Inloggen    Forum    Registreren    Zoeken    Help

Forumoverzicht » Aankondigingen + Algemeen » Algemene info




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Bobbejaan Schoepen is niet meer . . .
 Bericht Geplaatst: ma mei 17, 2010 18:26 
Offline
Vanner
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: wo jul 30, 2008 18:52
Berichten: 662
Woonplaats: Behind the wheel
Net het spijtige nieuws gelezen dat Bobbejaan Schoepen overleden is.

Deze Cowboy heeft ons spijtig genoeg verlaten. Even wat herinneringen ophalen (bron Zita & CCC forum):

Afbeelding

De zanger, entertainer en zakenman Bobbejaan Schoepen is maandag overleden. Schoepen werd zondag nog maar net 85 jaar. Maandag omstreeks 11 uur stierf hij aan een hartstilstand in het Sint-Elisabethziekenhuis in Turnhout.

Bobbejaan Schoepen werd op 16 mei 1925 in Boom geboren als Modest Hyppoliet Johanna Schoepen. Hij groeide op in een arbeidersmilieu, maar kon zich dankzij zijn zangcarrière en het pretpark Bobbejaanland opwerken tot de tweehonderd rijkste Belgen.
MuziekDe muzikale duizendpoot, Bobbejaan Schoepen, is niet in enkele paragrafen samen te vatten

Zijn muzikale carrière spreidde zich uit van de jaren '40 tot de jaren '60. In 1945 nam hij de naam Bobbejaan aan als artiestennaam. Hij haalde het van een Zuid-Afrikaans liedje 'bobbejaan klim die berg op'. In het Zuid-Afrikaans betekent die naam baviaan.
De twee bekendste Nederlandstalige nummers van Bobbejaan Schoepen zijn 'Café zonder bier' (1959) en 'Lichtjes aan de Schelde' (1952).
Bobbejaan Schoepen trad ook vaak op in Duitsland en de VS. Bobbejaan Schoepen zou ook de eerste Europeaan zijn die optrad in de Grand Ole Opry in Nashville. Internationaal stond hij bekend voor zijn fluittalent. Na een chirurgische ingreep kon Schoepen niet meer fluiten zoals voorheen.

Het vele toeren viel Bobbejaan zwaar en hij begon uit te kijken naar een vaste stek. Zo kwam hij op het idee om rond te toeren met een eigen circustent.
Bekijk de beelden van de 'Yodeling Whistler' op YouTube.


Link


Het pretpark was nooit een doel op zich geweest. Het was een gevolg van zijn muzikale carrière. Bobbejaanland was dan ook niet meteen het pretpark zoals we het nu kennen. In eerste instantie was het een plaats voor Bobbejaan en andere artiesten om op te treden.
Pas in 1975 veranderde het park tot het huidige pretpark in Lichtaart.
Mede door gezondheidsproblemen besloot Bobbejaan Schoepen het park in 2004 te verkopen. Hiermee verdween het laatste familiepretpark in België

Een passie van Bobbejaan Schoepen, aansluitend bij zijn liefde voor countrymuziek, waren Amerikaanse auto's. Vanaf de jaren '70 werden de auto's zijn handelsmerk. Hij bezat twee legendarische witte Pontiacs Bonneville gedecoreerd met authentieke zilveren dollars, kogels, handgemaakte siergeweren en een stierhoren op de neus.
In 2007 kreeg hij een 'Lifetime Achievement Award' voor zijn muzikale verwezenlijkingen. In juli 2008 viel hem nog een andere eer te beurt. Hij werd als eerste Europeaan opgenomen in de 'Whistlers Hall of Fame', een internationale eregalerij voor kunstfluiters.
In 2008 bracht hij nog een nieuw album uit met de eenvoudige titel 'Bobbejaan'. Hij werkte voor deze plaat samen met Daan, Heike Arnaert en Axelle Red.
EerbetoonIn juli 2008 werd hij door de Amerikaanse International Whistlers Convention als eerste Europeaan opgenomen in de "Whistlers Hall of Fame", een internationale eregalerij voor kunstfluiters.

En daar bleef het niet bij op gebied van onderscheidingen en erkenningen. Op 2 oktober 2009 werd Schoepen benoemd tot eerste ereburger van zijn geboortestad Boom. Eerder dat jaar, op 6 juli, rijkte Koning Albert II hem het ereteken van Officier in de Kroonorde uit. Dat ereteken is voorbestemd aan Belgen met grote artistieke, letterkundige of wetenschappelijke verdiensten.
Recente projectenEind december 2009 verscheen The World of Bobbejaan - Songbook, een driedubbele cd met 76 songs die tussen 1948 en 2008 zijn opgenomen en die geremastered werden. De triptiek vergde vijf jaar voorbereiding en is in de Benelux door de familie Schoepen (Bobbejaan Records) uitgebracht als het enige officiële, door de familie geconfirmeerd overzichtswerk van de artiest.
Op 16 mei 2010 (de 85e verjaardag van Bobbejaan) werd in de Vlaamse en Nederlandse pers aangekondigd dat we dit jaar nog een live cd mogen verwachten, waarop het muzikale werk van de artiest uitgevoerd wordt door Belgische topartiesten als Paul Michiels (Soulsister), Liliane Saint-Pierre, Geert Chatrou, Jan De Smet (De Nieuwe Snaar), ex-Hooverphonic Geike Arnaert en Daan.
De dag na de bekendmaking van dat heuglijke nieuws, blies Bobbejaan echter zijn laatste adem uit.


Link


Dit is inderdaad een zwaar verlies voor de Belgisch-Nederlandse entertainment wereld.

Ik weet nog goed hoe ik mij, als klein ventje, vergaapte aan zijn mooie Pontiac die tentoongesteld stond in zijn museum te Bobbejaanland.
Spijtig genoeg hebben ze dat museum nu ook gesloten (wss vanwege de verkoop van het pretpark). Dat vond ik echt zonde want het was een goede weerspiegeling van hoe deze olijke "cowboy" door het leven wandelde.
Hopelijk gaan ze Bobbejaan een gepast eerbetoon geven en zal hij de geschiedenis in gaan als hij die velen leerde om te genieten van simpele fluitdeuntjes.

Bobbejaan, waar je ook bent, in welk zadel je nu ook zit . . .

Het ga je goed!


Link


Greetz earthforceone

_________________
Chevrolet Alero 2001
150ci - 141hp


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Bobbejaan Schoepen is niet meer . . .
 Bericht Geplaatst: zo jun 06, 2010 14:18 
Offline
Vanner

Geregistreerd op: do feb 11, 2010 14:35
Berichten: 25
Woonplaats: Tongeren
rip grote man


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Bobbejaan Schoepen is niet meer . . .
 Bericht Geplaatst: vr jan 07, 2011 08:09 
Offline
Vanner
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: di feb 09, 2010 17:34
Berichten: 331
joooooooooo vanners

inderdaad een zeer groot verlies van bobbejaan
die eigenlijk in mijn ogen een grote voorloper was in dit kleine landje belgie
was hij in amerika geboren was hij nog groter geworden
maar hier in dit kleine landje hmmmm
en zeker in deze tijd waren ze hier nog zeer premitief
ik heriner hem ook nog heel goed.
mooie filmkes trouwes jammer dat ik ze niet kan opslaan.
ik heb nog vele singel plaatjes liggen en spelend in mijn oude juke box van hem.
bobbejaan we vereten je nooit.

grtzzzz. Lucky luke


Omhoog 
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
 
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 

Forumoverzicht » Aankondigingen + Algemeen » Algemene info


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten

 
 

 
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron