Inloggen    Forum    Registreren    Zoeken    Help

Forumoverzicht » Aankondigingen + Algemeen » Algemene info




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Nieuwe visie oldtimerstatuut - voorstel BFOV
 Bericht Geplaatst: za nov 13, 2010 13:22 
Offline
Vanner

Geregistreerd op: di feb 09, 2010 20:22
Berichten: 278
Woonplaats: Deinze
Het BFOV (Belgische Federatie voor Oude Voertuigen ) heeft een nieuw voorstel klaar omtrent oldtimers

klik hier


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Nieuwe visie oldtimerstatuut - voorstel BFOV
 Bericht Geplaatst: za nov 13, 2010 13:31 
Offline
Vanner

Geregistreerd op: di feb 09, 2010 20:22
Berichten: 278
Woonplaats: Deinze
niet zozeer in verband met het voorstel van de BFOV maar wat extra info over de europese nr platen voor oldtimers.
vooral belangerijk voor de oldtimers die nog op een gewone plaat ingeschreven staan.


Oldtimers
Er wordt geen kleine kentekenplaat voorzien, specifiek voor oldtimers. Ook deze categorie van voertuigen zal een Europese kentekenplaat moeten dragen. Bovendien zal artikel 2, § 2, 7°, van het koninklijk besluit van 16 maart 1968 houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen, worden aangepast opdat enkel voertuigen met een “O”-kentekenplaat nog zijn vrijgesteld van de volledige keuring. De huidige titularissen van een voertuig voorzien van een gewone kentekenplaat met een “oldtimer verklaring” hebben één jaar de tijd voor een herinschrijving van hun voertuig onder een “O”-kentekenplaat indien zij wensen vrijgesteld te blijven van de periodieke keuring. Zoniet zullen zij niet langer vrijgesteld zijn en zijn zij eveneens onderworpen aan periodieke keuringen.
Eveneens zal bij de overgang van een “O”-kentekenplaat naar een gewone kentekenplaat het voertuig onderworpen dienen te worden aan een niet-periodieke keuring vooraleer het te kunnen inschrijven op naam van dezelfde titularis.


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Nieuwe visie oldtimerstatuut - voorstel BFOV
 Bericht Geplaatst: za nov 13, 2010 15:53 
Offline
Vanner
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: ma apr 23, 2007 20:54
Berichten: 1964
Woonplaats: deinze
intresante info buuntje!


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Nieuwe visie oldtimerstatuut - voorstel BFOV
 Bericht Geplaatst: zo nov 14, 2010 12:00 
Offline
BESTUUR
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: di jan 29, 2008 08:37
Berichten: 3071
Woonplaats: Lichtervelde
En zeker voor de "O"- rijders onder ons.
Thanx !

_________________
GMC Tiara '95


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Nieuwe visie oldtimerstatuut - voorstel BFOV
 Bericht Geplaatst: ma nov 15, 2010 10:39 
Offline
Vanner
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: wo jul 30, 2008 18:52
Berichten: 662
Woonplaats: Behind the wheel
Macgyver schreef:
En zeker voor de "O"- rijders onder ons.
Thanx !


Ik hoop dan toch dat je dit in de negatieve zin bedoeld!
Als je verder redeneert willen de voorstellers de custom scene uit het oldtimer statuut halen.
Dat wil dus zeggen dat je jouw Impalaatje of Camarootje in de toekomst best met z'n originele velgen laat rondrijden en geen motormodificaties meer mag doen (zoals mooie chromen kleppendeksels van Edelbrock bijvoorbeeld) want anders behoor je tot de "tuners".
Ik heb best wel respect voor mensen die met een 35 jaar oude w126 Mercedes rijden maar het is al langer geweten dat bij zulke "merkenclubs" onze Ami's een doorn in het oog zijn.
Wij kunnen er ook niet aan doen dat "Chip Foose" velgen niet zo mooi staan onder een oude BMW en dat de Duitse tuners van weleer er de brui aan gegeven hebben.
De Kever en Deux Chevaux rijders zullen ook wel in de lucht springen van vreugde na het lezen van dit voorstel (NOT!) want zeg nu eens eerlijk?
Hoeveel Kevertjes zie je nog in volledig originele staat rondrijden met zo'n "O" plaat?

Nee, nee beste vrienden.
Als dit voorstel er door komt betekent dit het einde voor vele "Customizers" die hun hobby vaarwel zullen moeten zeggen omdat ze geen "O" plaat meer gaan kunnen aanvragen en op die manier een torenhoge baantax gaan moeten betalen.
Als deze wet goedgekeurd wordt . . .
Dan zijn wij aan de beurt.
Mark my words and mark them well!

Greetz earthforceone

_________________
Chevrolet Alero 2001
150ci - 141hp


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Nieuwe visie oldtimerstatuut - voorstel BFOV
 Bericht Geplaatst: ma nov 15, 2010 11:09 
Offline
BESTUUR
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: di jan 29, 2008 08:37
Berichten: 3071
Woonplaats: Lichtervelde
Tjah, die redenering kan je ook volgen. :?
Hopelijk heb je het verkeerd voor EF1. Damn.

@Buuntje , Kan je een oldtimer inschrijven ,als die deels 'getuned' is?? of moet die volledig origineel staan??

_________________
GMC Tiara '95


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Nieuwe visie oldtimerstatuut - voorstel BFOV
 Bericht Geplaatst: ma nov 15, 2010 11:32 
Offline
Vanner
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: wo jul 30, 2008 18:52
Berichten: 662
Woonplaats: Behind the wheel
Momenteel kan je dat nog steeds.
Je mag gerust een Dodge Charger met +750pk motorblok aanbieden op de keuring die voorzien is van een set dragstrip achterbanden.
Er is trouwens ergens een kerel die met een Chrysler of Dodge rijd met een O plaat maar die tevens met deze wagen meedoet aan Dragraces.
Heb er nog ergens een foto van toen die te gast was op de Ter Heide Car Cruise in Zonhoven.
het is dus perfect mogelijk.
Maar vanaf dat dit nieuwe wetsvoorstel aanvaard wordt volgens mij niet meer.

En daarbij, keuring?
Zwijg mij over de infantielen van de keuring, hé!
(dat mogen ze voor mijn part ook eens gaan privatiseren. Ze zullen wel een toontje lager gaan zingen)

Greetz earthforceone

_________________
Chevrolet Alero 2001
150ci - 141hp


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Nieuwe visie oldtimerstatuut - voorstel BFOV
 Bericht Geplaatst: ma nov 15, 2010 15:23 
Offline
Vanner
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: zo mei 06, 2007 18:24
Berichten: 294
Woonplaats: zwevegem
nu is het toch zo dat mensen die met een wagen van 25 jaar en ouder de oldtimertaks betalen. of ze nu een "o"-plaat hebben of niet.

dat je met een oldtimer naar de keuring zou moeten vind ik niet slecht, zolang ze daar enkel de veiligheid van de wagen controleren, en niet beginnen mekkeren over een ander velgske, luchtfilter en kleppendeksel

_________________
www.bsca.be


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Nieuwe visie oldtimerstatuut - voorstel BFOV
 Bericht Geplaatst: ma nov 15, 2010 20:58 
Offline
Vanner

Geregistreerd op: di feb 09, 2010 20:22
Berichten: 278
Woonplaats: Deinze
Macgyver schreef:
@Buuntje , Kan je een oldtimer inschrijven ,als die deels 'getuned' is?? of moet die volledig origineel staan??


het staat beschreven dat een oldtimer 100% origineel aangeboden worden.
een getinte ruit mag in principe nog niet
maar er zijn stations waar verbouwde oldtimers gekeurd geraken

en als je de letter van de wet doortrekt mag er na de keuring ook niets veranderd worden aan een oldtimer.
maar daar is de politie toleranter in.


Laatst bijgewerkt door buuntje op ma nov 15, 2010 21:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Nieuwe visie oldtimerstatuut - voorstel BFOV
 Bericht Geplaatst: ma nov 15, 2010 21:01 
Offline
Vanner

Geregistreerd op: di feb 09, 2010 20:22
Berichten: 278
Woonplaats: Deinze
insanity schreef:
nu is het toch zo dat mensen die met een wagen van 25 jaar en ouder de oldtimertaks betalen. of ze nu een "o"-plaat hebben of niet.


dat klopt, taks is gelijk.
het grote voordeel van de o-plaat is dat je geen jaarlijkse keuring meer moet doen.


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Nieuwe visie oldtimerstatuut - voorstel BFOV
 Bericht Geplaatst: ma nov 15, 2010 21:05 
Offline
Vanner

Geregistreerd op: di feb 09, 2010 20:22
Berichten: 278
Woonplaats: Deinze
earthforceone schreef:
Momenteel kan je dat nog steeds.
Je mag gerust een Dodge Charger met +750pk motorblok aanbieden op de keuring die voorzien is van een set dragstrip achterbanden.
het is dus perfect mogelijk.
Maar vanaf dat dit nieuwe wetsvoorstel aanvaard wordt volgens mij niet meer.


nope
verbouwingen aan oldtimer heeft nooit gemogen


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Nieuwe visie oldtimerstatuut - voorstel BFOV
 Bericht Geplaatst: ma nov 15, 2010 23:40 
Offline
Vanner
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: wo jul 30, 2008 18:52
Berichten: 662
Woonplaats: Behind the wheel
buuntje schreef:
nope
verbouwingen aan oldtimer heeft nooit gemogen


Tiens, tiens, tiens...

Afbeelding

Leg dit dan eens ff uit als je wil?
Deze is volgens mij toch verbouwd, of niet soms.
Eigenaar staat regelmatig op de dragstrip in Drachten en rijd daar steeds [u]op eigen as[u] naar toe.

Maar ja, dat de keuringsstations vaak zelf regeltjes uitdokteren weten we al langer dan vandaag.
Zoals bijvoorbeeld die regel van de LPG aanduiding op het GVA.
Als je dat niet hebt ben je jouw papieren kwijt voor 3 maand en kost je dat om en bij de 150€.
Da's dus zo'n regeltje van de keuring welk ze toepassen terwijl deze wetgeving zelfs geeneens is goedgekeurd in de kamer en ook nog niet verschenen is in't staatsblad.
Ik kan je garanderen dat ze dit bij mij niet flikken tenzij in tussentijd die wet erdoor is.
Maar ondertussen zitten ze op de keuringsstations de onwetende mensen met een Pick-up of Van op LPG wél een dikke kloot af te trekken.
Ah ja, natuurlijk! Kassa, kassa! Snapt U wel?

Hoeft zekers niet gezegd dat ik mijn bedenkingen heb bij het Belgische systeem van de autokeuring?

Greetz earthforceone

_________________
Chevrolet Alero 2001
150ci - 141hp


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Nieuwe visie oldtimerstatuut - voorstel BFOV
 Bericht Geplaatst: di nov 16, 2010 08:01 
Offline
Vanner

Geregistreerd op: di feb 09, 2010 20:22
Berichten: 278
Woonplaats: Deinze
earthforceone schreef:
Tiens, tiens, tiens...

Leg dit dan eens ff uit als je wil?
Deze is volgens mij toch verbouwd, of niet soms.


dan zal die verbouwd zijn voor de oldtimer keuring
en als ie wel zo gekeurd is, is het niet op de wettelijke manier gebeurd


Citaat:
Maar ja, dat de keuringsstations vaak zelf regeltjes uitdokteren weten we al langer dan vandaag.
Zoals bijvoorbeeld die regel van de LPG aanduiding op het GVA.


daar heb je gelijk in.
lpg moet niet op het gva staan
ik weet dat er station dat afkeuren, maar dat is niet terecht.
ik weet ondertussen ook hoe dat komt dat ze dat daar afkeuren, maar dat is geen materie voor op een forum te zetten (en nee, het gaat niet om kassa kassa)

Citaat:
Maar ondertussen zitten ze op de keuringsstations de onwetende mensen met een Pick-up of Van op LPG wél een dikke kloot af te trekken.
Ah ja, natuurlijk! Kassa, kassa! Snapt U wel?

het zijn niet de mensen op de vloer die beslissen dat zo zaken moeten afgekeurd worden, maar de technische directies en FOD


wellicht zal je al door hebben dat ik ook zo een "infantiel" ben (zoals je het zelf verwoordt)
wekelijks komen er nieuwe nota's uit van de FOD (waar ik soms ook bedenkingen bij heb)
wij voeren enkel uit wat ze in brussel op papier zetten.


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Nieuwe visie oldtimerstatuut - voorstel BFOV
 Bericht Geplaatst: di nov 16, 2010 10:35 
Offline
Vanner
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: wo jul 30, 2008 18:52
Berichten: 662
Woonplaats: Behind the wheel
Tja,

Kan dan misschien zijn dat jij één van de weinige "niet infantielen" bent en hiervoor dan ook mijn excuses dat ik jou mee over dezelfde kam scheerde maar je moet dan ook begrijpen dat ik al 't één en 't ander moest meemaken op de keuring waar je op de langen duur een beetje "krikkel" van wordt.
Het is bij ons (in Deurne) zelfs zo erg dat ik besloten heb om naar de keuring in St.Niklaas te rijden.
Daar valt het allemaal nog een beetje mee en zijn ze ook een pak vriendelijker.

Ik kan U verhalen vertellen van mensen die ik persoonlijk ken waar ge gewoonweg van achterover valt.
Mensen die op de keuring beschuldigt worden van fraudeur en bandiet omdat ze een rasechte Carol Shelby Mustang komen aanbieden ter keuring.
Dat gebeurd dan ook door enkele collega's van jou, zonder nota van't FOD, die op dat moment gaan stellen dat het onmogelijk een Shelby kan zijn terwijl de eigenaar wél officiële verkoopsdocumenten heeft en de wagen in kwestie zelf in een container reed nadat hij die in de states heeft gaan kopen bij een officiële Shelby verdeler.
Dat zijn dan keurders die ooit toevallig Nicholas Cage in zo'n ding zagen rondrijden op het grote witte doek en er dan plots alles van schijnen te weten.

Of iemand die een G20 aanbied voor keuring en moet vaststellen dat bij de LPG keuring er niet gekeken werd naar de vergasser van de LPG installatie maar wel naar de collector van de airconditioning.
Maar allee, ze kennen het hoor! Ze kennen het!

Vandaar dat ik mij vaak vragen stel over de kunde van vele keurders.
Ik begrijp dat het FOD wekelijks met notas staat te zwaaien en dat de keurders op de langen duur ook niet meer kunnen volgen en dit is misschien een goed repliek van jou maar het zijn vaak diezelfde keurders die staan te muggeziften over bagatellen.
Iemand uit mijn persoonlijke vriendenkring (Body) heeft er godverdomme z'n Van voor van de hand gedaan omdat het bij hem op de keuring gewoon niet meer stopte en het telke malen opnieuw weer iets anders was. Ook bagatellen maar telkens kreeg hij wel een rode kaart.
Wel, die man is er gewoon moedeloos van geworden en heeft z'n hobby opgegeven omdat een paar 'gediplomeerde' automechaniekers vonden dat het zo erg was dat ze telkens een rode kaart moesten geven.
En daar, Buuntje, wordt ik pissed van!

daarom dat ik zeg : privatiseren die handel en laat ze maar eens concurreren met elkaar. Ze zullen wel een beetje minder moeilijk gaan doen dan.

Greetz earthforceone

_________________
Chevrolet Alero 2001
150ci - 141hp


Omhoog 
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
 
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ] 

Forumoverzicht » Aankondigingen + Algemeen » Algemene info


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten

 
 

 
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron