschakelen.
In mijn geval draai ik de manuele schakelaar om en start ik op mijn leefbatterij.

_________________
GMC Tiara '95


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: 2e accu ,hoe opbouwen
 Bericht Geplaatst: ma sep 13, 2010 17:27 
Offline
Vanner

Geregistreerd op: di feb 09, 2010 20:22
Berichten: 278
Woonplaats: Deinze
veelal wordt met een diodenblok gewerkt.
bij opladen worden beide accu's opgeladen.
bij stroom verbruiken (vb tv, ...) wordt enkel de 2e accu gebruikt. zo kan je uw start accu nooit leegtrekken


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: 2e accu ,hoe opbouwen
 Bericht Geplaatst: ma sep 13, 2010 18:34 
Offline
BESTUUR
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: di jan 29, 2008 08:37
Berichten: 3071
Woonplaats: Lichtervelde
Wel , in jouw geval kun je niet starten op de 2 de batterij als je hoofdbatterij plat is.
(bij het aanlaten van de autolichten bv).
Klopt dit buuntje?

_________________
GMC Tiara '95


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: 2e accu ,hoe opbouwen
 Bericht Geplaatst: ma sep 13, 2010 18:45 
Offline
Vanner
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: wo aug 25, 2010 12:24
Berichten: 152
Dioden heb ik ook al vaker gelezen ja ,heb begrepen dat dit als nadeel heeft de accu niet geheel geladen word.

Een manuele schakelaar vind ik ook wel een goed idee.Een met een lampje dan ,niet vergeten uit te zetten als je stil staat.Wat voor kabel en schakelaar heb je gebruikt om de accu's te verbinden ? Zit er nog een zekering tussen ?( moet sterke boel zijn zeker)
Op deze wijze kan je dus ook je startaccu opladen als je de gebruiksaccu via de walstroom gaat opladen.(op camping of zo)

Heb je verder alles gewoon rechtstreeks op de accu gezet ? of zit hier nog een verdeler tussen.? Wat is je Ah van de 2e accu en vind je dat voldoende ? oeps vraag wel veel geloof ik he .

groet willem.


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: 2e accu ,hoe opbouwen
 Bericht Geplaatst: ma sep 13, 2010 18:49 
Offline
Vanner
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: di jun 29, 2010 14:51
Berichten: 110
Is het ook mogelijk om de startbatterij als leefbatterij te gebruiken en de 2e om eventueel op te starten indien nodig? Dan heb je al dat werk niet om alles op de 2e batterij aan te sluiten

_________________
Dont look back, Bibi is already gone!!


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: 2e accu ,hoe opbouwen
 Bericht Geplaatst: ma sep 13, 2010 18:53 
Offline
BESTUUR
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: di jan 29, 2008 08:37
Berichten: 3071
Woonplaats: Lichtervelde
Het zal minder werk zijn als je accesoire per accesoire opbouwt op je leefbatterij.
Dan om je originele bedrading e verleggen.
Ik denk maar aan je motorssysteem, computers, alarm, centrale vergrendeling, enz...

_________________
GMC Tiara '95


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: 2e accu ,hoe opbouwen
 Bericht Geplaatst: ma sep 13, 2010 18:57 
Offline
Vanner
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: di jun 29, 2010 14:51
Berichten: 110
Wat ik bedoel is alles laten zoals het is, gewoon de 2e batterij gebruiken(met batterijsleutel)om te starten als de andere leeg is

_________________
Dont look back, Bibi is already gone!!


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: 2e accu ,hoe opbouwen
 Bericht Geplaatst: ma sep 13, 2010 19:04 
Offline
Vanner
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: wo aug 25, 2010 12:24
Berichten: 152
Snap wat je wil zeggen ja.maar ik heb geen idee wat ik allemaal vraag aan deze accu.De kids willen TV/DVD kijken.De vrouw wil de duvel koud zetten en mijn oudste zoon wil zijn labtop kunnen opladen,waarvoor ik dan maar een sinus omvormer wil aansluiten.Zou graag 1 nacht kunnen overbruggen zonder dat ik moet bijladen met walstroom.Als dat al gaat ? En papa wil ook nog wat lamjes laten branden tijdens het rijden.Is wel zo fijn.


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: 2e accu ,hoe opbouwen
 Bericht Geplaatst: ma sep 13, 2010 19:14 
Offline
Vanner
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: wo aug 25, 2010 12:24
Berichten: 152
Ik wil eigenlijk van het orginele systeem afblijven.Iets nieuws toevoegen zal me na enig uitzoekwerk nog wel lukken ,maar laat het orginele maar het orginele blijven.brrr.Heb ooit eens een auto gekocht van iemand die dacht dat hij auto electrobrein was of zo.Helaas was hij kleurendoof en had hij alles met bruine draad gedaan.waaaaaaa een geklooi met die auto was da zeg.

Groet Willem en bedankt voor jullie tips.


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: 2e accu ,hoe opbouwen
 Bericht Geplaatst: ma sep 13, 2010 21:30 
Offline
BESTUUR
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: di jan 29, 2008 08:37
Berichten: 3071
Woonplaats: Lichtervelde
Die van mij is wel een vrachtwagenbatterij (12V natuurlijk).
Bij grote ritten wordt deze opgeladen door da alternator,na het inschakelen met de manuele sleutel.
Eens op de meeting toegekomen, koppel ik die terug af, en probeer om zo wenig mogelijk stroom te gebruiken van de originele batterij. en een meetingweekendje overbruggen lukt me prima.
Laptop en gsm zijn dan natuurlijk plat geweest, heb een avondje met het vrouwke naar een film gekeken (tv + dvd-speler voor anderhalf uur). nachtverlichting rond het bed,enz..
Macgyver

_________________
GMC Tiara '95


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: 2e accu ,hoe opbouwen
 Bericht Geplaatst: ma sep 13, 2010 22:29 
Offline
Vanner

Geregistreerd op: di feb 09, 2010 20:22
Berichten: 278
Woonplaats: Deinze
Macgyver schreef:
Wel , in jouw geval kun je niet starten op de 2 de batterij als je hoofdbatterij plat is.
(bij het aanlaten van de autolichten bv).
Klopt dit buuntje?


dat klopt, maar dat kan je ook oplossen door een extra kabel met accusleutel, zo heb je beide voordelen


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: 2e accu ,hoe opbouwen
 Bericht Geplaatst: ma nov 08, 2010 22:47 
Offline
Vanner
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: za sep 25, 2010 16:46
Berichten: 50
Woonplaats: Olen , Belgie
Ik zit met hetzelfde probleem.

Graag had ik een 2de accu bijgezet voor de TV , verlichting en radio.
Daar ik niet zo veel verstand heb van zulke zaken wil ik dit zo simpel mogelijk doen.
Ik snap dus wel echt niks van diode brug , scheidingsrelais en al die andere dingen.
Van een alterator ken ik ook niks , kzou nog nie weten hoe het eruit ziet. :oops:
Ik had dus zoiets in gedachte :
2de accu achter de bestuurderszetel -) + kabel naar motor -) met een schakelaar de + kabel van de startbatterij switchen zodat ik op mijn 2de accu zit.
Ik kan dan vanbinnen gewoon doen of ik op de startbatterij zit -) sleutel op accesoirestand zetten en ik kan alles gebruiken.
Als ik dan terug wil gaan rijden gewoon schakelaar omdraaien en rijden maar.
Om terug op te laden tijdens het rijden , een gewone batterijlader op 220volt met een omvormer aansluiten op de 2de accu.
Graag jullie gedacht hiervan.
Is er hier iemand uit de buurt van Olen om me te helpen om het eventueel wel te doen zoals het hoort ?

_________________
GMC Savanna 2002


Omhoog 
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
 
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ] 

Forumoverzicht » Chevrolet & GMC » Electrisch systeem (Chevy & GMC)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 66 gasten

 
 

 
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron