Interchangeable parts en de redelijke prijs van die parts.
Bij Chevrolet en GMC (welke beide in sec dezelfde wagens zijn) spreken ze steeds over chevy big block en chevy small block.
In de meeste Vans ligt een small block met cilinderinhoud van 5700 cc.
Soms ook wel eens een 5000 cc (zoals in mijn G20) en als je echt een lucky bastard bent een 6300 cc "stroker block".
Al deze voornoemde motoren hebben één en dezelfde basis : het onderblok; daar waar de krukas en de pistons in zitten.
Het zijn net die onderdelen die bij de meeste small block motoren omruilbaar zijn.
Dus: een piston die uit een Corvette komt van pakweg hetzelfde bouwjaar/productieperiode past evengoed in een small block van een G20.
Men noemt dit "downsizeing production" of "cutting corners" maw: de kosten beperken.
Voor een Chevy block ga je steeds wel aan onderdelen geraken.
Dodge is zeker een evengoed merk maar die hebben ook meerdere soorten van onderblokken en de parts zijn ook duurder.
Doch, Dodge staat bekend voor een zeer betrouwbaar blok te hebben.
Fizbum schreef:
Wat is het voornaamste merk/model? Toekomst gericht dan he, qua onderdelen
In deze tijden is dat moeilijk te zeggen alhoewel ik denk dat Chevy en Dodge zowiezo "keepers" zullen blijven.
Chevy omdat ze die nog steeds bouwen (explorer)
Dodge omdat er niemand durft deze wagen te laten verdwijnen op algemeen protest van de Hemi -Head lovers.
Fizbum schreef:
Is een Astro aan te raden? (Dit omdat ik online al een paar Astro's te koop heb gevonden)
Qua betrouwbaarheid/rijplezier misschien wel. Doch, hou rekening met de herverkoopwaarde daar een Astro niet zo goed in de markt ligt vanwege het bestaan van . . . je raad het al : De G20 Van.
Ik denk dat je een Astro snel te klein gaat vinden en de V8 gaat missen.
Fizbum schreef:
Voor zover ik weet ligt daar niet altijd een V8 in ?