Inloggen    Forum    Registreren    Zoeken    Help

Forumoverzicht » Chevrolet & GMC » Interieur (Chevy & GMC)




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: polyester
 Bericht Geplaatst: wo jun 06, 2007 20:20 
Offline
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: za nov 12, 2005 14:53
Berichten: 1208
Woonplaats: waregem
Ik heb een vrij algemene vraag. Deze zomer zou ik een dakconsole maken in mijn van, daarin komt een toerenteller, cb, alle knopjes van de accesoires, enz. Ik had deze graag in polyester gemaakt. Dat omdat je dat mooi kan afwerken en dergelijke. Daarnaast had ik ook graag nog links en rechts achteraan een subwoofer gestoken die ik ook graag in polyester had gestoken.
ik heb nu reeds een houten kist rond mijn lpg tank met daarvoor al 1 sub. Nu had ik graag op die kias in polyester nog 2 subwoofers ingebouwd.

Mijn vraag is eigenlijk hoe ik hier best aan begin? vrienden raden me aan om de vorm eerst met kippengaas te maken en dat te overtrekken met polyester, anderen zeggen eerst de constructie in hout te maken(lijkt me enorm veel werk)
is hier iemand met ervaring in het werken met polyester? nuttige links? tips?
alvast bedankt

mvg fastkid

_________________
chevy g20 '92 lowtop van;
---my other ride... is your sister!---


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: wo jun 06, 2007 20:56 
Offline
Vanner
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: wo apr 11, 2007 09:41
Berichten: 702
Verwerken van polyester
Als U een klein beetje een handige Harry bent, kan U met polyesterhars en glasvezels zelf kreaties maken of U kan van een bestaand model een mal aftrekken in polyester om daarna een exacte kopie na te maken in wederom polyester.
Indien U vindt dat de kosten voor een mal (= een negatief) teveel oplopen als U van plan bent enkel 1 stuk (= een positief) te maken, dan kan U met alternatieve materialen werken zoals wij U hieronder gaan uitleggen.

Werken op een ondergrond
U kan in kippegaas, Polyurethaanschuim, hout, metaal,... een model maken en dit bekleden met polyester met glasmat of glasweefsel.
De ondergrond is dan een blijvend onderdeel van Uw positief en zit mee tussen de laminaten.

Het kippegaas wordt het meest voor vormstukken zoals auto’s, carnavalsreuzen, kunstwerken,.... gebruikt.
Nadat U het kippegaas in model heeft gebracht kan U krantepapier of stof zoals bv een oud laken op de vorm leggen en dit impregneren met polyester. Dit laat men eerst hard worden. Zo verkrijgt U een stijvere ondergrond waarop U makkelijker verder kunt werken met polyesterhars en glasvezels.
Wilt U dat het kippegaas geen blijvende ondergrond is van Uw positief, dan legt U er een zware bouwplastiek of een makkelijker alternatief is vershoudfolie erop dat U bij Uw kruidenierszaak koopt. Deze is zelflossend van de polyesterhars en kan na bewerking van het positief verwijderd worden.
Ligt de folie in vouwtjes dan zal U deze vouwen ook in Uw positief verkrijgen en is misschien enig plamuurwerk vereist.

Polyurethaanschuim (beige van kleur) wordt het meest gebruikt voor surfplanken, kunstwerken, auto's,... PVC schuim is iets moeilijker te vinden in de handel maar is buiten het polyurethaanschuim het enige schuim waar rechtstreeks met polyester kan op gewerkt worden.

Werk nooit rechtstreeks op Polystyreenschuim (in de volksmond genoemd piepschuim, isomo), styrodur of styropor (deze worden in de bouw gebruikt en zien groen of blauw van kleur) met polyester.
Deze platen zullen in kontakt met polyester wegsmelten. Een oplossing om dit tegen te gaan is eventueel het polystyreenschuim of de andere schuimplaten in te schilderen met enkele lagen latex verf, hetgeen niet altijd een goed resultaat geeft, of met solventvrij epoxyhars. De oplossing waar wij het meest achterstaan is epoxyhars.

PU-schuim bestaat in verschillende vormen. Wij denken hierbij aan de spuitbussen PU die veelal gebruikt worden om naast ramen en deuren op te spuiten (best 2 componenten).
PU-schuim is er ook in twee-komponent materiaal om zelf te schuimen. Dit gebeurt door een gelijke hoeveelheid komponent A te mengen met komponent B. De geschuimde hoeveelheid staat in verhouding van 30 liter schuim op 1 kg produkt.

Het PU-schuim kan in vorm gebracht worden door het te zagen, schuren,...
Een konstruktie in PU-schuim kan worden verkregen door het schuim te verlijmen met een PU-lijm.
Het polyurethaanschuim kan rechtstreeks bekleed worden met polyesterhars en glasvezels.
PU-schuim geeft een zeer goede warmte en geluids isolatie en wordt daarom veel gebruikt in het bekleden van binnenwanden in mobilhomes en boten.
Wil je een sandwichkonstruktie maken dan kan je dit doen door de PU-platen langs de voor- en achterkant te bekleden met polyesterhars met glasvezels.
Het voordeel van een sandwichkonstruktie is dat je met een minimum aan gewicht een zeer stijve en degelijke konstruktie kan opbouwen.

Een mal in hout of metaal vereist enige handvaardigheid.

Het maken van een MAL (negatief)
Als U van een bepaald model meerdere stukken wilt vervaardigen in glasvezel versterkt polyester dan bent U best een Mal (negatief) te maken in bv hout, plaaster, metaal, polyester met glasvezels, Polyurethaanschuim, siliconen of latexrubber.

Een poreuze mal.
U maakt een mal van hout en plaaster minder poreus door het negatief te impregneren met bv een porienvuller.
Een mal die niet poreus is, zal na het aanbrengen van lossingsmiddelen makkelijker lossen van het aangebrachte positief.

Het vormen van een mal in schuim.
Het Polyurethaanschuim wordt verstevigd door het te bekleden met polyester tesamen met glasvezels. Daarna wordt de mal uitgeplamuurd en met een twee komponent-lak gespoten of geschilderd.
Een twee komponent lak dient 7 volledige dagen uit te harden alvorens er verdere stappen kunnen ondernomen worden om een positief te maken. Of enkele uren als U beschikt over een oven van 60°C waar de mal kan worden ingelegd en doorgehard.

Een mal in metaal, polyester, pvc of ander niet poreus materiaal.
De mal moet zuiver en vetvrij gemaakt worden als voorbereiding voor het aanbrengen van de lossingsmiddelen.

Een Mal in siliconenrubber of latexrubber.
Wanneer U een mal van een bestaande vorm wil hebben waarbij U met tegenkantingen zit, is het niet mogelijk de mal in een hard materiaal te maken.
De mal zou van het positief onmogelijk lossen doordat deze blijft vastzitten achter hoekjes en kantjes. Oftewel moet U de mal in meerdere stukken maken en deze terug door middel van bouten en moeren aan elkaar zetten als U een positief eruit wil trekken.
Een andere simpelere oplossing is werken met siliconen. Het voordeel van siliconen is dat je een rubberlaag op je positief legt die je na uitharding heel makkelijk van het positief kan aftrekken. Je kan in een siliconenmal terug werken zonder eerst een lossingsmiddel te gebruiken. Ik raad u doch steeds aan als je met polyester in een siliconen mal werkt deze in te spuiten met loswas. Buiten de voordelen die een siliconenmal heeft is er slechts 1 nadeel : De prijs !!! Deze kan in kleinverpakking van 1 kg gaan van 30 tot 40 euro naargelang de kwaliteit en toepassingen van het produkt.

Een latexrubber is een hele simpele oplossing als U van een origineel slechts drie kopieen wil. De latex is luchtdrogend en wordt met een borstel in ongeveer 15 lagen aangebracht met een tussentijd van 2 tot 3 uur. Evenals de siliconen heeft de latexrubber een steunmal in plaaster nodig om hem daarna goed te kunnen positioneren om er een stuk in polyester in te maken zonder vervorming te verkrijgen.

Hoe sterk moet een Mal zijn?
Een negatief of mal zal steeds sterker zijn dan het positief dat eruit wordt getrokken omdat er geen vervorming van de mal tijdens de uitharding van de polyester met glasvezels mag gebeuren.
Om de mal goed stijf te maken kunt U eventueel houten of metalen latten mede in de Mal verwerken tussen de polyesterlaminaten.

Hoe gladder de mal is, hoe gladder het positief dat eruit zal komen. Het is daarom ook niet verwonderlijk dat het maken van een Mal langer duurt dan het maken van een positief stuk.

Denk eraan de Mal groter te maken dan het positief dat je nodig hebt. De binnenkant van de Mal wordt de buitenkant van je eigenlijke stuk.
Maak de Mal steeds een beetje konisch. Dit vergemakkelijkt het positief van het negatief te scheiden. Kijk ook na of er geen tegenkantingen zijn waardoor het positief niet uit het negatief kan komen.
Heeft U toch een model waarvan U een mal wilt maken en waarvan U weet dat U het positief nooit uit diezelfde mal kan krijgen, dan bent U het best de Mal in verschillende delen te maken en deze eventueel aan elkaar vast te zetten met bouten en moeren. Eventuele naden kunnen worden weggewerkt met plasticine of overtaped met kleefband. Deze zal in het positief stuk te zien zijn maar kan worden weggepolijst.

Hoe laat je een positief stuk van de mal lossen ?
De Mal wordt goed ingeboend met een speciale loswas. De loswas wordt aangebracht in een dunne laag met een sponsje en direkt opgeblonken met een zachte doek. Er mag geen residu van loswas meer op de mal aanwezig zijn. Deze behandeling wordt minstens driemaal herhaald zonder een tussentijd te respekteren.

Voor diegenen die denken dat een dikke laag was zeker moet lossen laten wij U nu weten dat dit een verkeerde veronderstelling is. Je kunt dit het best vergelijken met een parket. Breng je boenwas aan op parket en je loopt er met je sokken over dan zul je er blijven in plakken. Boen je de parket op en je loopt er dan met je sokken op dan zul je glijden van de ene naar de andere kant. Dit glij-effekt moet je ook krijgen op de mal.

Wilt U echt zeker zijn van een goede lossing tussen negatief en positief dan raad ik U aan boven op de loswas een polyvinylalcohol (= loslak) te gebruiken.
Dit is een vloeistof die kan gespoten worden met een spuitpistool of worden aangebracht met een borstel. Zelf opteer ik het gebruik van een oude vot in een nylon kous. De loslak kan ook met een sponsje worden aangebracht. De loslak laten drogen alvorens verder te werken. Een tweede laag aanbrengen kan nooit geen kwaad. Deze terug laten drogen alvorens erop verder te werken.

Een eventueel alternatief voor de kleine doe het zelver is werken met vaseline of met een meubelboenwas. Beide kunnen in je positief wel kringen nalaten die je daarna kunt verwijderen door te polijsten.

Om een beschermd oppervlak van het positief te bekomen dat bestand is tegen UV-stralen en chemicalien wordt er als eerste laag een laag Gelcoat aangebracht.
Gelcoat is een polyesterhars en dermate is het nodig dat er 2 % Mek peroxide wordt toegevoegd om een uitharding te verkrijgen.
U kan de Gelcoat vooraf inkleuren met 10 tot 15 % polyester kleurpigment om een egale kleur te verkrijgen van het positief. Daarna wordt er de Mek-peroxide verharder aan toegevoegd. De verwerkingstijd van de Gelcoat bedraagt ongeveer 15 minuten bij 15 graden Celsius. De Gelcoat kan worden aangebracht met een spuitpistool of borstel. In beide gevallen dient de Gelcoat ongeveer 0,7 mm dik te zijn voor een goede bescherming van het te volgen laminaat.
De Gelcoat dient uitgehard te zijn na ongeveer 1,5 tot 2 h en moet bekleed worden met polyester en glasvezels binnen de 24 uur na het aanbrengen van de gelcoat laag.
Geeft U hier geen gevolg aan dan zal er na dat U heeft gewerkt met polyester en glasvezels op de gelcoat deze laatste olifantenvel verkrijgen.

Dit kan men uitleggen als volgt.
Gelcoat die droog is na 1,5 tot 2 h na het aanbrengen is nog niet volledig uitgehard. Wanneer men daarop verder werkt met polyester en glasvezels zal de gelcoat onder invloed van de polyester nog verder doorharden en nog miniem mee krimpen met het polyesterhars.
Doorgeharde gelcoat (na uitharding van 24 h) daarentegen kan niet meer mee krimpen met de polyesterhars en zal daardoor onder spanning van het polyesterhars bij elkaar getrokken worden. Daardoor krijgt U een velvorming.

Niet uitgeharde plekken in de gelcoat van het positief is een kwestie van slechte menging met verharder Mek.

Wederom hangt het van het te maken stuk af hoeveel lagen Uw positief nodig heeft.

De lossing moet als het stuk een beetje konisch is en als de lossingsprodukten goed zijn aangebracht een fluitje van een cent zijn.

Moeilijk te lossen stukken kun je te lijf gaan door met een rubberen hamer op de mal te kloppen. Je zou dan luchtbellen moeten zien verschijnen tussen de mal en het laminaat als deze kleurloos werd aangebracht.

Tevens kun je in je mal een opening aanbrengen zodat je je stuk er met luchtdruk of waterdruk kunt losduwen van je mal. Deze techniek wordt in de industrie toegepast. Het gaatje in de mal wordt gewoon dichtgetaped met ordinaire plakband en ook behandeld met losmiddelen.
Je krijgt in je positief dan wel de afdruk van deze tape die je daarna nog moet uitpolijsten.

Hoe maak je van een originele bumper een sportieve verbrede bumper?
Werk op uw bumper met PU-blokken om te verbreden. Werk de rest af met poly en plamuur tot je hebt wat je wil.
(en nu komt het) maar die bumper zal enkel dienen om er een negatief van te trekken in polyester Daarna zal je in het negatief je bumper maken in polyester. Als ie uit de mal komt zal ie pasklaar zijn zoals je het wil.

2e methode: trek een negatief in polyester van uw originele bumper. Maak in het negatief een bumper in polyester. Nu heb je een kopie van je originele in polyester. Maar nu moet je zelf nog gaan verbreden en/of dichtwerken met polyester en eventueel PU-schuim.

Bij de 2e methode zal je de originele kunnen sparen, bij de eerste niet.
Maar de 1e methode is praktischer.


Bron: http://www.fiatbravoclub.nl/forum/index ... entry91854


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: do jun 07, 2007 12:38 
Offline
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: za nov 12, 2005 14:53
Berichten: 1208
Woonplaats: waregem
heb zelf ook nog een handige link gevonden: http://www.toyotateambelgium.be/howto.asp?id=11

_________________
chevy g20 '92 lowtop van;
---my other ride... is your sister!---


Omhoog 
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
 
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 

Forumoverzicht » Chevrolet & GMC » Interieur (Chevy & GMC)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten

 
 

 
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron