Inloggen    Forum    Registreren    Zoeken    Help

Forumoverzicht » Aankondigingen + Algemeen » Voorstellen




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: voorstelling
 Bericht Geplaatst: di sep 06, 2011 21:50 
Offline
Vanner

Geregistreerd op: vr sep 02, 2011 12:33
Berichten: 160
hallo
ik ben Matthias, ik ben 19 jaar en sta op het punt om een chevy g20 te kopen.
nu heb ik juist nog een vraag. in de chevy staan maar 2 zetels. maar ik zou er graag nog een 3 persoons bank bij hebben (zo 1 die kan uitklappen tot bed.) kan deze geplaatst worden achter de bestuurders zetel? dus op de 2e rij. want ik zou hem het liefst als lichte vracht in schrijven.
weet iemand wat er allemaal moet gebeuren om hem in te schrijven van 2 persoons naar 5 persoons?

mvg matthias


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: voorstelling
 Bericht Geplaatst: wo sep 07, 2011 09:16 
Offline
BESTUUR
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: di dec 09, 2008 21:40
Berichten: 1708
Woonplaats: Desteldonk Oost-Vlaanderen
Dag Matthias, eerst en vooral welkom hier. Het hangt er allemaal van af hoe hij is ingeschreven en of hij hier al is ingeschreven of nog moet gehomologeerd worden. Vroeger kon je niks meer veranderen aan je zitplaatsen, hoe het nu is weet ik niet. (denk nog steeds niet). Buuntje hier kan u daar echter een juist antwoord op geven. Goede raad eerst luisteren, dan kopen!
Succes

_________________
Dreams in silent progress...


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: voorstelling
 Bericht Geplaatst: wo sep 07, 2011 18:35 
Offline
Vanner

Geregistreerd op: vr sep 02, 2011 12:33
Berichten: 160
hallo
weet iemand waar ik het antwoord kan vinden over de zetels?
in de van heeft vroeger een 3 persoons bank gestaan maar deze is er uit gehaald en dan is de van omgebouwd naar lichte vracht met enkel de 2 voorzetels.
Ik zou gewoon de goedkoopste manier willen weten hoe ik mijn van kan inschrijven met genoeg zetels voor 5 personen en het liefst met een zetel die uit kan klappen als bed omdat ik de van toch redelijk veel ga gebruiken voor reizen.
greetz matthias


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: voorstelling
 Bericht Geplaatst: wo sep 07, 2011 21:09 
Offline
Vanner
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: ma nov 10, 2008 19:00
Berichten: 152
Woonplaats: sint-niklaas
hoi mathias, moet het perse een lichte vracht zijn? Anders kan je beter uitkijken naar een camper uitvoering, dan heb je 2 zetels voor, 2 in het midden die je meestal nog makkelijk kan weghalen en een 3zit bank achter die je kan omvormen naar bed. Bij deze kan je in het slechtste geval de 3zit verplaatsen naar de middenrij.
Alsje een lichte vracht neent enkel om goedkoper uit te komen, dan raaad ik u toch aan om een camper te nemen. De inschrijvingstaks, taks en verzekering zijn nagenoeg hetzelfde en bij een camper betaal je geen LPG taks. Weet niet precies hoe dat zit bij een lichte vracht.
Veel succes in je zoektocht en zeker bniet de eerste de beste kopen die je tegen komt.
Zoek ook hier even het forum even af, staan ergens tips voor de aankoop van een Van.
Ik heb er destijds veel aan gehad. :wink:

_________________
SEE YOU ON THE ROAD SOMEWHERE...


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: voorstelling
 Bericht Geplaatst: do sep 08, 2011 07:51 
Offline
Vanner
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: ma jan 31, 2011 22:59
Berichten: 529
Woonplaats: Escanaffles
Inderdaad, zoals hierboven vermeld,

Bij lichte vracht betaal je meer verzekering en LPG taks, Het goedkoopste is een er eentje vinden die als camper is ingeschreven.
Nu wat betreft die lichte vracht en zetel vraag, je moet een gescheiden wand plaatsen op een afstand van de koffer gezien, die minder dan de helft van de wielbasis is, dan is ie lichte vracht, maar ik vrees als je een 3zit tot bed wil openvouwen dat je nie genoeg plaats zal hebben met het bed wanneer die vaste wand is gemonteerd, dus ja, de beste oplossing blijft een Van als camper.

Steve :roll:

_________________
http://www.hobbypapillon.be


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: voorstelling
 Bericht Geplaatst: do sep 08, 2011 08:42 
Offline
Vanner
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: ma jul 14, 2008 21:29
Berichten: 532
Woonplaats: schoot tessenderlo
welkom, van die LPG taks, daar twijfel ik aan dat je die moet betalen, ik heb ook een silverado van 2000 , daar zit ook gas in en betaal ik geen taks voor, is een lichte vracht, wel betaal ik opmerkelijk meer verzekering dan een camper (staat dan ook wel op naam van mijn zoon,22 jaar , betaal 70 € per maand ), de wegentaks is het zelfde .
benoit Crolet heeft zondag een bbq , en dus ook opendeur dag, daar vindt je zeker aan een schappelijke prijs alles voor je G20 , hij heeft onderdelen genoeg zitten en er staan ook regelmatig afbraak vans .hij spreekt wel alleen frans , woont in 5380 bierwart ,route de hannut ,0032 475 239 220 zondag ga ik er naar toe .


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: voorstelling
 Bericht Geplaatst: do sep 08, 2011 13:09 
Offline
Vanner

Geregistreerd op: vr sep 02, 2011 12:33
Berichten: 160
ik heb momenteel een chevy op het oog die eigelijk perfect is voor mij want het is zowieso de bedoeling dat het een project word waar ik wel nog wat werk aan heb.
het enige probleem is dus dat hij momenteel als lichte vracht is ingeschreven. kan ik hem dan niet ombouwen en als camper inschrijven? vroeger hebben er zetels in de van gestaan voordat hij als lichte vracht was ingeschreven. dan moet het toch ook mogelijk zijn om terug met zetels te mogen rijden? want er is eigenlijk niets veranderd aan de van behalve dat de zetels er uit gehaald zijn.

greetz matthias


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: voorstelling
 Bericht Geplaatst: do sep 08, 2011 15:09 
Offline
BESTUUR
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: di jan 29, 2008 08:37
Berichten: 3071
Woonplaats: Lichtervelde
Hallo Mathias, welkom hier.

Ik geloof ook niet dat je terug kan veranderen van lichte vracht naar camper.
Eens zo ingeschreven kan dit niet meer veranderd worden;
Jah, in praktijk is dat wel om te bouwen, maar op papier ,dat zal iets anders zijn.
Buuntje kan je daar een juist en betrouwbaar antwoord op geven.
Als hij dit leest zal hij je zeker antwoorden.

Ga niet overhaast te werk als je de geschikte Van zoekt, zorg dat je goed geinformeerd bent vooraleer je iets beslist.


Succes en tot meets hé.
Grtz, Macgyver

_________________
GMC Tiara '95


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: voorstelling
 Bericht Geplaatst: do sep 08, 2011 18:55 
Offline
Vanner

Geregistreerd op: vr sep 02, 2011 12:33
Berichten: 160
hallo

ik hoor van veel mensen dat het niet mogelijk is om van lichte vracht naar camper te gaan. maar van sommigen hoor ik dat het gewoon zeer moeilijk is maar wel mogelijk.
voor mij maakt het niet uit ofdat het nu veel moeite kost.
en anders is het sowieso mogelijk om hem om te bouwen naar dubbel cabine?
is het dan echt verplischt om een tussenschot tot boven te hebben? of is er ook een minimum hoogte zoals bij een lv met 2 zetels?

waarom moeten ze in België toch altijd moeilijk doen :roll:


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: voorstelling
 Bericht Geplaatst: vr sep 09, 2011 08:12 
Offline
Vanner

Geregistreerd op: di feb 09, 2010 20:22
Berichten: 278
Woonplaats: Deinze
dag matthias,

ombouwen van lichte vracht naar camper en omgekeerd is idd niet meer toegelaten.
er is 1 mogelijkheid en dat is via een nieuwe gelijkvormigheidsprocedure als alleenstaand geval en dan heb je nog kans dat de FOD het niet goedkeurd, maar ben je toch uw centen voor de procedure kwijt

ombouwen van een enkele cabine (1 rij zitplaatsen) naar een dubbele cabine (2 rijden zitplaatsen) is ook veel ingewikkelder dan bij een europese wagen.
normaal gebeurd dit via de invoerder of mandataris, probleem bij usa cars is dat die er niet is in belgië.
dus alles moet gebeurden via FOD, dus ook een nieuwe gelijkvormigheidsprocedure

verschil tussen enkele en dubbele cabine is dat er achter de 2e rij zetels een volledig gesloten wand moet staan, er mag een doorzichtig stuk in zitten, maar geen open gat.
bij een enkele cabine heb je 50% laadruimte nodig (verhouding wielbasis - laadruimte) om te voldoen als lichte vracht
bij een dubbele cabine slechts 30% laadruimte
MAAR om goedkope taks te hebben moet je 50% laadruimte hebben.
zit de laadruimte tussen de 30 en 50% ben je technisch in orde als lichte vracht dubbele cabine, maar betaal je wel de taks van een personenauto en niet als lichte vracht.
bij veel vans is dit een probleem om aan die 50% te raken, dus let daar goed mee op

als je echt zo graag die van wil kan je ook de enkele cabine behouden en een 2e rij zetels monteren en telkens voor de keuring demonteren.
gevaar is wel dat je niet gekeurd en verzekerd bent voor de 2e rij, dus bij een serieus ongeval kan dat wel dikke problemen opleveren.
bij een bluts gaan ze daar niet overvallen, maar bij een ongeval met een gewonde of een dode wel.
ook als je controle krijgt langs de weg van de duane, dan gaan de poppen ook aan het dansen.

persoonlijk ben zeker geen voorstander van dit laatste omdat het een serieus risico is, maar ik weet dat het gebeurd.


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: voorstelling
 Bericht Geplaatst: vr sep 09, 2011 08:26 
Offline
Vanner

Geregistreerd op: di feb 09, 2010 20:22
Berichten: 278
Woonplaats: Deinze
matthias schreef:
is het dan echt verplischt om een tussenschot tot boven te hebben? of is er ook een minimum hoogte zoals bij een lv met 2 zetels?


bij een enkele cabine volstaat een opstaande wand van 20cm
bij een dubbele cabine moet het een volledig gesloten wand zijn, zonder deuren en openingen


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: voorstelling
 Bericht Geplaatst: vr sep 09, 2011 08:31 
Offline
BESTUUR
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: di dec 09, 2008 21:40
Berichten: 1708
Woonplaats: Desteldonk Oost-Vlaanderen
Het wordt dus uitkijken naar een andere van dan... :?

_________________
Dreams in silent progress...


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: voorstelling
 Bericht Geplaatst: vr sep 09, 2011 13:15 
Offline
Vanner

Geregistreerd op: vr sep 02, 2011 12:33
Berichten: 160
ik ga niet echt uitkijken naar een andere van want het is vooral voor anderen dat ik de moeite zou doen om hem tot camper te herkeuren of een andere rij zetels in zetten. ik ga altijd achter het stuur zitten dus ik heb mijn zetel. de rest boeit me niet :lol: . zouden ze er bij een controle moeilijk over doen als ik mijn van ingeschreven heb als lichte vracht met 2 zetels en ik bouw er een zithoek in die kan omvormen tot bed? eventueel uitneembaar. dan kan ik toch zeggen dat dit mijn "vracht" is? want dat zou gewoon handig zijn voor op reis.

greetz matthias


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: voorstelling
 Bericht Geplaatst: vr sep 09, 2011 14:05 
Offline
Vanner

Geregistreerd op: di feb 09, 2010 20:22
Berichten: 278
Woonplaats: Deinze
Citaat:
zouden ze er bij een controle moeilijk over doen als ik mijn van ingeschreven heb als lichte vracht met 2 zetels en ik bouw er een zithoek in die kan omvormen tot bed? eventueel uitneembaar. dan kan ik toch zeggen dat dit mijn "vracht" is? want dat zou gewoon handig zijn voor op reis.


een zitbank en een zitbank zijn 2 he, het is te zien wat je er van maakt.
in theorie kan dat een probleem vormen aangezien een lichte vracht geen vaste camper elementen mag bevatten (slaap en kook elementen, ....)

een goeie tip: haal al die zaken eruit als je naar de keuring moet, het zal u veel misere en discussies besparen


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: vr sep 09, 2011 15:43 
Offline
BESTUUR
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: di jan 29, 2008 08:37
Berichten: 3071
Woonplaats: Lichtervelde
matthias schreef:
ik ga niet echt uitkijken naar een andere van want het is vooral voor anderen dat ik de moeite zou doen om hem tot camper te herkeuren of een andere rij zetels in zetten. ik ga altijd achter het stuur zitten dus ik heb mijn zetel. de rest boeit me niet :lol: . zouden ze er bij een controle moeilijk over doen als ik mijn van ingeschreven heb als lichte vracht met 2 zetels en ik bouw er een zithoek in die kan omvormen tot bed? eventueel uitneembaar. dan kan ik toch zeggen dat dit mijn "vracht" is? want dat zou gewoon handig zijn voor op reis.

greetz matthias



Je zit dan wel nog met je tussenschot hé.
Je zithoek, of bed zit dan wel achter een gesloten wand.
Je extra passagiers zitten daar dan wel te koekeloeren. :?
Maar het kan in principe dus wel, als je bovenstaande regels in acht houd.

Maar naar mijn gedacht heb je je zinnen staan op die ene Van, dus als die Van je voorkeur draagt, moet je de minpunten er dan maar bijnemen hé.
Je weet dus toch al concreet wat je te wachten staat als je naar de keuring moet, en hopelijk niet onderweg langs de kant gezet wordt door de douane...


Bv : zo heb ik eens vernomen dat iemand zijn camperinrichting er telkens na de keuring terug uithaalde na de keuring, dit om het extra gesleur niet te moeten meenemen.
Dus kookgelegenheid, opbergkast, enz.. die verdwenen terug op de zolder tot het volgende keuringsmoment.
Toen de douane hem controleerde (in Brugge) vonden ze dat hij niet camperwaardig was.
Hij heeft een boete met terugwerkende kracht gekregen vanaf het moment van inschrijving op die persoon zijn naam.
Niks aan te doen, aan het kortste eind trekken doe je toch met die mannen.
Aan jouw de doorslaggevende keuze.

P.s. bij mij gaat het keukenblok er ook uit hoor, enkel voor de keuring zorg ik dat de inrichting wettig is.

Maar dit is wat ik bedoel: weet waar je aan begint, en komt niet klagen achterna.

Succes , Macgyver

_________________
GMC Tiara '95


Omhoog 
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
 
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Forumoverzicht » Aankondigingen + Algemeen » Voorstellen


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten

 
 

 
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron