Inloggen    Forum    Registreren    Zoeken    Help

Forumoverzicht » Dodge » Mechanisch (Dodge)




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 92 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Schakelen
 Bericht Geplaatst: za sep 27, 2008 00:40 
Offline
Vanner
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: wo jul 30, 2008 18:52
Berichten: 662
Woonplaats: Behind the wheel
Hallo Danny,

Om te beginnen het oliepijl van de boitte ONMIDDELIJK nazien.
Dit doe je met een draaiende, op temperatuur gebrachte motor. (gewoon starten en een 10 minuten laten draaien op stationair)
Voordat je gaat pijlen eerst alle versnellingen eens doorlopen terwijl je op de rem duwt (dus van R naar D en alles wat er tussen zit selecteren op een rustige, kalme manier. Dus niet van R ineens naar D sleuren) Op die manier gaat uw boitte volledig op druk komen en dan kan je pas het oliepijl beginnen meten.
Je zal ook zien aan het einde van de pijlstok dat er merktekens opstaan.
Ergens ga je daar het woordje "HOT" zien opstaan.
In die omgeving gaat het pijl MOETEN staan. Niet hoger, ook niet lager.
Neem een witte vod en veeg de pijlstok af en kijk naar de kleur van de olie.
Donkere bruine kleur duid op verbrande olie, soms ziet ze zwart.
In dat geval vervangen!
Een rode of doorschijnende kleur wil zeggen dat de olie in orde is.

Heb je garantie op de Van? Laat het door je garagist doen, dat vervangen van die olie.
Je kan dat ook zelf doen maar dan ga je stukken moeten bestellen (filter : FRAM is een goed merk) en olie (Dextron II of Dextron III. Ik gebruik van het merk : COMA)

Een filter kost ongeveer 10 a 15 euro.
De olie kan wel wat duurder zijn.
Ik denk dat je 7 liter olie gaat nodig hebben ongeveer.
Koop dat in bussen van 5 liter. Tien liter dus. Dan houd je nog wat reserve die je in je Van kan zetten voor als je eens moet bijvullen. (Kan zijn dat je een klein lekje hebt)
Voor 10 liter betaal je tussen de 50 a 75 euro.
De auto 5 (van carrefour) is een dure.
Koop die olie gewoon bij een klein handelaarke, die hebben meestal goede prijzen.

Is het dan nog niet beter?
Dan zou het ook kunnen (ik weet het niet zeker, ik ben geen Dodge kenner) dat er een kabel van de boitte naar de commander van uw carburator of injectie loopt.
Het is namelijk zo dat de boitte van uw Van moet weten hoeveel gas je aan't geven bent. De kickdown is daar op aangesloten. Het kan ook zijn dat dit electrisch of digitaal werkt (in dit geval weet ik daar niks over).
Die kabel moet goed gespannen staan ( de juiste spanning ken ik ook niet).
Je voelt dat vooral in't schakelen zelf.
Zo'n boitte van een Amerikaan moogt ge gerust voelen schakelen, dat kan geen kwaad.
Als ze boterzacht schakelt dan is dat eigenlijk niet zo goed voor de boitte en is die kabel te zacht gespannen en dan gaat uw boitte tussen de schakelgangen beginnen slippen. Dat slippen wordt ge niet gewaar, maar is er zeker wel.

Maar, begin in elk geval al eens met de olie te verversen.

Greetz earthforceone

_________________
Chevrolet Alero 2001
150ci - 141hp


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Schakelen
 Bericht Geplaatst: za sep 27, 2008 09:26 
Offline
Vanner
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: wo apr 11, 2007 09:41
Berichten: 702
Geen idee eigenlijk wat voor versnellingsbak die dodges hebben, maar ik veronderstel dat dat ook één van de drie volgende zal zijn :
TH350
TH700
4L60 (als ik er met mijn getallekes beetje naast zit, schiet mij niet neer, want ik ben te lui om onder mijn auto te kruipen :oops: )

Doe inderdaad eerst zoals EF1 heeft uitgelegd (tis de rode peilstok trouwens. :mrgreen: kZeg dat maar omdat er ook een gele peilstok is en ik miste vroeger altijd tussen die twee).

De eerste twee bakken werken op druk. kGa t stomweg uitleggen... das precies een langwerpige ballon (maar dat noemen we een vacuumbuisje ) die opgeblazen wordt doordat je sneller gaat rijden. Van zodra die een bepaalde snelheid heeft, gaat een klep open en schuift een andere dicht. Op dat moment "schakel" je dus. Het kan zijn dat die vacuumbuis kapot is (kost niet zoveel om te vernieuwen, maar tis niet makkelijk iemand te vinden die aan onze bakken wil werken).

De derde bak , de 4L60 (of is het 40L6? ) is een elektronisch aangestuurde bak. Zoals, EF1 al zei, daar loopt een kabeltje naar je boordcomputer die bij bepaalde toerentallen signaal geeft dat er mag geschakeld worden.

Het zou natuurlijk ook kunnen dat de schuivertjes (en ik daag eenieder uit om daar de officiele term van te geven... :lol: ) niet meer goed werken binnen in je versnellingsbak. Maar dan zou je dat probleem constant moeten hebben.

Ik raad je in elk geval ten zeerste aan om aan je garagist te zeggen dat hij contact moet opnemen met Amtrans. Want voor t zelfde geld haalt uw garagist gans die boite uit, laat die compleet reviseren en komt hij met een prijskaartje van 2000 euro af. Terwijl het al bij al misschien maar 200 euro moet kosten.

_________________
200 liters of gas, 100 liters of gasoline and an idiot behind the wheel. I dare you to make me angry.


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Schakelen
 Bericht Geplaatst: za sep 27, 2008 10:12 
Offline
Vanner
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: wo jul 30, 2008 18:52
Berichten: 662
Woonplaats: Behind the wheel
Koffietje schreef:

Doe inderdaad eerst zoals EF1 heeft uitgelegd (tis de rode peilstok trouwens. :mrgreen: kZeg dat maar omdat er ook een gele peilstok is en ik miste vroeger altijd tussen die twee).


Merciekes om me bij te treden, Koffietje :wink:

Koffietje schreef:
De eerste twee bakken werken op druk. kGa t stomweg uitleggen... das precies een langwerpige ballon (maar dat noemen we een vacuumbuisje ) die opgeblazen wordt doordat je sneller gaat rijden. Van zodra die een bepaalde snelheid heeft, gaat een klep open en schuift een andere dicht. Op dat moment "schakel" je dus. Het kan zijn dat die vacuumbuis kapot is (kost niet zoveel om te vernieuwen, maar tis niet makkelijk iemand te vinden die aan onze bakken wil werken).


Denk ook meer in die richting, aangezien Danny méér gas moet geven (dus méér druk op dat buisje moet zetten) eer de bak wil schakelen. Kan ook zijn dat er gewoon te weinig olie in zit of dat ze versleten is. Dus, Danny, kijk eerst dat oliepijl na :!:



Koffietje schreef:
Ik raad je in elk geval ten zeerste aan om aan je garagist te zeggen dat hij contact moet opnemen met Amtrans. Want voor t zelfde geld haalt uw garagist gans die boite uit, laat die compleet reviseren en komt hij met een prijskaartje van 2000 euro af. Terwijl het al bij al misschien maar 200 euro moet kosten.


Als zijn garagist nog garantie geeft zal die voor de goedkoopste oplossing kiezen en dat is gewoon andere filter en olie op de bak doen.
In't slechtste geval vult hij gewoon olie bij (dat kan je zelf ook)
Let op, Danny :!: In de Ami wereld zijn er ook garagisten die U zo een poot uitvijzen terwijl ge er bij staat. Neem desnoods een kennis of vriend mee die ook van wanten weet op gebied van mechanica en boitten om U te laten bijstaan.

Allee, veel suc6 en hopelijk geraakt ge nog tot in St. Kruis Winkel, hé.

Greetz earthforceone

_________________
Chevrolet Alero 2001
150ci - 141hp


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Schakelen
 Bericht Geplaatst: za sep 27, 2008 10:33 
Offline
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: za nov 12, 2005 14:53
Berichten: 1208
Woonplaats: waregem
mss je probleem eens uitleggen aan amtrans. Ik had ongeveer hetzelfde probleem en bij mij was een revisie nodig... :(

_________________
chevy g20 '92 lowtop van;
---my other ride... is your sister!---


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Schakelen
 Bericht Geplaatst: za sep 27, 2008 11:03 
Offline
Vanner
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: wo jul 30, 2008 18:52
Berichten: 662
Woonplaats: Behind the wheel
Hairy Bear schreef:
Yo Guys,
ik heb al maar voor alle zekerheid gebeld naar die garagist. Tis Car Deal Center in Hechtel.
Mag namiddag al langsgaan.
Dus laat jullie straks het verdere verloop horen.

Thanks for the info.
Gelukkig dat er toch mensen zijn die er héél wat meer van kennen dan ik.


Da's graag gedaan, Danny. :wink:

Als ge naar de garage rijd doe dat dan wel kalm. Een klein beetje gas geven en de motor stelselmatig toeren laten maken. ALs ge merkt dat em niet wil schakelen laat dan gewoon even het gaspedaal los, meestal schakelen ze dan wel.

Allee, ben curieus.

Greetz earthforceone

_________________
Chevrolet Alero 2001
150ci - 141hp


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Schakelen
 Bericht Geplaatst: za sep 27, 2008 12:26 
Offline
Vanner
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: wo apr 11, 2007 09:41
Berichten: 702
kmoet eerlijk zijn...ik vulde dat gewoon wat bij via de peilstok. (Natuurlijk kunde dan efkes niet checken hoe veel er nog in zit omdat dat nogal aan die stok blijft plakken )
Ik heb daar es onder gelegen ook, maar toen merkte ik dat je precies een oliepomp nodig hebt om die in die boite te kunnen persen. En aangezien ik dat niet had...

_________________
200 liters of gas, 100 liters of gasoline and an idiot behind the wheel. I dare you to make me angry.


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Schakelen
 Bericht Geplaatst: za sep 27, 2008 19:35 
Offline
Vanner
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: wo jul 30, 2008 18:52
Berichten: 662
Woonplaats: Behind the wheel
Koffietje schreef:
kmoet eerlijk zijn...ik vulde dat gewoon wat bij via de peilstok. (Natuurlijk kunde dan efkes niet checken hoe veel er nog in zit omdat dat nogal aan die stok blijft plakken )
Ik heb daar es onder gelegen ook, maar toen merkte ik dat je precies een oliepomp nodig hebt om die in die boite te kunnen persen. En aangezien ik dat niet had...


Dat is trouwens ook de goede manier.
Ik doe dat ook zo.
Heb het daarstraks ook maar voor alle veiligheid gaan nakijken en moest toch ook een half literke bijkappen in m'n boitte.
Dus Hairy Bear, ge hebt met dit topic te openen mijn boitte weeral een langere levensduur gegeven. :lol:

Merciekes maat . . .

Merciekes . . .

Ge zijt nen echten vriend. :wink:

Greetz earthforceone

_________________
Chevrolet Alero 2001
150ci - 141hp


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Schakelen
 Bericht Geplaatst: za sep 27, 2008 21:00 
Offline
Vanner
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: wo jul 30, 2008 18:52
Berichten: 662
Woonplaats: Behind the wheel
Hairy Bear schreef:
Het was zo'n speciaal fleske met lange teut die perfect in die smalle leiding kon gestoken worden.


Dat zijn die van 1 liter.
Ik zou, als ik U was ook zo'n fleske gaan kopen.
Als dat ooit leeg is zou ik het bijhouden.
Als ge dan een grote bus van 4 of 5 liter koopt dan kunt ge dat klein fleske vullen en meenemen in Uw Dodge. Het neemt niet veel plaats in en is handig in gebruik.
Ik heb ook altijd een trechter in m'n Van liggen en gewone motorolie en koelvloeistof.
Da's altijd handig om bij te hebben.

Nu ja, mijne Van lekt wel iets meer olie dan die van U :lol: vandaar dat ik dat allemaal meesleur.

Greetz earthforceone

_________________
Chevrolet Alero 2001
150ci - 141hp


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Schakelen
 Bericht Geplaatst: zo sep 28, 2008 12:39 
Offline
Vanner
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: wo jul 30, 2008 18:52
Berichten: 662
Woonplaats: Behind the wheel
Hairy Bear schreef:
De mecanieker vertelde me ook dat ze daar altijd zo'n buske voor gebruiken. Het was natuurlijk geen nieuw 1 liter buske. Ze vulde dat ook altijd aan de grote voorraad. Het was gewoon makkelijk voor mee te werken.
Dus ga ik in de week ook maar een bus boiteolie halen.
Motorolie heb ik ook al altijd voorhandig in mijne dodge. Die moet ik eerlijk gezegd maar zelden gebruiken.
Om de 5 à 6000 miles gaar hij binnen voor nieuwe olie.
Dat hebben ze me zo aangeraden. Dat zal wel goed zijn zeker? Of moet hij vlugger vervangen worden?


Da's om de 8500 km ongeveer.
Dat is zeker goed hoor.

Eén keer per jaar ook de oliefilter laten vervangen.
Allee, een grote vidage laten doen.

Greetz earthforceone

_________________
Chevrolet Alero 2001
150ci - 141hp


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Schakelen
 Bericht Geplaatst: zo sep 28, 2008 15:46 
Offline
Vanner
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: wo apr 11, 2007 09:41
Berichten: 702
Mja, maar ge kunt de olie er ook via de boite zelf ingieten, dacht ik. MAar dan heb je een perspompje nodig.
Wat ik je zou aanraden. Zet je wagen een nachtje in de garage en leg onder je boite eens een stuk wit karton. sAnderdaags es zien of er geen olie op gelekt is. Is dat het geval...laten reviseren. Kost normaal redelijk veel, maar tis nu dat ge t moet doen , nu ge nog garantie hebt, he. Het is eigenlijk niet normaal dat er olie uit je boite verdwijnt...

Lpi versus LPG...
Het duurste aan je installatie (ongeacht of het lpg of lpi is, ) is eigenlijk het leggen van de leidingen en de tank. Dus dat ligt er in principe al in bij jou. Je kan die nu gaan "upgraden" door er een lpi installatie in te leggen.

LPG werkt op druk. Der staat 15 bar op en die duwt uw gas richting verdamper en dergelijke meer. Hoe meer gas je geeft, hoe meer gas er naartoe geperst wordt.
LPI werkt elektronisch via je injectiecomputer (vandaar de I = injectie). Je boordcomputer gaat bij elke handeling die je doet, gaan berekenen hoeveel gas hij moet injecteren. dat werkt via een diafragma dat groter of kleiner wordt naargelang je meer of minder gas nodig hebt.
De lpi installatie kost inderdaad redelijk veel geld, maar hij vermindert je verbruik toch aanzienlijk (16 liter tegenover 20 liter met lpg is zo ongeveer het gemiddelde)
Dat wil zeggen dat je , per 100 kilometer, 2.4 euro in je zakken steekt. OF 24 euro per 1000 km. Na 100 000 km heb je je LPI installatie dus al terug verdiend. Voor mensen die veel kilometers doen, is het een investering die het overwegen waard is. (Natuurlijk zijn enkel de nieuwe type Vans geschikt om op LPI te rijden.)
Voor LPG's is IMCO zowat het meest courante en dus algemeen gezien het beste wat je er kan op zetten. Het is een heel eenvoudig systeem dat makkelijk te repareren valt indien er iets mis mee is.

En euhm... je boite is OF goed OF niet goed. En als je boite niet 100 % goed werkt, dan verslijt ze. Het tandmechanisme in die boites is zo fragiel dat bij het minste van problemen alle tandwieltjes beginnen te slijten waardoor je boite binnen de kortste keren (gewoonlijk ongeveer 2 dagen nadat je garantie is verlopen) met een onkost van 2000 euro zit. En dat zou jammer zijn. EIS dus dat ze die boite deftig herstellen.

_________________
200 liters of gas, 100 liters of gasoline and an idiot behind the wheel. I dare you to make me angry.


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Schakelen
 Bericht Geplaatst: zo sep 28, 2008 17:17 
Offline
Vanner
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: wo jul 30, 2008 18:52
Berichten: 662
Woonplaats: Behind the wheel
Koffietje schreef:

Wat ik je zou aanraden. Zet je wagen een nachtje in de garage en leg onder je boite eens een stuk wit karton. sAnderdaags es zien of er geen olie op gelekt is. Is dat het geval...laten reviseren.


:shock: Huh ! ! !
Je boitte reviseren omdat ze gewoon wat olie lekt?
Dan vervang ik gewoon de pakking van de oliepan die eronder hangt, hoor.
En terwijl ge dat dan toch doet steekt ge ineens een nieuwe filter.
Meestal zit er in de verpakking van zo'n filter ook zo'n pakking mee in (bij FRAM dan toch).
Mijn boitte lekt ook nog wat olie (heel miniem) maar die is zeker nog niet aan revisie toe.

Koffietje schreef:

En euhm... je boite is OF goed OF niet goed. En als je boite niet 100 % goed werkt, dan verslijt ze. Het tandmechanisme in die boites is zo fragiel dat bij het minste van problemen alle tandwieltjes beginnen te slijten waardoor je boite binnen de kortste keren (gewoonlijk ongeveer 2 dagen nadat je garantie is verlopen) met een onkost van 2000 euro zit. En dat zou jammer zijn. EIS dus dat ze die boite deftig herstellen.


Deels gelijk, deels niet.
Meestal zijn het eerst de rembanden die slijten en dan pas de tandwielen.
Een boitte met versleten rembanden begint te slippen en na verloop van tijd ga je niet meer vooruit of achteruit kunnen rijden.
Een bruutzak gaat z'n boitte natuurlijk molestreren door er burn-outs mee te doen of door ze van z'n achteruit in z'n vooruit te zwieren terwijl hij nog achteruit aan't rijden is en zo.
Het hangt veel van uw rijstijl af of een boitte naar de kl*t*n gaat of niet.
Altijd volledig tot stilstand komen eer ge van R naar D gaat en andersom verlengt de levensduur van de versnellingsbak aanzienlijk.
En als ge merkt dat ze begint te slippen? Onmiddelijk aan de kant en laten takelen.
Als de koppeling van nen handvittesse begint te slippen zult ge ook niet ver meer rijden.
Idem ditto met een automatique.

Maar, het deel waar ik je wél gelijk in geef...
Je boitte staat 100% goed geregeld of niet.
En qua garantie is het dus zeker haar op uw tanden hebben en niet met uw voeten laten rammelen.

Greetz earthforceone

_________________
Chevrolet Alero 2001
150ci - 141hp


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Schakelen
 Bericht Geplaatst: zo sep 28, 2008 19:51 
ik houd hout vast , maar mijn wagen lekt geen druppel olie , niet langs de motor , niet langs de boite...

is gewoon een kwestie van dichtingen , keerringen , en juiste moment van je bouten van je carterpan!


Omhoog 
  
 
 Berichttitel: Re: Schakelen
 Bericht Geplaatst: zo sep 28, 2008 21:11 
Offline
Vanner
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: ma jul 14, 2008 21:29
Berichten: 532
Woonplaats: schoot tessenderlo
de garantie voor tweedehands is een jaar, dat jaar zijn ze verplicht te geven, je kan hier gerechtelijk verder mee gaan, een handelaar rekent dit bij zijn prijs, mijn verkoper vertelde me dat wanneer je geen garantie geeft, ze tocht wettelijk wel hiervoor aansprakelijk blijven, heeft dit zelf ondervonden, een koper had zo wat van de prijs af kunnen krijgen tot hij een probleem had en hier verder mee ging , gevolg: verkoper heeft garantie moeten toepassen. wat op jou papieren staat is volgens mij niet correct, 1 jaar is 1 jaar


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Schakelen
 Bericht Geplaatst: ma sep 29, 2008 09:26 
Offline
Vanner
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: wo apr 11, 2007 09:41
Berichten: 702
(Met revisie bedoelde ik eigenlijk dat de rubbers es vervangen moeten worden.;-) Ik en die technische termen, dat gaat niet goed samen. )
boite is nagenoeg onderhoudsvrij. Dus daar geldt de garantie zeker nog op.
Die Gasinstallateur ken ik. Dat is er één uit Eeklo en niet uit maldegem. Van de installateur zelf ben ik vrij tevreden. Maar bij mijn weten moeten er geen speciale bougies op.

Eis die garantie gewoonweg. Liever wat ruzie, dan dat je 2000 euro moet gaan dokken.

Bruine olie in je boite is niet normaal. Dat moet schoon rood zijn. Dat het bruin wordt , wijst volgens mij op oververhitting. Nu kan dat door twee zaken komen...der sleept iets in je boite waardoor je olie begint te verhitten (verhitting door wrijving).
Of je boite krijgt gewoonweg niet genoeg koeling. Sommige auto's (de meeste?) hebben een aparte radiator om hun versnellingsbak te koelen. Daar kan het probleem zich ook voordoen. Dat is dan oftewel een nieuw "boekje" of een kapotte thermostaat of ...

Ook is het zo dat garantie voort loopt, van zodra het probleem gelokaliseerd en gemeld is. Dat wil zeggen, als je garantie verloopt in november en jij vindt 10 dagen dervoor nog een mankement. Dan mag je die binnen steken. en als die pas in bijvoorbeeld december is verholpen, DAN NOG geldt je garantie (en dan heb je nog een 7 werkdagen waarborg om na te gaan of de herstellingen goed zijn verlopen).

En als hij de garantie niet geeft, weet ons dan eens te zeggen welke garagehouder dat is... Kwestie dat wij niet met hetzelfde probleem te kampen krijgen later.

_________________
200 liters of gas, 100 liters of gasoline and an idiot behind the wheel. I dare you to make me angry.


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Schakelen
 Bericht Geplaatst: ma sep 29, 2008 22:23 
Offline
Vanner
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: za dec 22, 2007 20:46
Berichten: 266
Woonplaats: dordrecht
WOW. ik heb het hele verhaal hier gelezen....
OK, hier mijn visie..
als je een auto met automaat koopt en je weet de voor geschiedenis niet
is het altijd wijs om alle olieën te wisselen plus filters,
dan weet je zeker dat je daar safe mee zit..
En inderdaad het rare schakelen kan komen doordat er te weinig ATF in zit.
En ook als er een lange tijd geen ATF met filter gewisseld is..

Over wat voor een transmissie er onder een dodge zit...
Onder een V6 kan er een TF6 zitten...
onder de nieuwere modellen zit dan een A500..
Onder een V8 oud model een TF8 en onder de nieuwe modellen een A518.
dat is een tf8 maar dan met een lockup in de staart gebouwd...

Dit is maar een minimale beschrijving wat er onder een dodge zit...

Die th700/4l60e zal het niet zijn... dat zijnGM bakken en die passen niet onder
een chrysler....

groeten :
amtrans
www.amtrans.nl
info@amtrans.nl
+31 612251973


Omhoog 
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
 
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 92 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende

Forumoverzicht » Dodge » Mechanisch (Dodge)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

 
 

 
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron