Inloggen    Forum    Registreren    Zoeken    Help

Forumoverzicht » Aankondigingen + Algemeen » Algemene info




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Diesel lpg
 Bericht Geplaatst: zo okt 03, 2010 16:13 
Offline
Vanner
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: vr apr 03, 2009 12:57
Berichten: 818
Woonplaats: Asse
Ik heb ontdekt dat je een diesel ook op lpg kan laten draaien, ik dacht dat dat onmogelijk was!
Kan iemand mij hier soms wat meer uitleg over geven??
Is dit hetzelfde principe als bij een benzine, kan een diesel dan puur op lpg alleen draaien of een mengsel van lpg en diesel...?

Grtz!!

_________________
Chevy Cargo Van 6.2 Diesel

Voor alle renovaties, afwerking en onderhoud van woningen & tuin http://www.jacobsenzoon.be


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Diesel lpg
 Bericht Geplaatst: zo okt 03, 2010 21:47 
Offline
Vanner
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: wo jul 30, 2008 18:52
Berichten: 662
Woonplaats: Behind the wheel
Een diesel kan je gedeeltelijk laten lopen op LPG.
In vele vrachtwagens is dit al ingebouwd maar voor personen wagens zou het ook mogelijk zijn.
Citroen biedt een Berlingo aan in zijn gamma waar dit systeem als optie ingebouwd kan worden.
Waar je zulks een installatie kan laten plaatsen weet ik niet maar ik denk dat een locale LPG boer je daar wel raad in kan geven.

Greetz earthforceone

_________________
Chevrolet Alero 2001
150ci - 141hp


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Diesel lpg
 Bericht Geplaatst: ma okt 04, 2010 12:34 
Offline
Vanner
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: ma apr 23, 2007 20:54
Berichten: 1964
Woonplaats: deinze
das ook het eerste dak daar van hoor :shock:


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Diesel lpg
 Bericht Geplaatst: ma okt 04, 2010 17:59 
Offline
Vanner
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: ma jul 05, 2010 19:32
Berichten: 209
Woonplaats: Hooglede-Gits
had daar ook nog nooit van gehoord.
Mijn van is een diesel gmc 6.5 d en heb een verbruik van 12 a 13 liter. als ik het uitreken met de prijs van de diesel ten opzichte van de lpg, komt de lpg wel net ietsje goedkoper uit, maar dan zonder de installatie van de lpg gerekent.
mijn conclusie, als je op diesel rijd : houden zo, als je geen problemen hebt.

greetz
simson2000

_________________
Coverband "Dust" simply the best !
www.dust.be
_____________________________


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Diesel lpg
 Bericht Geplaatst: ma okt 04, 2010 22:26 
Offline
Vanner
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: wo jul 30, 2008 18:52
Berichten: 662
Woonplaats: Behind the wheel
Dacht dat de installatie voor diesel op lpg te laten lopen een goeie 1600€ kost.
Maar da's dan voor moderne dieselmotoren.
En het is zo dat je dieselmotor met zulks een lpg kit niet continu loopt op gas.
Het ene moment loopt hij op diesel, het andere op LPG afhankelijk van het toerental en gekozen versnelling.
Ik ken een baanchauffeur die met dit systeem rijdt (Scania) en die is er wel over te spreken.
Die stoefte zelfs over het meervermogen dat zijn truck heeft als hij plankgas geeft en het systeem lpg begint te voeren aan de injecteurs.
Allee, van horen zeggen dus.
Ik zou me toch gaan informeren en voor mezelf uitmaken of ik die kost wil dan al dan niet want dat zal voor iedereen anders zijn natuurlijk.

Greetz earthforceone

_________________
Chevrolet Alero 2001
150ci - 141hp


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Diesel lpg
 Bericht Geplaatst: ma okt 04, 2010 22:47 
Offline
Vanner
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: vr apr 03, 2009 12:57
Berichten: 818
Woonplaats: Asse
Ik ga dat zeker eens navragen als de rest in orde staat tenminste! Zou misschien interessant kunnen zijn..
(van kreeg dit weekend weer kuren, dit weekend weer in panne gestaan)
grtz!

_________________
Chevy Cargo Van 6.2 Diesel

Voor alle renovaties, afwerking en onderhoud van woningen & tuin http://www.jacobsenzoon.be


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Diesel lpg
 Bericht Geplaatst: di okt 05, 2010 16:58 
Offline
BESTUUR
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: di dec 09, 2008 21:40
Berichten: 1708
Woonplaats: Desteldonk Oost-Vlaanderen
Weet nie, maar ik vrees dat die ombouw alleen maar meer problemen gaat leveren... Wat heb je voor gehad dit weekend Fuelke?

_________________
Dreams in silent progress...


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Diesel lpg
 Bericht Geplaatst: di okt 05, 2010 21:47 
Offline
Vanner
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: vr apr 03, 2009 12:57
Berichten: 818
Woonplaats: Asse
Geert DP schreef:
Weet nie, maar ik vrees dat die ombouw alleen maar meer problemen gaat leveren... Wat heb je voor gehad dit weekend Fuelke?


Iedereen kent het probleem dat als de Van warm staat hij niet voorgloeit en niet start. Maar dit weekend was ik naar ne spaghettislag gegaan, en na ongeveer 1,5 - 2u wil ik starten, hij gloeit wel voor dan maar niet te lang.. ik wil hem dan starten, maar starmotor zegt gewoon "tik" zo een paar keer geprobeerd, ook eens een tik met een hamer op de startmotor gegeven wat anders wel lukt, maar deze keer niet. Nochtans zeker +/- 15x geprobeerd..
Bon, ik laat hem staan en ik ga met iemand mijn berlingo halen waar ik nu altijd mee rij..
S'avonds ga ik toch nog eens naar mijn van kijken want hij stond daar in een donker baantje naast de spoorweg waar nogal veel volk komt dat daar niets te zoeken heeft..
Ik probeer toch eens om te starten endan plots zonder enig probleem draait de startmotor en ik kon hem starten. Heb hem dan maar in een "veiligere" straat gaan zetten en de dag erna hem gaan halen en weer starten zonder problemen..
Het valt mij op wanneer mijn van op temperatuur is, hoeft niet veel te zijn dat hij kuren krijgt, :| . Maar ik kan ook dromen.
De volgende weken blijft hij dan ook opzij staan :( , want zo'n dingen kan ik wel missen..

_________________
Chevy Cargo Van 6.2 Diesel

Voor alle renovaties, afwerking en onderhoud van woningen & tuin http://www.jacobsenzoon.be


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Diesel lpg
 Bericht Geplaatst: wo okt 06, 2010 08:58 
Offline
Vanner
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: wo jul 30, 2008 18:52
Berichten: 662
Woonplaats: Behind the wheel
Nou,

Ik zou alvast eens beginnen met het nakijken van de electrische leidingen van de starter.
Als die allemaal ok zijn dan zou ik de starter er vanonder halen en de Bendix (een kleiner cilindervormig apparaatje dat aan de zijkant van de starter hangt) uit elkaar vijzen en het koperen schijfje dat er in zit proper maken met een schuurpapiertje of zo.
Het is namelijk zo dat na verloop van tijd dat koperen schijfje helemaal aangeladen is met vuiligheid en aldus een slecht contact geeft welk resulteert in het befaamde "tikken" van een starter.
Het kan natuurlijk ook zijn dat dit schijfje verbrand is hé (door langdurig proberen te starten loopt die Bendix ontzettend warm). Dan heb je een ander probleem en ga je naar een revisiebedrijf moeten stappen of een nieuwe starter moeten steken.
Een motor die warm staat en slecht start heeft daar meestal last mee (of met z'n ontsteking maar die van jou is een diesel en die heeft er geen).

Greetz earthforceone

_________________
Chevrolet Alero 2001
150ci - 141hp


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Diesel lpg
 Bericht Geplaatst: wo okt 06, 2010 15:28 
Offline
BESTUUR
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: di dec 09, 2008 21:40
Berichten: 1708
Woonplaats: Desteldonk Oost-Vlaanderen
Wat heeft een slecht functionerende startmotor met warm of koude motor te maken? Lijkt me bizar :?

_________________
Dreams in silent progress...


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Diesel lpg
 Bericht Geplaatst: wo okt 06, 2010 16:46 
Offline
Vanner
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: wo jul 30, 2008 18:52
Berichten: 662
Woonplaats: Behind the wheel
Geert DP schreef:
Wat heeft een slecht functionerende startmotor met warm of koude motor te maken? Lijkt me bizar :?


Waar zou het volgens jou dan aan kunnen liggen?

_________________
Chevrolet Alero 2001
150ci - 141hp


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Diesel lpg
 Bericht Geplaatst: wo okt 06, 2010 22:35 
Offline
Vanner
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: vr apr 03, 2009 12:57
Berichten: 818
Woonplaats: Asse
ik zeg niet per se dat de startmotor ligt aan het warm staan, maar het valt wel op als hij warm stond dat hij gewoon tikte en dit vele keren geprobeer, en als ik 4 uur later nog is kwam proberen, dan bij de eerste keer was het geen probleem.. De gloeibougies, hetzelfde, maar daar denk ik dat ik weet wat het is.. De relais (zit naar het schijnt ook een kleine sensor in).
Maar als ik eens veel goesting heb om de van tot hier te halen, dan ga ik dat met dat koperen plaatje zeker eens proberen!!
Grtz!

_________________
Chevy Cargo Van 6.2 Diesel

Voor alle renovaties, afwerking en onderhoud van woningen & tuin http://www.jacobsenzoon.be


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Diesel lpg
 Bericht Geplaatst: do okt 07, 2010 09:26 
Offline
Vanner
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: wo jul 30, 2008 18:52
Berichten: 662
Woonplaats: Behind the wheel
Je moest eens weten wat warmte kan doen met oude of versleten motoronderdelen zoals een starter of alternator waar electriciteit doorheen moet.
Zelfs een oude massakabel kan veel ellende veroorzaken.
Meestal zit er in die dingen koper en dat is nu net het probleem.
Koper is een veel betere stroomgeleider en goed bestand tegen hitte maar laait zeer gemakkelijk aan met vuiligheid en het heeft ook een bepaalde levensduur.
Als die levensduur gepasseerd is begin je dat meestal te merken doordat je auto kuren begint te krijgen.
Ik zeg ook niet dat het écht daar aan gaat liggen maar het is volgens mij toch een goede denkpiste.
Daarom dat ik aanvankelijk zei dat je eerst de bekabeling van die starter eens moet nakijken want het kan ook een slechte massa zijn.
Door dingen na te lopen als je een probleem ondervindt ga je mogelijkheden beginnen elimineren.
Een arts doet dat en een goede automechanieker doet dat ook.
Er zijn garagisten die met zulke problemen direct maar een nieuwe starter, nieuwe alternator en nieuwe gloeibougies gaan steken en je een rekening voorschotelen van +1000€.
Daar ben je geen meter mee vooruit als je nadien moet merken dat het misschien maar een simpel iets is als bijvoorbeeld een slechte massa of een losse aansluiting van t één of 't ander. Maar meestal kom je daar pas achter als je nogmaals een paar keer zever (lees: panne) hebt gehad met je voertuig.
Er zijn ook mensen die op aanraden van andere mensen maar ineens een ander blok in hun auto gaan pleuren en nog steeds miserie hebben terwijl zo'n drastische ingrepen vaak niet nodig zijn om een beetje probleemloos te rijden.
Nu, meestal weet je ook op voorhand dat, als je Amerikaans gaat rijden, dit niet zonder slag of stoot zal zijn want echt betrouwbaar zijn die wagens niet maar het voordeel daarentegen is wel dat het allemaal vrij rudimentaire, eenvoudige mechaniek is en je geen held moet zijn om problemen op te lossen. Af en toe een boek open trekken doet vaak al wonderen.

Greetz earthforceone

_________________
Chevrolet Alero 2001
150ci - 141hp


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Diesel lpg
 Bericht Geplaatst: do okt 07, 2010 10:11 
Offline
Vanner
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: zo maart 07, 2010 15:47
Berichten: 122
Woonplaats: Ninove
Ik kan earthforceone wel volgen in zijn uitleg.

Hoewel ik niet veel ervaring heb met het prutsen aan amerikaanse wagens,
heb ik toch al behoorlijk wat gesleuteld aan europese wagens.

Het verhaal hierboven doet me denken aan de probs met een vw polo dat ik aan de hand had.
Starten en rijden wat je wou. Maar als hij er geen zin in had (vaak bij warme motor) kon je hemel en aarde bewegen,
je kreeg 't ding niet aan de praat.
Nieuwe delco-cap gestoken, nieuwe rotor, nieuwe bougies, nieuwe bougie-kabels..
Niets dat hielp
Er een garagist bij gehaald en hij zei kort : nieuwe delco, nieuwe bobijn, nieuwe naftpomp,...

Tot iemand me sprak van het electronisch gedeelte achter het contactslot.
Stuur eraf, pinkers eraf, ruitenwissers eraf, adapter eraf, stuurstang eruit, slot eruit, nieuw electronische fiche achter slot vervangen (22euro).
En de auto loopt als een klokje.
Had ik die garagist geloofd, was ik er met 1000euro niet vanaf geweest.

Een boek, iemand die je uitleg geeft... is vaak al het halve werk...

_________________
Ik heb liever spijt van de dingen die ik deed, dan van dingen die ik niet deed..


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Diesel lpg
 Bericht Geplaatst: do okt 07, 2010 22:27 
Offline
Vanner
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: vr apr 03, 2009 12:57
Berichten: 818
Woonplaats: Asse
en ik ben vrij zeker dat jullie gelijk hebben!!
De volgende keer dat ik tijd/ zin heb ga ik op die manier eens kijken, bekabeling enz nakijken..

_________________
Chevy Cargo Van 6.2 Diesel

Voor alle renovaties, afwerking en onderhoud van woningen & tuin http://www.jacobsenzoon.be


Omhoog 
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
 
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ] 

Forumoverzicht » Aankondigingen + Algemeen » Algemene info


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten

 
 

 
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron