Inloggen    Forum    Registreren    Zoeken    Help

Forumoverzicht » Aankondigingen + Algemeen » Algemene info




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Van 2 naar D schakelen tijdens rijden?
 Bericht Geplaatst: ma mei 31, 2010 22:10 
Offline
Vanner

Geregistreerd op: vr apr 16, 2010 11:11
Berichten: 59
Hey streetvanners,

Even een vraag, stel je bent op heuvelachtig land aan het rijden met de versnelling op D,
opeens komt er een afdaling, om je remmen niet warm te laten lopen ga je op de motor afremmen, mag je dan tijdens het rijden van D naar 1 of 2 schakelen of moet je daarvoor volledig stoppen? Mag je dan ook weer onder het rijden van 1 of 2 naar D schakelen?

Alvast bedankt

Grtzz Yves


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Van 2 naar D schakelen tijdens rijden?
 Bericht Geplaatst: ma mei 31, 2010 22:56 
Offline
Vanner
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: za okt 06, 2007 22:13
Berichten: 696
Woonplaats: VICHTE
:wink: :wink: jup dat mag je inderdaad doen yves , is eigenlijk de beste manier om downhill te rijden met je van als je op je moter wat afremt.
alleen wel zien dat je toch al voldoende vertraagt bent voor je naar 2 en dan 1 schakelt.
is gezonder voor je transmissie ook. :wink: :wink:

_________________
Proud Member of
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Van 2 naar D schakelen tijdens rijden?
 Bericht Geplaatst: di jun 01, 2010 07:07 
Offline
BESTUUR
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: di jan 29, 2008 08:37
Berichten: 3071
Woonplaats: Lichtervelde
Jip Yves,

Deze veronderstellingen zijn volledig correct.
Zolang je hem maar niet in de R of P zet om af te remmen :? mag je zonder problemen terugschakelen.

Macgyver

_________________
GMC Tiara '95


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Van 2 naar D schakelen tijdens rijden?
 Bericht Geplaatst: do jun 03, 2010 08:18 
Offline
Vanner
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: ma jul 14, 2008 21:29
Berichten: 532
Woonplaats: schoot tessenderlo
ja, op de tweede streetvannersverjaardag is dit door am trans ook uit de doeken gedaan, je mag zelf met een automaat mee op schakelen bij het vertrekken, en ook (af) terugschakelen, alleen moet je zoals bij een handgeschakelde goed letten op de toeren die de motor maakt wanneer je op/af schakelt .
ikzelf pas dit altijd toe bij het trekken van mijn sleurhut, leeggewicht 1300 kg, geladen max 1600 kg . zou zeggen doen.
rij zeker nooit in de hoogste "versnelling", overdrive bij het trekken van caravan.


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Van 2 naar D schakelen tijdens rijden?
 Bericht Geplaatst: do jun 03, 2010 22:47 
Offline
Vanner

Geregistreerd op: vr apr 16, 2010 11:11
Berichten: 59
Ok merci, had toch al een licht vermoeden dat het wel zo zou zijn, niet echt logisch als je moet stilstaan om van 1 naar 2 en D te schakelen, maar goed nu ben ik dus zeker:d Wil mijn boite niet molesteren want heb hier al wat verhaalkes gelezen..En men boite is nog ma just gereviseerd door vorige eigenaar dus wil em heel houden :P


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Van 2 naar D schakelen tijdens rijden?
 Bericht Geplaatst: zo jun 06, 2010 21:51 
Offline
Vanner
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: ma dec 22, 2008 10:12
Berichten: 68
Woonplaats: Boom
jochevy schreef:
ja, op de tweede streetvannersverjaardag is dit door am trans ook uit de doeken gedaan, je mag zelf met een automaat mee op schakelen bij het vertrekken, en ook (af) terugschakelen, alleen moet je zoals bij een handgeschakelde goed letten op de toeren die de motor maakt wanneer je op/af schakelt .
ikzelf pas dit altijd toe bij het trekken van mijn sleurhut, leeggewicht 1300 kg, geladen max 1600 kg . zou zeggen doen.
rij zeker nooit in de hoogste "versnelling", overdrive bij het trekken van caravan.



hoikes ,

geldt dat ook voor een caravan van 600Kg

heb er eentje van '64 in restauratie


http://i756.photobucket.com/albums/xx20 ... 94/004.jpg

_________________
she's gonna love me in my chevy van, and that's alright...


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Nog een transmissievraag:d
 Bericht Geplaatst: za jun 12, 2010 15:34 
Offline
Vanner

Geregistreerd op: vr apr 16, 2010 11:11
Berichten: 59
Ik heb dus nog een vraag ivm automatische transmissie, klinkt misschien dom maar wil het graag weten:p

komt ie

Gisteren reed ik achteruit op een licht hellende oprit, ik zette de motor af maar ik vergat de versnellingsppok in de 'P' stand te zetten..ik liet men voet van de rem en de Van begon vooruit te lopen(ca 50cm). Ik onmiddellijk rem in en op 'P' gezet+handrem natuurlijk:p.

Kan dit kwaad voor de boite? en wat doet de Boite dan wanneer je de motor stilzet? Een gewone auto laat ik altijd in versnelling staan op een hellend vlak, zodat deze zeker niet kan weglopen.. Maar bij een van gaat dit dus niet?

Alvast bedankt
grtzz


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Van 2 naar D schakelen tijdens rijden?
 Bericht Geplaatst: za jun 12, 2010 20:17 
Offline
Vanner
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: wo jul 30, 2008 18:52
Berichten: 662
Woonplaats: Behind the wheel
Hey Yves,

Ik denk niet dat dit echt kwaad gedaan heeft aan de versnellingsbak.
Moest het nu voor een grote afstand zijn, dan wel natuurlijk.
Je hebt in elk geval juist gereageerd door onmiddelijk te stoppen en de wagen in P te zetten.

Ik heb ooit met mijn vorige Van ook eens zo stom geweest om tijdens het rijden per ongeluk naar Reverse te gaan.
Toen dacht ik ook dat mijn bak eraan zou gaan maar niets is minder waar.
Weet je wat er gebeurde? De motor sloeg gewoon af en de Van bolde gewoon uit.
Heb toen natuurlijk wel direct geremd en terwijl de bak terug in N gezet.
Toen ik terug startte en wegreed was er niks aan de hand.

Ze zeggen ook steeds dat je met zo'n bak nooit "droog" mag rijden of dat je zo'n Van niet kan laten wegslepen.
Wel, ik heb diezelfde, vorige Van ooit eens moeten laten slepen naar een kameraad zijn garage omdat toen de distributieketting kapot was gegaan.
Ook dit heeft die bak overleefd. Nooit geen hinder van ondervonden en ik moet zeggen dat mijn vorige Van 25 jaar oud is en dat de bak nog nooit gereviseerd is geweest. maar, het is dan ook een th350 bak en dat zijn wel één van de beste bakken die ze ooit al hebben gemaakt.

Wat je wel zeker niet mag doen is je Van in gang laten trekken als je ooit eens met een platte batterij staat.
Trouwens, volgens mij gaat dat toch niet lukken. Dus steeds er voor zorgen dat je batterij spanning in orde is of toch zeker startkabels meenemen bij het boordmateriaal.

Het enige wat je moet doen met zo'n bak om hem in ere te houden is regelmatig het oliepeil nazien en er op een normale manier mee rijden en eens per jaar de filter + olie vervangen. Er kan natuurlijk altijd wel iets kapot gaan maar qua betrouwbaarheid denk ik wel dat het snor zit met zo'n Ford bak.

Greetz earthforceone

_________________
Chevrolet Alero 2001
150ci - 141hp


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Van 2 naar D schakelen tijdens rijden?
 Bericht Geplaatst: zo jun 13, 2010 11:11 
Offline
Vanner

Geregistreerd op: vr apr 16, 2010 11:11
Berichten: 59
Dat is niet nix, naar R schakelen onder het rijden, maar goed dat het zo goed is afgelopen:d

Maar ik wil zo ene bak ook een beetje snappen hoe het in elkaar zit, want als je de auto in R zet terwijl de motor afstaat blijft deze in versnelling en loopt zo niet vooruit op een helling. Wat doet de boite dan? Mijn boite is elektrisch gestuurd, gaat deze dan naar N als ik het contact afzet? anders kan deze toch niet vooruit lopen? of hoe moet ik het zien?

Wil er de logica een beetje van snappen:d

Grtzz


Omhoog 
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
 
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 

Forumoverzicht » Aankondigingen + Algemeen » Algemene info


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten

 
 

 
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron