Inloggen    Forum    Registreren    Zoeken    Help

Forumoverzicht » Chevrolet & GMC » Algemeen (Chevy & GMC)




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 54 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: blue vanny stelt zich voor
 Bericht Geplaatst: vr okt 24, 2008 17:17 
hoi

welkom hier opt forum , je lpg problleem zal hier vlug opelost zijn want er zijn hier echte krakken bij die hun van door en door kennen . mij lijkt het dat je lpg slecht afgesteld is maar da kan je zelf verhelpen door goed af te regelen . de uitleg vraag je beter aan koffietje ( of andere ) , die heeft mij ook al veel uitleg verschaft.


grtz bling-king


Omhoog 
  
 
 Berichttitel: Re: blue vanny stelt zich voor
 Bericht Geplaatst: vr okt 24, 2008 18:00 
Offline
Vanner
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: wo apr 11, 2007 09:41
Berichten: 702
Daarvoor zou ik eerst moeten weten of het een LPG of een LPI installatie betreft.
LPG installaties zijn meestal in wagens van '95 of ouder. De jongere modelletjes (dus van na 95) hebben meestal een LPI installatie.

Dat je wagen "gas " lijkt te geven wanneer hij koud staat, dat kan kloppen. dat is je "choke" die zijn werk doet. Maar dat zou na een 3tal minuten weer moeten verminderen. Eens je je wagen in D of R zet, springt de Choke normaal automatisch af.

Ik vermoed dat je wagen van VOOR 95 is. 24 liter is inderdaad redelijk veel, maar niet overdreven veel. (Normaal 20 tot 25 liter voor oude modellen). Je rijstijl speelt ook al een grote rol. En we weten allemaal dat vrouwen eigenlijk snelheidsduivels zijn, he. :lol:
Nee, serieus. LPG verbruikt ongeveer 20% meer dan benzine. dus je zou op 18 a 20 liter moeten kunnen uitkomen. (Natuurlijk, in stad ga je heel veel meer verbruiken dan op de snelweg. En aan 120 per uur zuipt je wagen ook meer dan een camionchauffeur die zijne congé inzet op een meeting).

Maar het probleem (als er al één is) kan op verschillende plaatsen liggen.
Slechte afstelling van de LPGinstallatie, slechte afstelling van de motor zelf (maar dan zou hij op naft normaal ook veel verbruiken), ergens een lek (dat zou zich dan tussen de klep van de benzinetank en de motor moeten bevinden aangezien je geen gas ruikt als hij stilstaat), kapotte bougies (of versleten), ... .

Vraag is gewoon...Durf je zelf al eens prutsen aan je wagen? (Ik zou je aanraden dat zo snel mogelijk te leren, want anders ga je een heel dure wagen gekocht hebben in onderhoud).

Dus laten we gewoon eventjes alles stap per stap overlopen...
1) Wanneer je een LPG wagen start , doe je dat best op benzine. Eens de wagen draait , kan je overschakelen op LPG. Daarom ook dat je moet zorgen dat je wagen altijd minstens voor 1/4de gevuld is met benzine. (In je benzinetank zit een pomp. Die pomp wordt gekoeld door de benzine die er in zit. als die pomp lange tijd moet draaien zonder benzine om die te koelen, dan kan die vastlopen en verbranden. Op zich kan dat geen kwaad...Want je rijdt toch op LPG. Maar tkan wel vervelend worden als je eens in t buitenland op naft moet rijden)
2) benzine tanken = altijd 98.

Voila, dat moet je weten.
En nu gaan we es snuffelen.
Start je wagen, laat hem wat warmdraaien en zet hem daarna op gas. Laat hem maar een beetje draaien (of rij er wat mee rond). Al draaiend de motorkap openen. Ruik je gas? Zoja, dan zit je ergens met een lek. Het zou ook kunnen dat je gas ruikt in je interieur. Das ook iets wat niet zou mogen.

Als je dat gedaan hebt, vertel me dan eens je bevindingen. Dan kunnen we de volgende stappen overlopen.
En vooral, wees niet bang om zelf te prutsen aan je wagen. En stap niet te snel naar je garagist (tenzij je nog garantie hebt natuurlijk.). Heel veel kan je zelf oplossen. En anders kan je op zijn minst het probleem zelf al lokaliseren, zodat die garagisten je geen "oor aannaaien".

_________________
200 liters of gas, 100 liters of gasoline and an idiot behind the wheel. I dare you to make me angry.


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: LPG problemen GMC Savanna 2000
 Bericht Geplaatst: vr okt 24, 2008 18:41 
zoals ik al zei , een klein woordje uitleg van de koffie en tis gefikst hahaha

grts bling-king


Omhoog 
  
 
 Berichttitel: Re: LPG problemen GMC Savanna 2000
 Bericht Geplaatst: ma okt 27, 2008 10:40 
Offline
Vanner
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: wo apr 11, 2007 09:41
Berichten: 702
Op LPI verlies je niet zoveel vermogen. En zou je zeker ook geen 24 liter mogen verbruiken (16 tot 18 liter ongeveer. )
Ontsteking en dergelijke meer kunnen we uitsluiten. Anders zou je hetzelfde probleem hebben op benzine.
En je installatie zelf kunnen we ook uitsluiten, want anders zou je gas ruiken.
Dus lijkt de enige overgebleven optie, volgens mij, dat je injector bevriest. En nu zie ik je grote ogen trekken. :shock:

Efkes wat fysica. LPG wordt aan 15 bar (luchtdruk) in je tank gespoten. Dat kan je zien aan het metertje op de lpgtank bij je pompstation. Misschien heb je dat al eens gevoeld toen je tankte, maar door die hoge druk, is dat heel koud. (Ik heb ooit eens een ongeluk gehad met een lpgpomp die slecht geisoleerd was. De LPG spoot er langs de zijkanten uit. Toen ik de pomp wou afsluiten, heb ik 2 vingers "bevroren". Die gas is zodanig koud dat mijn huid brandplekken vertoonde.)
Die koude lpg gaat door je gasleiding naar een "injector". Die injector kan je vergelijken met een doktersspuitje, zo fijn is dat. Normaal gezien wordt die injector warm gehouden door de warmte van de motor.
Maar bij Vans heb je nogal grote motorblokken en is die warmte binnen de motorblok niet zo heel hoog. Daaruit volgt dat de gas in dat smalle spuitje durft bevriezen, waardoor er minder gas in je motor terecht komt. En minder gas = minder kracht, rijden in horten en stoten, soms stilvallen van de motor, ... .

Hoe kan je dat nu checken...Wel ten eerste door es je hand op die injector te houden (vooropgesteld dat je daar bij kan) en te voelen of die koud heeft. Het kan zijn dat er zelfs lichte ijsaanslag op staat door combinatie van vocht uit de grond en die koude.
En ten tweede...bij die LPI installaties kan je alles elektronisch laten uitmeten. Dus in feite kunnen ze dat nagaan.

Kort gezegd... volgens mij WEET uw garagist al lang wat het probleem is. Maar hij hoopt gewoonweg om het probleem te kunnen laten aanlengen tot het lente wordt (en dus warmer) zodat het bevriezingsprobleem zich niet meer voordoet.
EIS dus dat het opgelost geraakt. (Desnoods moet hij de injector maar terug installeren en dichter bij het motorblok, zodat die warmer kan worden.)
Dit is iets wat je niet zelf kan of mag oplossen. De keuring zou je daarvoor afkeuren en je kan je garantie verliezen.
Laat het dus zo snel mogelijk door je LPI-installateur in orde brengen (op zijn kosten !!!).
En rij er niet te veel mee rond op LpI, want je motorblok ziet enorm af van dat horten en stoten.

Ik hoop dat dit een beetje een duidelijke uitleg is. tis niet altijd eenvoudig uit te leggen.

_________________
200 liters of gas, 100 liters of gasoline and an idiot behind the wheel. I dare you to make me angry.


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: LPG problemen GMC Savanna 2000
 Bericht Geplaatst: ma okt 27, 2008 12:50 
Offline
Vanner
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: za aug 12, 2006 11:42
Berichten: 455
Woonplaats: Tongeren
Normaal start een lpi installatie altijd op benzine of ze moeten het uit geprogrammeerd hebben.

_________________
Express high top van 1999.


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: LPG problemen GMC Savanna 2000
 Bericht Geplaatst: di okt 28, 2008 11:45 
Offline
Vanner
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: za aug 12, 2006 11:42
Berichten: 455
Woonplaats: Tongeren
Je zult effe iemand moeten zoeken met start kabels.
ALs die straks of zo aan is kijk dan eens op dat volt metertje, hoeveel duid die dan aan?
Bij draaiende motor zou die 14 volt moeten aan duiden. Als dat het geval is dan is je batterij waarschijnlijk versleten. Als die 14 volt er niet is dan is je alternator naar de vaantjes. Hoop dat je hier iets aan hebt. :)

_________________
Express high top van 1999.


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: LPG problemen GMC Savanna 2000
 Bericht Geplaatst: di okt 28, 2008 13:39 
Offline
Vanner
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: wo apr 11, 2007 09:41
Berichten: 702
Branden je lichten nog? En als ze branden, branden ze dan nog fel genoeg?
Als je je lichten nog kan doen branden = starter
als je je lichten niet meer kan doen branden = batterij

En dat zou meteen ook het startprobleem oplossen.

Dat je problemen hebt met je Van, dat zul je een beetje moeten tolereren. Die Van zal wel een tijdje stilgestaan hebben en moet dus weer op zijn positieven komen.
Een goeie garagist zou echter volgende zaken gedaan hebben alvorens de wagen te verkopen :
groot onderhoud + vervangen bougies
verversen olie van versnellingsbak
nieuwe batterij (als de ouderdom van de oude meer dan 4 jaar is)
benzine aflaten en beetje nieuwe in gieten.

Batterij valt normaal niet onder garantie. Tenzij het probleem zich altijd al heeft afgespeeld. Maar kvrees er wat voor. Hoe lang heb je die Van al?

_________________
200 liters of gas, 100 liters of gasoline and an idiot behind the wheel. I dare you to make me angry.


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: LPG problemen GMC Savanna 2000
 Bericht Geplaatst: di okt 28, 2008 14:27 
Offline
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: za nov 12, 2005 14:53
Berichten: 1208
Woonplaats: waregem
koffietje, geloof jij nog in fabeltjes ook? de meeste verkopers steken heus geen nieuwe batterij en bougies hoor. Als de batterij nog werkt bij verkoop zijn ze al tevreden. Je mag al blij zijn als ze de van een groot onderhoud geven. Het is niet omdat je batterij plat is dat je lichten niet meer werken. Als je wil starten en hij tikt gewoon kan het de starter zijn. Als hij tikt en gelijk wil draaien maar de macht ontbreekt is het de batterij. Na een paar keer proberen echter is de batterij volledig ontladen en zal hij zelfs niet meer tikken. Om de batterij op te laden gebruik je best een gewone baterijlader en laat hem er maar een paar uur aanliggen (best niet op snelladen maar normaal laden) na enkele uren zou het weer goed moeten zijn. Startkabels werken niet altijd. ALs de batterij te ver ontladen is kan dit gebeuren. Gebruik dan zeker startkabels die dik genoeg zijn. Als de moter draait moet de alternatormeter op het dashbord net voor het rood staan. Zoniet is hij in slechte conditie!

_________________
chevy g20 '92 lowtop van;
---my other ride... is your sister!---


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: LPG problemen GMC Savanna 2000
 Bericht Geplaatst: di okt 28, 2008 15:26 
Offline
Vanner
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: wo apr 11, 2007 09:41
Berichten: 702
Citaat:
Het is niet omdat je batterij plat is dat je lichten niet meer werken


gij hebt zonnepanelen op uw dak liggen zeker? :lol:

En euhm...fabeltjes...vooraleer ik een tweedehandsauto koop van een garagist, kijk ik dat na. Ik kijk ook naar de banden en zo.
Trouwens, dat van die lichten, dat zei ik om net te kunnen nagaan of het de starter of de batterij was. Maar soit, we zijn het er allemaal over eens...
batterij heropladen. :mrgreen:

_________________
200 liters of gas, 100 liters of gasoline and an idiot behind the wheel. I dare you to make me angry.


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: LPG problemen GMC Savanna 2000
 Bericht Geplaatst: di okt 28, 2008 20:04 
Offline
Vanner
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: wo apr 11, 2007 09:41
Berichten: 702
Als hij dan nog niet start, zal het probleem wellicht bij je starter liggen.

_________________
200 liters of gas, 100 liters of gasoline and an idiot behind the wheel. I dare you to make me angry.


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: blue vanny stelt zich voor
 Bericht Geplaatst: di okt 28, 2008 20:29 
Offline
Vanner
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: di apr 03, 2007 20:38
Berichten: 418
Woonplaats: Oost Vlaanderen
Bling-King schreef:
hoi

welkom hier opt forum , je lpg problleem zal hier vlug opelost zijn want er zijn hier echte krakken bij die hun van door en door kennen . mij lijkt het dat je lpg slecht afgesteld is maar da kan je zelf verhelpen door goed af te regelen . de uitleg vraag je beter aan koffietje ( of andere ) , die heeft mij ook al veel uitleg verschaft.


grtz bling-king


Je kan hier zelfs heel goede raad krijgen, en als ik dit zo zie soms TEVEEL van het goede...Gokken van zou het dit zijn ? of dat Mss....Best naar de garage gaan, en dan zal de oplossing wel gevonden worden...Met een gasinstallatie moet je zeer voorzichtig omspringen.....Met de goede raad uit het forum hier kun je bij de garagehouder laten uitschijnen dat je meer kennis hebt dan hij denkt....kan schelen...

Wat ik wil zeggen, let op als je er niets van kent...dat je de zaak niet verder ..............

Ed

_________________
Chevy Avalanche


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: LPG problemen GMC Savanna 2000
 Bericht Geplaatst: wo okt 29, 2008 16:09 
Offline
Vanner
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: wo apr 11, 2007 09:41
Berichten: 702
Nog efkes een klein vraagskes over uw gas.
Dat rijden in horten en stoten... is dat van zodra je hem op gas zet? Of duurt dat een eindje vooraleer zich dat voordoet?

_________________
200 liters of gas, 100 liters of gasoline and an idiot behind the wheel. I dare you to make me angry.


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: LPG problemen GMC Savanna 2000
 Bericht Geplaatst: wo okt 29, 2008 17:25 
Offline
Vanner
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: wo apr 11, 2007 09:41
Berichten: 702
En niet in D of (D) ?

_________________
200 liters of gas, 100 liters of gasoline and an idiot behind the wheel. I dare you to make me angry.


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: LPG problemen GMC Savanna 2000
 Bericht Geplaatst: zo nov 02, 2008 16:09 
Offline
Vanner
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: wo apr 11, 2007 09:41
Berichten: 702
Dan is het de afstelling. Gewoon eens deftig laten afstellen door de LPG boer.(valt onder garantie)

_________________
200 liters of gas, 100 liters of gasoline and an idiot behind the wheel. I dare you to make me angry.


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: LPG problemen GMC Savanna 2000
 Bericht Geplaatst: ma nov 03, 2008 14:13 
Offline
Vanner
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: do sep 27, 2007 16:40
Berichten: 904
Woonplaats: Deinze Oost vlaanderen
Koffietje schreef:
Citaat:
Het is niet omdat je batterij plat is dat je lichten niet meer werken


als je batterij plat is werken je lichten ook niet meer of er moeten kaarsjes inzitten :lol:

_________________
AfbeeldingCHEVY 5.7 GLADIATOR CONVERSION VAN

LIFE IS GREAT WHEN YOU DRIVE A V8


BALUBA Conversions inc.

COTD's Kustom Shop


Omhoog 
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
 
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 54 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Forumoverzicht » Chevrolet & GMC » Algemeen (Chevy & GMC)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 gasten

 
 

 
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar: